3815
Sök

turbokonvertering på bil med "förhöjd motoreffekt"

5 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
tjena, har hittat en bil på blocket som tydligen är reggad med "förhöjd motoreffekt", undrar om det går att man regga med turbo?
Länk: http://www.blocket.se/vi/19122526.htm?ca=4_s
tack på förhand

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
27 januari 2009
Är verkligen inget proffs på detta men det känns som att det kommer falla på avgaskraven. Om inte tidigare. Men jag tycker vi låter någon som vet vad de snackar om reda ut det smile

Motorman
35 Inlägg
27 januari 2009
DEt jag tror han menar med "förhöjd motoreffekt" är att ac schnitzer har trimmat den och därför är den inreggad med högre effekt än en vanlig BMW 535i,
Och för att kunna ha en turbokonverterad motor i en bil och kunna besiktiga den så måste den vara registrerad som Amatörbygge, har jag för mig,

Så det går nog inte att regga den med turbo

Skruvkompressor---- det enda rätta

764 Inlägg
27 januari 2009
Roza skrev:
DEt jag tror han menar med "förhöjd motoreffekt" är att ac schnitzer har trimmat den och därför är den inreggad med högre effekt än en vanlig BMW 535i,
Och för att kunna ha en turbokonverterad motor i en bil och kunna besiktiga den så måste den vara registrerad som Amatörbygge, har jag för mig,

Så det går nog inte att regga den med turbo

Du får i praktiken aldrig turbokonvertera en motor, däremot får du montera en turbomotor med kompl. avgasrening. Anledningen är att du inte får ändra något som ändrar utsläpp utan att certifiera motorn, vilket du inte har råd med.

5 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Alltså så om man amatörreggar en bil så får man turbokonvertera och köra med detta lagligt, OM avgasvärden och sånt stämmer. Är det korrekt uppfattat?

764 Inlägg
27 januari 2009
zarran skrev:
Alltså så om man amatörreggar en bil så får man turbokonvertera och köra med detta lagligt, OM avgasvärden och sånt stämmer. Är det korrekt uppfattat?

Nej, du måste certifiera vilket kräver massa tester och dylikt. Kostar praktiskt taget hur mycket pengar som helst, det är bara biltillverkare som gör detta!

5 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
axelj skrev:
zarran skrev:

Nej, du måste certifiera vilket kräver massa tester och dylikt. Kostar praktiskt taget hur mycket pengar som helst, det är bara biltillverkare som gör detta!

okej,aja tack för svaren iaf

Mästare
2 947 Inlägg
27 januari 2009
axelj skrev:
Du får i praktiken aldrig turbokonvertera en motor, däremot får du montera en turbomotor med kompl. avgasrening. Anledningen är att du inte får ändra något som ändrar utsläpp utan att certifiera motorn, vilket du inte har råd med.

Innan 1975 funkar det la?
EDIT: Årsmodellen på bilen, inte årtalet.
Senast redigerat av KimVsWorld (27 januari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Sök