Mange__ skrev:
NiKeMaN skrev:
Syst3m skrev:
Du platsar i Parlamentet, min käre vän.
Förbr. är bra, många har fått dem att gå under Volvos siffror. "Typfel", vår S60 har haft ett. Vid 12000 ville handbromsbackarna säga upp sig, det är vanligt som sagt men bytte skivor, belägg och handbromsbackar inklusive vanlig service på en Bi-Fuel för 5kkr (ungefär, har inte direkt den exakta summan i huvve). 10kkr är det absolut inte.
Sen det där med vxl-låder har jag aldrig hört talas om eller än mindre vart med om.
Min röst ligger på V70 D5, dels för att V70 som bil är bra, skön komfort, bra kvalité med mera och att D5:an som motor är underbar.
Problemet är att handbromsbackarna ger upp helt utan förvarning pga att dom är limmade. Det medför i dom flesta fall att man slår sönder spindeln bak, hjullager och alltihop där inne. Råkade ut för det på min V70 2.4d -07a i somras och det kostade lite drygt 12 000:-
Tre st V70n 2.4d -07or här i stan som rullat mellan 14 och 18 000 mil har fått byta automatlådan (varav den ena är min egna som bytte vid 16 000.....! Alltså ett klart varningstecken.
D5an är långt ifrån underbar. Knackar väldigt "omodern" och är väldigt burdus av sig. Drar mycket bränsle och är inte speciellt snabb i dagens mått.
V70 taxin jag kör gått 40000 mil med automatlådan helt original..
Förstår inte de där med handbromsen?? Kör du handbroms sladdar i varje kurva??
D5 185 hk är definivitft INTE bränsletörstig, inte för den effekten och passaterna drar MINST likadant med sina 140hk 2.o tdi.. Har dock inte kört 2.4D..
Har man kört V70 i 25000 mil, så är det ingen gissning, det e FAKTA
Det du missar när du skryter om milen är att jag också kör taxi och är egen taxiåkare och har en V70 som jag tog ut ny för 2 år sedan som idag rullat 23200 mil. Innan dess åktes V70N D5 -03 som rullade 45 000 mil innan försäljning, dock så var jag bara anställd på den tiden och var bara med dom sista 20 000 milen.
För att enkelt svara på dina frågor: V70ns handbromsbackar är inget jag hittar på. Fråga vilken ärlig V70-mek som helst om handbromsbackarna så får du se. Dom är alltså "limmad" istället för nitade som i vanliga fall och släpper således från bromsen och snurrar med i bakhjulen och slår sönder hjulnavet, spidel, lager o allt fan vad det heter. 12 000 kostade det som sagt. Det är inget nytt V70N fel, det har funnits med sedan biljävlarna var "nya" 2002 och var med hela vägen upp till Classic 2008 när V70N slutade säljas.
Bränsleförbrukning Volvo V70N D5 Automat 2007:
Saxxat direkt från Transportstyrelsen::
Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning: 7,9
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 209,0
"inte törstig med tanke på effekten"? Jag har 281 kusar i min BMW diesel, och den ligger på ca 0,6 - 0,65 uppmätt blandad körning... Landsväg 0,47 drygt (dock enl färddator)