2 februari 2009
Trådstartare
Tjenare!
Jag har lite problem med laddtrycket på min Audi 200 TurboQuattro MC1. När jag renoverade toppen på den passade jag på att sätta på en pysventil, mellan den externa wastegaten och insuget, enligt konstens alla regler. Nu har det visat sig att turbon laddar så mycket han bara orkar, han laddar ca 1.5 bar vilket är mer än nödvändigt och i värsta fall mer än vad motorn klarar av. Det gick alltså inte att justera på pysventilen hur mycket han skulle ladda. Jag trodde det var fel på pysventilen så jag tog bort den och återställde slangen mellan WG:n och insuget till en sån som satt där från början, alltså utan ett T-kors till pysventilen. Då ska han rent teoretiskt sett ladda grundladd(0.3 bar ungefär). Men han laddar fortfarande lika mycket, så jag undrar om det är nån här som har upplevt samma fenomen? Jag rev isär locket på WG:n igår och plockade ur fjädern och kikade på membranet men allting såg bra ut. Inga synbara fel i alla fall.
Vad tror ni det kan vara?
MVH Martin