2746
Sök

SAAB 900:96:a DRIVREM AV. VAD HETER DET LILLA HJULET??

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#1
DRIVREMMEN BORTTAGEN MEN EN LITEN LITEN RULLE/HJUL AV ALLLA SOM REMEN SITTER RUNT ÄR HELT PAJJ! =S

dEN SITTER HÖGST UPP TYP "BAKOM"MOTORN ELLER VAD MAN SKA SÄGA. SETT FRAMMIFRÅN. JAG KUNDE ENKELT MED HJÄLP AV ENDAST EN SKIFTNYCKEL SKRUVA BORT HJULET. DET ÄR DET MINSTA AV ALLA DOM HJULEN OCH ÄR CA 50MM2

Nån som vet vad det är eller heter? knöligt å beställa annars =P

nedan är själva händelsen som kanske inte behövs läsas eftersom jag fått svar på det mesta om just det smile


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Hadde vart och stor handlat i går. och var påväg hem. då gick temp mätaren upp till max, och bilen
började koka. och innan vi stannat så på varnings diplayen kom det upp. "kontrolera fläktremm"

Även lampan "sheck engine" blinkar.

Sen kollade vi i motorn och nån remjävel hadde gått rakt av och bildat en stor dubbelknut nere i motorn.

Men i instruktions boken stog det bara att det fans en driv remm och den skulle vara strax över 2 meter lång. Vi ska köpa en nu i dag, men ska jag fråga efter en fläktrem som dispayen varnade för eller en drivremm som instruktions boken sa??

Den sitter på vänstersida brevid motorn och brevid luftfiltret.

Nån som vet exakt vad det är för rem, vart man kan köpa den en lördag och vad man måste göra för att byta.

Det är en 2,0t om det har någon betydelse.

Behöver verkligen ha ihop bilen tills på måndag.

Mvh Johan.
Senast redigerat av Dark_Angel (26 januari 2009)


1 892 Inlägg
24 januari 2009
#2
Det är en Multirem som driver allt, vattenpump generator div servopumpar..
Den köper man på Mekonomen förmodligen,  för att byta går det åt ett par timmar,  får hoppas att nån mer program ser detta som kan lägga in en skiss på hur remmen ska gå.

Önskar dig lycka till
Mvh/Mats


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#3
krutmats skrev:
Det är en Multirem som driver allt, vattenpump generator div servopumpar..
Den köper man på Mekonomen förmodligen,  för att byta går det åt ett par timmar,  får hoppas att nån mer program ser detta som kan lägga in en skiss på hur remmen ska gå.

Önskar dig lycka till
Mvh/Mats
ja tack så mycket. och jo som du sa och som jag glömde säga. det gick tungt som fan att styra. och värem slutade fungera. och ja generatorn slutade ladda för att batteriet var slut efter 4 mil av bogsering haha smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#4
förresten. vet du om momentum har nån hemsida?? har kollat och letat lite. för vi ska ha det i fagersta, men hittar inte på butiker eller öppettider.


32 Inlägg
24 januari 2009
#5
aj då hoppas toppen o allt klarat sig!! beror ju på hur varm du körde bilen:)
byta multirem gör du rätt snabbt ta ut en skiss från nätet bara så du får den rätt..ett tips är att kolla rullar o spännare med en gång så dom inte är slut..slipper du köra av en till..

5 Inlägg
24 januari 2009
#6
Check engine... O så går det med saab. Men att byta multirem på en sån tar inte ett par timmar, går betydligt snabbare, motorlyft och lite verktyg är det enda man behöver. Måste släppa på motorfästet och dra den nya remmen runt där. Borde finnas schema på mekonomen eller åk och fråga på svenska bil eller nån annan auktoriserad saab verkstad.
Sen inte för att vara petig, men den sitter på höger sida av motorn (man bestämmer riktning inifrån kupén på bilar smile

131 Inlägg
24 januari 2009
#7
Byta rem gör du på några minuter det du behöver är en förlängare 1/2" till spännaren... Drivrem hittar du på en reservdelsbutik. O som föregående talare säger kolla så att alla löphjul,remhul går lätt..

I drive I laugh and I Conquer

32 Inlägg
24 januari 2009
#8
JSupra skrev:
Check engine... O så går det med saab. Men att byta multirem på en sån tar inte ett par timmar, går betydligt snabbare, motorlyft och lite verktyg är det enda man behöver. Måste släppa på motorfästet och dra den nya remmen runt där. Borde finnas schema på mekonomen eller åk och fråga på svenska bil eller nån annan auktoriserad saab verkstad.
Sen inte för att vara petig, men den sitter på höger sida av motorn (man bestämmer riktning inifrån kupén på bilar smile
va ska du med en motorlyft till??

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#9
_PrOzAc_ skrev:
aj då hoppas toppen o allt klarat sig!! beror ju på hur varm du körde bilen:)
byta multirem gör du rätt snabbt ta ut en skiss från nätet bara så du får den rätt..ett tips är att kolla rullar o spännare med en gång så dom inte är slut..slipper du köra av en till..
Som jag precis ändrade texten till längst upp!! smile

En rulle trasig vilken är det eller vad heter den??

ÄR DET AUTOMATISK SPÄNNARE PÅ DENNA BIL ELLER GÖR MAN DET MANUELLT????


1 867 Inlägg
26 januari 2009
#10
Det är en fjäderbelastad spännare, och killarna på din lokala mekonomenbutik kan förse dig med löprullen du frågar om, och en ritning på dragningen på remmen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#11
Koop skrev:
Det är en fjäderbelastad spännare, och killarna på din lokala mekonomenbutik kan förse dig med löprullen du frågar om, och en ritning på dragningen på remmen.
ja okej. men haha jag är ju lite snål när det gäller en gammal vinterbil. så jag ska låta våran "lilla lokala" bilfixar kille ta hem remm och rulle tänkte jag. det är ju så dyrt på alla andra ställen haha =P

men jag skruvade av den i dag och tänkte visa honom den men det skulle vara skönt att veta "om den har ett namn" så att säga smile annars kanske det är bäst att låta mekonomen fixa hem grejerna + en ritning smile

FÖRRESTEN?? vad menas med en fjäderbelastad spännare?? haha big_smile
Senast redigerat av Dark_Angel (26 januari 2009)


1 867 Inlägg
26 januari 2009
#12
Fjäderbelastad spännare är det du kallar "automatisk".
Spännaren innehåller en fjäder som spänner upp remmen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök