3018
Sök

Vilken Diesel kombin rekommenderar ni?

Trätekniker
387 Inlägg
26 januari 2009
#21
HAHA Audi....... Köp en skoda diesel så får du samma bil fast utan den dyra reklamen,hyran,överpris!
Jag räknade nogrant och kom fram till att Ford Focus TDCI 1,6 är billigast att äga/köra när jag köpte den.(i kombiklassen)
Men de ju klart, vissa åker dyra märken utan utrustning och är nöjda.
Själv har ja det mesta i bilen, MC och 4 hjuling men de e bara hur jag tänker!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

1 079 Inlägg
26 januari 2009
#22
Rquired skrev:
Bmw bygger de snålaste (med marginal) dieselmotorerna i förhållande till effekt idag. Hade titta efter en 330D, 245hp och 0,5 L/milen. Dessutom roliga, stabila, bakhjulsdrivna och trevliga att köra i allmänhet.

Den modellen du skriver om får man inte för 180-220kkr.

186 Inlägg
26 januari 2009
#23
Audi A6 diesel då . körde en sån idag på trafikskolan. gick ju bra . fast jag körde bara på parkeringen

Entreprenör
1 286 Inlägg
26 januari 2009
#24
Absolut inte VOlvo V70 D5 iallafall. Törstiga bilarjävlar som drar på tok för mycket bränsle. Räkna med 0.8 blandad körning om det blir en 2.4d (163hk).
Dessutom många "typfel" på dom såsom dåliga växellådor, bakbromsar som kärvar ihop och kostar drygt 10 000 att laga osv osv.

Nä fy fasen titta efter något tysk typ Volkswagen, Audi, eller BMW.

// Niklas Johansson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2009
#25
Ellertz skrev:
Rquired skrev:
Bmw bygger de snålaste (med marginal) dieselmotorerna i förhållande till effekt idag. Hade titta efter en 330D, 245hp och 0,5 L/milen. Dessutom roliga, stabila, bakhjulsdrivna och trevliga att köra i allmänhet.

Jag hoppas du skojjar...  Ja hade en Bmw 318D -08 som hyrbil när min var på verkstan. Komforten var värdelös så ja längtade till min gamla 850 igen. Och den drog 0.49 vid 110 på 6.ans växel. SÅ ja tvivlar starkt på att en 330 drar 0.5 då....

Det är vad den drar enligt deklarationen, och det har ett flertal medier lyckats köra den på. Låter snarare som du råkat ut för en kass eller inte inkörd bil. Eller så är det så enkelt att 318 är lågt växlade, ligger man i högre farter drar ofta större motorer mindre pga högre utväxling.

Att jämföra en 3-serie med en 850 haltar rätt rejält också...

EDIT: Fanns visst en budget man missat också, men köp nån lite äldre bmw-diesel blir mitt svar då. Bmw bygger de bästa/snålaste dieslarna nu, plocka upp närmsta teknikens värld tex och läs på :)
Senast redigerat av Rquired (26 januari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 januari 2009
#26
Om du så vill, gå på (www.autopower.se) det är en BMW sajt där kan du se rätt mycket.
Eller:
BMW E60 touring: http://www.thewallpapers.org/cars/bmw/b … ouring.php
http://www.autopower.se/modellguiden/e60.asp

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
26 januari 2009
#27
300C diesel är ju rätt poppis bland taxis iaf, merca-dieseln som sitter i ska vara riktigt bra

Edit: Tror iofs inte man hittar en 300C diesel för under 200 lök, dom brukar vara anusdyra.
Senast redigerat av FL3JM (26 januari 2009)


1 079 Inlägg
26 januari 2009
#28
Rquired skrev:
Ellertz skrev:
Rquired skrev:
Bmw bygger de snålaste (med marginal) dieselmotorerna i förhållande till effekt idag. Hade titta efter en 330D, 245hp och 0,5 L/milen. Dessutom roliga, stabila, bakhjulsdrivna och trevliga att köra i allmänhet.

Jag hoppas du skojjar...  Ja hade en Bmw 318D -08 som hyrbil när min var på verkstan. Komforten var värdelös så ja längtade till min gamla 850 igen. Och den drog 0.49 vid 110 på 6.ans växel. SÅ ja tvivlar starkt på att en 330 drar 0.5 då....

Det är vad den drar enligt deklarationen, och det har ett flertal medier lyckats köra den på. Låter snarare som du råkat ut för en kass eller inte inkörd bil. Eller så är det så enkelt att 318 är lågt växlade, ligger man i högre farter drar ofta större motorer mindre pga högre utväxling.

Att jämföra en 3-serie med en 850 haltar rätt rejält också...

EDIT: Fanns visst en budget man missat också, men köp nån lite äldre bmw-diesel blir mitt svar då. Bmw bygger de bästa/snålaste dieslarna nu, plocka upp närmsta teknikens värld tex och läs på smile

Din lilla pajas, skulle en motor dra mindre desto högre varv den har? Haha...

Sen så får inte jag ihop det varför man enligt dig ska köpa en äldre BMW-diesel (dvs. utan partikelfilter) bara för att man idag, nu, har lyckats göra ett par snåla dieslar?

Entreprenör
1 286 Inlägg
26 januari 2009
#29
För 180-220 000 får man en E90 eller E60 kombi....... Så jag vet inte varför ni snackar om gamla BMW bilar utan DPF?

// Niklas Johansson

1 079 Inlägg
26 januari 2009
#30
NiKeMaN skrev:
Absolut inte VOlvo V70 D5 iallafall. Törstiga bilarjävlar som drar på tok för mycket bränsle. Räkna med 0.8 blandad körning om det blir en 2.4d (163hk).
Dessutom många "typfel" på dom såsom dåliga växellådor, bakbromsar som kärvar ihop och kostar drygt 10 000 att laga osv osv.

Nä fy fasen titta efter något tysk typ Volkswagen, Audi, eller BMW.

lol Du platsar i Parlamentet, min käre vän.

Förbr. är bra, många har fått dem att gå under Volvos siffror. "Typfel", vår S60 har haft ett. Vid 12000 ville handbromsbackarna säga upp sig, det är vanligt som sagt men bytte skivor, belägg och handbromsbackar inklusive vanlig service på en Bi-Fuel för 5kkr (ungefär, har inte direkt den exakta summan i huvve). 10kkr är det absolut inte.

Sen det där med vxl-låder har jag aldrig hört talas om eller än mindre vart med om.

Min röst ligger på V70 D5, dels för att V70 som bil är bra, skön komfort, bra kvalité med mera och att D5:an som motor är underbar.
Senast redigerat av Syst3m (26 januari 2009)

160 Inlägg
26 januari 2009
#31
Syst3m skrev:
NiKeMaN skrev:
Absolut inte VOlvo V70 D5 iallafall. Törstiga bilarjävlar som drar på tok för mycket bränsle. Räkna med 0.8 blandad körning om det blir en 2.4d (163hk).
Dessutom många "typfel" på dom såsom dåliga växellådor, bakbromsar som kärvar ihop och kostar drygt 10 000 att laga osv osv.

Nä fy fasen titta efter något tysk typ Volkswagen, Audi, eller BMW.

lol Du platsar i Parlamentet, min käre vän.

Förbr. är bra, många har fått dem att gå under Volvos siffror. "Typfel", vår S60 har haft ett. Vid 12000 ville handbromsbackarna säga upp sig, det är vanligt som sagt men bytte skivor, belägg och handbromsbackar inklusive vanlig service på en Bi-Fuel för 5kkr. 10kkr är det absolut inte.

Sen det där med vxl-låder har jag aldrig hört talas om eller än mindre vart med om.

Min röst ligger på V70 D5, dels för att V70 som bil är bra, skön komfort, bra kvalité med mera och att D5:an som motor är underbar.

Exakt, jag håller med, eller word som det heter smile
Jag tycker röstar också för Volvon och D5:an  0.6l/m är inga problem med dom

1 036 Inlägg
26 januari 2009
#32
Snajdarn skrev:
Har du provkört en Passat TDI 2006-2009? Priset piskar alla andra tyskar, tyskkvalite + att motorerna går hur länge som helst så länge du sköter servicen. Problemena med framvagnarna ska vara lösta. Motorn har 140hk och tar 0,5landsväg och 0,6 blandad.

Totalekonomin på en Passat piskar alla tyskar och även volvo.

Kan bara hålla me!big_smile
Kör själv Passat 2.0tdi med taxi, går hur länge som helst och mycket komfortabla!


1 036 Inlägg
26 januari 2009
#33
NiKeMaN skrev:
Absolut inte VOlvo V70 D5 iallafall. Törstiga bilarjävlar som drar på tok för mycket bränsle. Räkna med 0.8 blandad körning om det blir en 2.4d (163hk).
Dessutom många "typfel" på dom såsom dåliga växellådor, bakbromsar som kärvar ihop och kostar drygt 10 000 att laga osv osv.

Nä fy fasen titta efter något tysk typ Volkswagen, Audi, eller BMW.

Du måste skämta??
Jag kör ibland en V70 D5 06:a när jag kör taxi och bränslekonomin snittar 0.65-0.70 och då tokkör man! detta är då 185hk dieseln!
Kanonkomfort, grymt vrid i maskinen, kan tillägga att den gått 40000 mil nu sist jag körde den för 2 veckor sedan:D


3 120 Inlägg
26 januari 2009
#34
Syst3m skrev:
NiKeMaN skrev:
Absolut inte VOlvo V70 D5 iallafall. Törstiga bilarjävlar som drar på tok för mycket bränsle. Räkna med 0.8 blandad körning om det blir en 2.4d (163hk).
Dessutom många "typfel" på dom såsom dåliga växellådor, bakbromsar som kärvar ihop och kostar drygt 10 000 att laga osv osv.

Nä fy fasen titta efter något tysk typ Volkswagen, Audi, eller BMW.

lol Du platsar i Parlamentet, min käre vän.

Förbr. är bra, många har fått dem att gå under Volvos siffror. "Typfel", vår S60 har haft ett. Vid 12000 ville handbromsbackarna säga upp sig, det är vanligt som sagt men bytte skivor, belägg och handbromsbackar inklusive vanlig service på en Bi-Fuel för 5kkr (ungefär, har inte direkt den exakta summan i huvve). 10kkr är det absolut inte.

Sen det där med vxl-låder har jag aldrig hört talas om eller än mindre vart med om.

Min röst ligger på V70 D5, dels för att V70 som bil är bra, skön komfort, bra kvalité med mera och att D5:an som motor är underbar.

Sålänge man inte köper en volvo med automatlåda är jag nästan benägen att hålla med wink


Entreprenör
1 286 Inlägg
26 januari 2009
#35
Syst3m skrev:
NiKeMaN skrev:
Absolut inte VOlvo V70 D5 iallafall. Törstiga bilarjävlar som drar på tok för mycket bränsle. Räkna med 0.8 blandad körning om det blir en 2.4d (163hk).
Dessutom många "typfel" på dom såsom dåliga växellådor, bakbromsar som kärvar ihop och kostar drygt 10 000 att laga osv osv.

Nä fy fasen titta efter något tysk typ Volkswagen, Audi, eller BMW.

lol Du platsar i Parlamentet, min käre vän.

Förbr. är bra, många har fått dem att gå under Volvos siffror. "Typfel", vår S60 har haft ett. Vid 12000 ville handbromsbackarna säga upp sig, det är vanligt som sagt men bytte skivor, belägg och handbromsbackar inklusive vanlig service på en Bi-Fuel för 5kkr (ungefär, har inte direkt den exakta summan i huvve). 10kkr är det absolut inte.

Sen det där med vxl-låder har jag aldrig hört talas om eller än mindre vart med om.

Min röst ligger på V70 D5, dels för att V70 som bil är bra, skön komfort, bra kvalité med mera och att D5:an som motor är underbar.

Problemet är att handbromsbackarna ger upp helt utan förvarning pga att dom är limmade. Det medför i dom flesta fall att man slår sönder spindeln bak, hjullager och alltihop där inne. Råkade ut för det på min V70 2.4d -07a i somras och det kostade lite drygt 12 000:-

Tre st V70n 2.4d -07or här i stan som rullat mellan 14 och 18 000 mil har fått byta automatlådan (varav den ena är min egna som bytte vid 16 000.....! Alltså ett klart varningstecken.

D5an är långt ifrån underbar. Knackar väldigt "omodern" och är väldigt burdus av sig. Drar mycket bränsle och är inte speciellt snabb i dagens mått.
Senast redigerat av NiKeMaN (26 januari 2009)

// Niklas Johansson

186 Inlägg
26 januari 2009
#36
hur är peugot 307 kombi dieseln då? är den bra eller dålig
Senast redigerat av Saleenkungen (26 januari 2009)

2 751 Inlägg
26 januari 2009
#37
Antingen Audi Diesel eller Bmw diesel.. Beror iof vilken modell.. Sägs överallt att nya A4 har slagit BMW 3-serie och det är "första" gången det händer.. Så satsa på tyskt iaf...

Who Djaa bless no man curse

1 036 Inlägg
26 januari 2009
#38
NiKeMaN skrev:
Syst3m skrev:
NiKeMaN skrev:
Absolut inte VOlvo V70 D5 iallafall. Törstiga bilarjävlar som drar på tok för mycket bränsle. Räkna med 0.8 blandad körning om det blir en 2.4d (163hk).
Dessutom många "typfel" på dom såsom dåliga växellådor, bakbromsar som kärvar ihop och kostar drygt 10 000 att laga osv osv.

Nä fy fasen titta efter något tysk typ Volkswagen, Audi, eller BMW.

lol Du platsar i Parlamentet, min käre vän.

Förbr. är bra, många har fått dem att gå under Volvos siffror. "Typfel", vår S60 har haft ett. Vid 12000 ville handbromsbackarna säga upp sig, det är vanligt som sagt men bytte skivor, belägg och handbromsbackar inklusive vanlig service på en Bi-Fuel för 5kkr (ungefär, har inte direkt den exakta summan i huvve). 10kkr är det absolut inte.

Sen det där med vxl-låder har jag aldrig hört talas om eller än mindre vart med om.

Min röst ligger på V70 D5, dels för att V70 som bil är bra, skön komfort, bra kvalité med mera och att D5:an som motor är underbar.

Problemet är att handbromsbackarna ger upp helt utan förvarning pga att dom är limmade. Det medför i dom flesta fall att man slår sönder spindeln bak, hjullager och alltihop där inne. Råkade ut för det på min V70 2.4d -07a i somras och det kostade lite drygt 12 000:-

Tre st V70n 2.4d -07or här i stan som rullat mellan 14 och 18 000 mil har fått byta automatlådan (varav den ena är min egna som bytte vid 16 000.....! Alltså ett klart varningstecken.

D5an är långt ifrån underbar. Knackar väldigt "omodern" och är väldigt burdus av sig. Drar mycket bränsle och är inte speciellt snabb i dagens mått.

V70 taxin jag kör gått 40000 mil med automatlådan helt original..
Förstår inte de där med handbromsen?? Kör du handbroms sladdar i varje kurva??
D5 185 hk är definivitft INTE bränsletörstig, inte för den effekten och passaterna drar MINST likadant med sina 140hk 2.o tdi.. Har dock inte kört 2.4D..
Har man kört V70 i 25000 mil, så är det ingen gissning, det e FAKTA
Senast redigerat av Mange__ (26 januari 2009)


Entreprenör
1 286 Inlägg
26 januari 2009
#39
Mange__ skrev:
NiKeMaN skrev:
Syst3m skrev:
lol Du platsar i Parlamentet, min käre vän.

Förbr. är bra, många har fått dem att gå under Volvos siffror. "Typfel", vår S60 har haft ett. Vid 12000 ville handbromsbackarna säga upp sig, det är vanligt som sagt men bytte skivor, belägg och handbromsbackar inklusive vanlig service på en Bi-Fuel för 5kkr (ungefär, har inte direkt den exakta summan i huvve). 10kkr är det absolut inte.

Sen det där med vxl-låder har jag aldrig hört talas om eller än mindre vart med om.

Min röst ligger på V70 D5, dels för att V70 som bil är bra, skön komfort, bra kvalité med mera och att D5:an som motor är underbar.

Problemet är att handbromsbackarna ger upp helt utan förvarning pga att dom är limmade. Det medför i dom flesta fall att man slår sönder spindeln bak, hjullager och alltihop där inne. Råkade ut för det på min V70 2.4d -07a i somras och det kostade lite drygt 12 000:-

Tre st V70n 2.4d -07or här i stan som rullat mellan 14 och 18 000 mil har fått byta automatlådan (varav den ena är min egna som bytte vid 16 000.....! Alltså ett klart varningstecken.

D5an är långt ifrån underbar. Knackar väldigt "omodern" och är väldigt burdus av sig. Drar mycket bränsle och är inte speciellt snabb i dagens mått.

V70 taxin jag kör gått 40000 mil med automatlådan helt original..
Förstår inte de där med handbromsen?? Kör du handbroms sladdar i varje kurva??
D5 185 hk är definivitft INTE bränsletörstig, inte för den effekten och passaterna drar MINST likadant med sina 140hk 2.o tdi.. Har dock inte kört 2.4D..
Har man kört V70 i 25000 mil, så är det ingen gissning, det e FAKTA

Det du missar när du skryter om milen är att jag också kör taxi och är egen taxiåkare och har en V70 som jag tog ut ny för 2 år sedan som idag rullat 23200 mil. Innan dess åktes V70N D5 -03 som rullade 45 000 mil innan försäljning, dock så var jag bara anställd på den tiden och var bara med dom sista 20 000 milen.

För att enkelt svara på dina frågor: V70ns handbromsbackar är inget jag hittar på. Fråga vilken ärlig V70-mek som helst om handbromsbackarna så får du se. Dom är alltså "limmad" istället för nitade som i vanliga fall och släpper således från bromsen och snurrar med i bakhjulen och slår sönder hjulnavet, spidel, lager o allt fan vad det heter. 12 000 kostade det som sagt. Det är inget nytt V70N fel, det har funnits med sedan biljävlarna var "nya" 2002 och var med hela vägen upp till Classic 2008 när V70N slutade säljas.

Bränsleförbrukning Volvo V70N D5 Automat 2007:
Saxxat direkt från Transportstyrelsen::
Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 7,9
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 209,0

"inte törstig med tanke på effekten"? Jag har 281 kusar i min BMW diesel, och den ligger på ca 0,6 - 0,65 uppmätt blandad körning... Landsväg 0,47 drygt (dock enl färddator)
Senast redigerat av NiKeMaN (26 januari 2009)

// Niklas Johansson


Sök