3566
Sök

Realistiska hästkrafter!!??

7 276 Inlägg
2 februari 2009
Givetvis är det lätt för folk att plussa på lite grann.
Vet ett flertal bilar som har ökat 30hk genom ett ägarbyte wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 februari 2009
buttrus skrev:
kolvas skrev:
För att ge trådskaparen ett relevant svar:

det är nog många som skulle bli besvikna över effekten i bilarna ifall dom bänkar dom i en ärlig bänk.

Har själv varit med och bänkat en bil som enligt ägaren skulle ha ca 450hk (standard i bilen var 270 har jag för mig) och vi bänkade bilen på 328 hk, han blev vansinnig och det var fel på bänken & det ena och andra, sen vägrade han att betala för bänkningen eftersom han inte fick de siffror han förväntat sig.

TACK var det jag ville få fram! Det är precis det jag menar.. Det är många som plussar på lite väl mkt ibland när dom bytt lite saker.. Det var därför jag lite grovt tog i med rallycrossens bilar.. men det vart ju fiasko! big_smile

Man måste läsa på för att förstå hur det hänger ihop. en S40 T4 original har oftast i regionen 195-210hk vid 0.9bar laddtryck.  Min bil bromsade senast 280hk vid 0.8bar laddtryck, samma motor fast med lite utbytat delar och större turbo.  Så visst kan dina 1.1bar ge olika effekter.

Sen killen med 18T och 400hk...  hur länge kan han hålla fullt egentligen? blir ju ljummet som fasen i insuget, på avgasventilerna osv...   så visst 400hk men hur bromsades set? statiskt med 2sek last? eller i ett realistiskt svep 100-250km/h på 35sek?

Blir en rackans skillnad.

Så att en firma brosmar fram 450hk och en annan 380hk ser jag inte som att någon av dem ljuger, bara olika sätt att mäta på.  I mina ögon är det lite som att hoppa på badrumsvågen när man säger att man har 400hk med 18T.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

tuningservice.se
91 Inlägg
2 februari 2009
Visst är det så!

Jag ställde om bänken och gjorde en snabbare mätning för att få bort värmeutvecklingen som blir, Resultatet var 40 hk mer.

Bilen var en saab9000 2.0 turbo i stort sett original förutom 3"DP

Det blir mycket varmare när man har bilen på rullar så man får inte ett rättvist resultat pga strålningsvärmen.

MVH

89 Inlägg
2 februari 2009
sebben skrev:
Visst är det så!

Jag ställde om bänken och gjorde en snabbare mätning för att få bort värmeutvecklingen som blir, Resultatet var 40 hk mer.

Det blir mycket varmare när man har bilen på rullar så man får inte ett rättvist resultat pga strålningsvärmen.

MVH

det är väl därför man kör viftar framför bilen:)

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 februari 2009
Aleks skrev:
sebben skrev:
Visst är det så!

MVH

det är väl därför man kör viftar framför bilen:)

Så länge man inte följer en viss norm så finns det inget som säger att man måste stötta med konstgjord fartvind.

Men jättefläkt och korta pulls så kan man hitta skitfina siffror, medans kompisen med 50hk mindre kör om en på vägen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 februari 2009
finns de inge bänk papper de där 500 hk så skulle jag bara ta de som en nypa salt när de börjar gå över 250-300 hk så måste jag se bänk papper för och tro på de iaf  för att komma upp i 250 hk krävs de ju ingen större prestation

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 februari 2009
volvo_dude skrev:
finns de inge bänk papper de där 500 hk så skulle jag bara ta de som en nypa salt när de börjar gå över 250-300 hk så måste jag se bänk papper för och tro på de iaf  för att komma upp i 250 hk krävs de ju ingen större prestation

beror väl  helt å hålle på vilken spis man har...

Sök