3548
Sök

Höga co och HC halter. byta lambda?

111 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#1
Höga värden på besiktning av CO och HC. Är det byte av lambdasond eller vad ska jag göra? Finns det några andra orsaker?


R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
10 november 2006
#2
Några billigare saker du kan testa innan om du inte gjort detta på länge;

Byta

* Motorolja + oljefilter

* Tänddelar (stift & kanske tändkablar om du nu inte har tändkassett eller övrigt)

* Slänga i K-Akut i bränsletanken

* Luftfilter

Detta brukar oftast vara det problemet som ligger och förstör din CO och HC-halt! Men detta behöver ju inte betyda att det är just det problemet. Beror ju helt på som jag sagt, när du gjorde dessa grejer sist! Har du kört på samma grejer i 1år så ska du nog överväga att byta de flesta ovannämnda saker. Men sen så beror det ju även på hur långt du kan tänka dig ha kört! Mycket viktigt att byta vid senast 1000 mil på en turbomotor om du vill ha krutet kvar wink 

Om detta inte fungerar och CO och HC halten ligger kvar på ungefär samma nivå som sist så får du antingen i första hand byta ut lambdasonden och i värsta laget även byta ut din katalysator!

Förresten!! Om du nu har en luftmassemätare på din bil, kolla då så att den fungerar som den ska! Luftmassemätaren och lambdasonden sammarbetar som sagt, så det kan vara mycket som man får pilla på innan man har fått iordning på det! Kan även vara en eller flera vacumslangar som det är sprickor eller hål i... Ett typiskt fel som man upptäcker in i det sista hehe

Mvh Stefan
Senast redigerat av RallySaaben85 (10 november 2006)


645 Inlägg
10 november 2006
#3
Besiktningen mäter motorns förmåga att förbränna bränslet, med hög CO får motorn för mycket bränsle, det kan vara lambdan som spökar ja och även luftmassemätaren som rallysaaben sa.

//Marcus Saari

111 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
#4
Tack för bra svar. Då vet jag iaf vilken väg jag ska gå!


Chef
379 Inlägg
10 november 2006
#5
kan vara katalysatorn som gett upp också

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
28 januari 2009
#6
Fick du någon ordning på det hela? smile

Mvh

Stefan


264 Inlägg
28 januari 2009
#7
* Motorolja + oljefilter

* Luftfilter

Tanka sen i etanol innan besiktning, oljan brukar vara boven i dramat!!


Inläggskritiker
990 Inlägg
28 januari 2009
#8
Chrille74 skrev:
kan vara katalysatorn som gett upp också

Går att besikta utan katt på en bil som måste ha katt.
Om bilen är bra mappad, och du har en rensad katt på så går bilen igenom.
Fråga "saab_lejf" här på garaget.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed


Sök