2709
Sök

D24TiC Rycker och svarar inte på gasen!

820 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken, jag skulle ställa på rökbegränsaren och skruva på lite mer soppa för och se hur stor skillnad detta skulle göra. Det skulle jag inte gjort kan jag konstatera nu såhär i efterhand, bilen startar visserligen, men den går extremt ryckigt, taktfast lagg eller hur man nu ska förklara det, men värst av allt så svarar den inte överhuvudtaget på gasen!

Behöver hjälp då jag eventuellt skall sälja bilen snart!

Det är en 765 Gle Turbodiesel intercooler.

Om man säger

820 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#2
Någon som vet nåt?

Om man säger

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
8 februari 2009
#3
Grattis, du har en spricka i toppen. Det är lite känt att dessa motorer inte orkar med denna uppskruvning. Det är så att den spricker mellan ventilerna.

Lev livet, det kan ta slut fort

820 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#4
darkwizard skrev:
Grattis, du har en spricka i toppen. Det är lite känt att dessa motorer inte orkar med denna uppskruvning. Det är så att den spricker mellan ventilerna.

Är det verkligen så illa? Kan inte vara pumpinställning eller att jag råkat skruva på fel skruv?

Är det så illa så får jag väl skaffa garage och börja riva då sad

Om man säger

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
9 februari 2009
#5
Panzar_Audi skrev:
darkwizard skrev:
Grattis, du har en spricka i toppen. Det är lite känt att dessa motorer inte orkar med denna uppskruvning. Det är så att den spricker mellan ventilerna.

Är det verkligen så illa? Kan inte vara pumpinställning eller att jag råkat skruva på fel skruv?

Är det så illa så får jag väl skaffa garage och börja riva då sad

Hade du manual när du började skruva??? Om inte, så kan du ha skruvat på fel skruv. Men skaffa ett garage och riv toppen, och kolla efter sprickor. Finns en sjukdom till på dessa motorer och det är att kammen spricker.

Men varför inte behålla denna bil och bygg busbil av den, med en D5;a eller en diesel rova från en BMW med TT drivning.

Lev livet, det kan ta slut fort

39 Inlägg
9 februari 2009
#6
nästan på alla gamla dieslar brukar toppen spricka med det gör inget:cool: bara de inte går upp i en vattenventil, VAG har ju att om psickorna är bredare än 0,5mm så går dom i en kylarkanal, men ja tror att du skruvat på fel skruv ja:P

Egen företagare
864 Inlägg
9 februari 2009
#7
Sprickor i toppen är ju original kan man säga, men det är inte det felet du har när den inte svarar på gasen,
Och skulle du skruva på fel skruv så skulle antingen tomgången bli jätte hög eller jätte låg beroende på vilket håll du skruvat.
Den skruven som sitter på rökbegränsaren (insexnyckel) Den ska man inte skruva på helt, kan ha blivit så att det hoppat isär nått i den, men det är bara att skruva loss locket (4 skruv) och titta om nått hänt.
(finns inget som flyger ut när du öppnar det locket)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

820 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#8
snurbo_diesel skrev:
Sprickor i toppen är ju original kan man säga, men det är inte det felet du har när den inte svarar på gasen,
Och skulle du skruva på fel skruv så skulle antingen tomgången bli jätte hög eller jätte låg beroende på vilket håll du skruvat.
Den skruven som sitter på rökbegränsaren (insexnyckel) Den ska man inte skruva på helt, kan ha blivit så att det hoppat isär nått i den, men det är bara att skruva loss locket (4 skruv) och titta om nått hänt.
(finns inget som flyger ut när du öppnar det locket)

Tackar så mycket detta skall göras! Tackar även alla andra som svarat för hjälpen smile

Om man säger

820 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#9
darkwizard skrev:
Panzar_Audi skrev:
darkwizard skrev:
Grattis, du har en spricka i toppen. Det är lite känt att dessa motorer inte orkar med denna uppskruvning. Det är så att den spricker mellan ventilerna.

Är det verkligen så illa? Kan inte vara pumpinställning eller att jag råkat skruva på fel skruv?

Är det så illa så får jag väl skaffa garage och börja riva då sad

Hade du manual när du började skruva??? Om inte, så kan du ha skruvat på fel skruv. Men skaffa ett garage och riv toppen, och kolla efter sprickor. Finns en sjukdom till på dessa motorer och det är att kammen spricker.

Men varför inte behålla denna bil och bygg busbil av den, med en D5;a eller en diesel rova från en BMW med TT drivning.

Okej sad hehe hade jag haft kunskapen skulle jag mer än gärna gjort den till en busbil tongue

Om man säger


Sök