4260
Sök

Lyxigt laddtrycksproblem? Audi 200 MC1

Bäst i värla
150 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Tjenare!
Jag har lite problem med laddtrycket på min Audi 200 TurboQuattro MC1. När jag renoverade toppen på den passade jag på att sätta på en pysventil, mellan den externa wastegaten och insuget, enligt konstens alla regler. Nu har det visat sig att turbon laddar så mycket han bara orkar, han laddar ca 1.5 bar vilket är mer än nödvändigt och i värsta fall mer än vad motorn klarar av. Det gick alltså inte att justera på pysventilen hur mycket han skulle ladda. Jag trodde det var fel på pysventilen så jag tog bort den och återställde slangen mellan WG:n och insuget till en sån som satt där från början, alltså utan ett T-kors till pysventilen. Då ska han rent teoretiskt sett ladda grundladd(0.3 bar ungefär). Men han laddar fortfarande lika mycket, så jag undrar om det är nån här som har upplevt samma fenomen? Jag rev isär locket på WG:n igår och plockade ur fjädern och kikade på membranet men allting såg bra ut. Inga synbara fel i alla fall.

Vad tror ni det kan vara?

MVH Martin

1 497 Inlägg
2 februari 2009
Skadad slang till WGn?

Bäst i värla
150 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
AxlSam skrev:
Skadad slang till WGn?

Nej, i och med att jag tog bort T-korset som satt på den slangen så böt jag till en ny, så tror inte att det är problemet. Tack ändå smile

352 Inlägg
2 februari 2009
Känns det att den ligger på fullt ladd? ifall ditt instrument inte flippat ur o visar fel?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 februari 2009
Laddar den 1.5 bar enligt originalmätare? För den mätaren räknar in 1bar i atmosfär tryck.. så isåfall har du ladd på 0.5 bar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
2 februari 2009
när ja monterade min pys ventil så satt de en kula i den man sätter på WGslangen så att de vart stopp helt i slangen vilken gjorde att den laddade fullt,

Vart köpte du den å hur ser den ut de kanske inte är lika som min...

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Bäst i värla
150 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Polaren: Ja, den ligger verkligen på fullt ladd. Sån fart som det är i maskinen nu har det aldrig varit förut smile

te_wik: Nej, har ingen laddtrycksmätare orginal. Den visar 1.2-1.5 bar på eftermonterad laddtrycksmätare. Och det känns att det inte är några orginal 0.3 bar, utan 1.5 bar.

sjovold: Köpt på KL Racing. Eftersom den inte längre är inkopplad på bilen utan ligger på arbetsbänken framför bilen så utesluter jag det.

352 Inlägg
2 februari 2009
Du har helt enkelt gjort nå galet ^^
nej men det var ju ett lite knepigt mysterium.. WGn kan inte ha pajat då?

Bäst i värla
150 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Polaren skrev:
Du har helt enkelt gjort nå galet ^^
nej men det var ju ett lite knepigt mysterium.. WGn kan inte ha pajat då?

Haha, jo uppenbarligen är det nått som jag har gjort fel smile Jo jag funderar på om WG:n kan ha kärvat ihop på någe vänster, eller om det helt enkelt bara är membranet som inte är som det ska vara.

Ingen som sitter på en sprängskiss eller genomskärning på en extern wastegate?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
2 februari 2009
sjovold: Köpt på KL Racing. Eftersom den inte längre är inkopplad på bilen utan ligger på arbetsbänken framför bilen så utesluter jag det.

du har altså inte den monterad men den laddar fullt ändå? hmm

----->Strippen S2<-----

VCRACING

3 295 Inlägg
2 februari 2009
har du nån bild på montering av slangen på insug och wastegate... ?

Bäst i värla
150 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
sjovold skrev:

Ja precis!

Bäst i värla
150 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Slave_joe skrev:
har du nån bild på montering av slangen på insug och wastegate... ?

Nja, jag tror inte det. Är rätt svårt att ta kort på, är väldigt trångt där nere smile Men den sitter precis som orginalslangen satt, bara det att jag skar av slangen på mitten och satte dit ett T-kors på orginalslangen istället. Men som sagt, nu sitter det en likadan slang som det satt original.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
3 februari 2009
baerserk skrev:
sjovold skrev:

Ja precis!

men du hade bytt til nya slangar lr hur? så dom kan ju inte va tätt:/ fan de va ett skumt problem :S

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Sök