3930
Sök

ABS går in även vid lugna inbromsningar

Avstängd
233 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Hej,

Har en Saab 9-3 årsmodell 1999 som har ett litet "problem", som ABS går ofta in oavsätt hur lungt jag bromsar... känns det som i alla fall, det hugger och hoppar i bromspedalen, någon som har nån aning vad man kan göra? vad kan hända om jag fortsätter köra?

Mvh
Nick

Blå saab 9-3 turba

34 Inlägg
28 januari 2009
antingen är det smuts i någon abs - krans eller så har någon abs - krans spruckit

832 Inlägg
28 januari 2009
nick__87 skrev:
antingen är det smuts i någon abs - krans eller så har någon abs - krans spruckit

Det låter ju mest troligt. Det brukar kunna vara en hel del skit på kransarna.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Avstängd
233 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Okej, skall kolla upp det,  tack.

Blå saab 9-3 turba

Med lem
164 Inlägg
29 januari 2009
Är du säker på att det är ABS:n som går in?  det finns ju flera orsaker till att en bromspedal kan bete sig som du beskriver.
Kontrollera samtliga bromsskivor så att ingen har en spricka, kontrollera även så att ingen är skev och att alla hjulen snurrar lätt innan du börjar riva bromsarna, annliggande broms kan göra så att skiva "slår sig"

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
29 januari 2009
Precis som instabil säger..kolla skivorna..Vi har en 900 -96 (samma bromsar som din 9-3) som betedde sig likadant som din gör. Broms skivirna i bak hade spruckit! smile

Lycka till!

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Avstängd
233 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Lämnade in bilen i tisdags för att byta bromsar eftersom det gnisslade och kom gnistor, men bromsarna var inte slut. I alla fall han jag lämnade in den till kollade ju skivor och belägg och sa att det inte var något fel..

Blå saab 9-3 turba

832 Inlägg
29 januari 2009
Då kan det nog vara kransarna som spökar kanske.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Avstängd
914 Inlägg
29 januari 2009
Vinda bromsskivor? ABS kan ju oxå gå in pga väglaget?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

12 086 Inlägg
29 januari 2009
Hade samma problem med Maximan, det va en givare bak som va paj. Kostade 4800kr ny så jag sket it smile
När man bromsade och nästan hade stannat så gick den i, ibland så man knappt stanna tongue

Smäller de bara i pedalen lr låter de massor oxå? Nu är väl olika ABS lite olika kanske men på Maximan hörde man verkligen hur de lät från motorrummet om ABS-enheten.

Avstängd
233 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Hade samma problem med Maximan, det va en givare bak som va paj. Kostade 4800kr ny så jag sket it smile
När man bromsade och nästan hade stannat så gick den i, ibland så man knappt stanna tongue

Smäller de bara i pedalen lr låter de massor oxå? Nu är väl olika ABS lite olika kanske men på Maximan hörde man verkligen hur de lät från motorrummet om ABS-enheten.

Det smäller bara i pedalen. cool

Blå saab 9-3 turba

Random Hero
4 047 Inlägg
29 januari 2009
du hör abs:en jobba när den går igång på alla bilar, det låter som vibrationer o går i takt med pedalens hoppande, så stäng av radion o va tyst o bromsa på snö lr is så hör du om det är absen  som går igång

Dog food lid. Backwards

Kokar ris
923 Inlägg
29 januari 2009
JapMax skrev:

yikes det var fan inte dåligt! på föräldrarnas seat gick en givare fram på 500 spänn!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Random Hero
4 047 Inlägg
29 januari 2009
cenoxide skrev:
JapMax skrev:

yikes det var fan inte dåligt! på föräldrarnas seat gick en givare fram på 500 spänn!

maxima är ju inte lika vanlig som en seat så de va väl inte så konstigt tongue

Dog food lid. Backwards

Sök