4175
Sök

Tic med GLT topp?

MulleRacing
499 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Har lite funderingar, passar toppen från glt 16v på en tic motor? Så att man får en 16v tic?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 januari 2009
#2
japp det passar men du måste modifiera kolvarna och kamdrivning också

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

15 Inlägg
17 januari 2009
#3
du måste sätta dit en kamremmsspännare från Golf 2 typ en 94 eller nått, och du ska ha en 136 kuggars rem har jag för mej. Har för mej att du kan köpa en som är till en Diesel opel ... plus du måste byta det nedre kamremsdrevet på motorn till ett med rundkugg går att ta från tex b230fk, plus du måste byta det stora kamremsdrevet på motorn till ett rundkugg där med..går att ta från samma motor eller från 16v topp

Lättast e att ta kolvarna från en 16v och sedan svarva 2mm gropar i dom så får du 16v turbo kolvar smile

har gjort detta ingrepp ett par gånger... e stor skillnad på motorn efter detta big_smile

BMW - Äkta kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland,
En tysk bil går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera....

15 Inlägg
17 januari 2009
#4
Golf 3 menar jag wink

BMW - Äkta kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland,
En tysk bil går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera....

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 januari 2009
#5
Gizzmo89 skrev:
du måste sätta dit en kamremmsspännare från Golf 2 typ en 94 eller nått, och du ska ha en 136 kuggars rem har jag för mej. Har för mej att du kan köpa en som är till en Diesel opel ... plus du måste byta det nedre kamremsdrevet på motorn till ett med rundkugg går att ta från tex b230fk, plus du måste byta det stora kamremsdrevet på motorn till ett rundkugg där med..går att ta från samma motor eller från 16v topp

Lättast e att ta kolvarna från en 16v och sedan svarva 2mm gropar i dom så får du 16v turbo kolvar smile

har gjort detta ingrepp ett par gånger... e stor skillnad på motorn efter detta big_smile

spännrulle från golf 1 diesel
146 kuggars rem
vevaxeldrevet måste du ta från en 16v då de är bredare än från vanliga 8v

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

MulleRacing
499 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#6
Gizzmo89 skrev:
du måste sätta dit en kamremmsspännare från Golf 2 typ en 94 eller nått, och du ska ha en 136 kuggars rem har jag för mej. Har för mej att du kan köpa en som är till en Diesel opel ... plus du måste byta det nedre kamremsdrevet på motorn till ett med rundkugg går att ta från tex b230fk, plus du måste byta det stora kamremsdrevet på motorn till ett rundkugg där med..går att ta från samma motor eller från 16v topp

Lättast e att ta kolvarna från en 16v och sedan svarva 2mm gropar i dom så får du 16v turbo kolvar smile

har gjort detta ingrepp ett par gånger... e stor skillnad på motorn efter detta big_smile

Men är det inte lättast att ta kolvarna som sitter i bilen min å svarva ner dom 2 mm?


15 Inlägg
2 februari 2009
#7
NITROUS skrev:
Gizzmo89 skrev:
du måste sätta dit en kamremmsspännare från Golf 2 typ en 94 eller nått, och du ska ha en 136 kuggars rem har jag för mej. Har för mej att du kan köpa en som är till en Diesel opel ... plus du måste byta det nedre kamremsdrevet på motorn till ett med rundkugg går att ta från tex b230fk, plus du måste byta det stora kamremsdrevet på motorn till ett rundkugg där med..går att ta från samma motor eller från 16v topp

Lättast e att ta kolvarna från en 16v och sedan svarva 2mm gropar i dom så får du 16v turbo kolvar smile

har gjort detta ingrepp ett par gånger... e stor skillnad på motorn efter detta big_smile

spännrulle från golf 1 diesel
146 kuggars rem
vevaxeldrevet måste du ta från en 16v då de är bredare än från vanliga 8v

Så va det med rullen och remmen ja smile  men man kan använda den smale remmen med ...om man inte får tag på ett 16v nedre drev....

Och du kan inte använda dina kolvar eftersom du inte har några ventiluttag i dina org kolvar...men det kan du fräsa om du ska behålla dina egna....dock e det lättare att bara skaffa 16v kolvar

BMW - Äkta kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland,
En tysk bil går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera....

MulleRacing
499 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#8
Gizzmo89 skrev:
NITROUS skrev:
Gizzmo89 skrev:
du måste sätta dit en kamremmsspännare från Golf 2 typ en 94 eller nått, och du ska ha en 136 kuggars rem har jag för mej. Har för mej att du kan köpa en som är till en Diesel opel ... plus du måste byta det nedre kamremsdrevet på motorn till ett med rundkugg går att ta från tex b230fk, plus du måste byta det stora kamremsdrevet på motorn till ett rundkugg där med..går att ta från samma motor eller från 16v topp

Lättast e att ta kolvarna från en 16v och sedan svarva 2mm gropar i dom så får du 16v turbo kolvar smile

har gjort detta ingrepp ett par gånger... e stor skillnad på motorn efter detta big_smile

spännrulle från golf 1 diesel
146 kuggars rem
vevaxeldrevet måste du ta från en 16v då de är bredare än från vanliga 8v

Så va det med rullen och remmen ja smile  men man kan använda den smale remmen med ...om man inte får tag på ett 16v nedre drev....

Och du kan inte använda dina kolvar eftersom du inte har några ventiluttag i dina org kolvar...men det kan du fräsa om du ska behålla dina egna....dock e det lättare att bara skaffa 16v kolvar

Såhär är det, jag har en 16v glt, och funderar på om jag ska köpa en tic motor och plocka ihop dessa till en motor:) var lite grumlig från början:P


I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
7 februari 2009
#9
det bäst är är att köpa ett riktigt stål drev till vevaxlen också, för på 16V brukar det drevet spricka och orsaka ventilsallad

Pontiac Firebird 1989.

486 Inlägg
7 februari 2009
#10
culan06 skrev:
det bäst är är att köpa ett riktigt stål drev till vevaxlen också, för på 16V brukar det drevet spricka och orsaka ventilsallad

Det är otroligt viktigt att göra det! Annars är det bara en tidsfråga innan toppen ser ut såhär:

http://i37.tinypic.com/2rmvyoy.jpg


GLT_Racing_ skrev:
Men är det inte lättast att ta kolvarna som sitter i bilen min å svarva ner dom 2 mm?

Jadå det kan du göra. Det skiljer inte mer än en millimeter i "gropen" på kolven mellan 16v kolvarna och 8v turbokolvarna.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Volvo Fantast
194 Inlägg
7 februari 2009
#11
NITROUS skrev:
Gizzmo89 skrev:
du måste sätta dit en kamremmsspännare från Golf 2 typ en 94 eller nått, och du ska ha en 136 kuggars rem har jag för mej. Har för mej att du kan köpa en som är till en Diesel opel ... plus du måste byta det nedre kamremsdrevet på motorn till ett med rundkugg går att ta från tex b230fk, plus du måste byta det stora kamremsdrevet på motorn till ett rundkugg där med..går att ta från samma motor eller från 16v topp

Lättast e att ta kolvarna från en 16v och sedan svarva 2mm gropar i dom så får du 16v turbo kolvar smile

har gjort detta ingrepp ett par gånger... e stor skillnad på motorn efter detta big_smile

spännrulle från golf 1 diesel
146 kuggars rem
vevaxeldrevet måste du ta från en 16v då de är bredare än från vanliga 8v

Precis kör med samma recept på min 242:a när det gäller kamdrivningen

Kolvarna tog jag och svarvade FT kolvar då jag hade sånna liggandes

http://i173.photobucket.com/albums/w70/karlsson_6/MinK810I123-1.jpg
Senast redigerat av karlsson_6 (7 februari 2009)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

118 Inlägg
10 februari 2009
#12
nej det gör den inte för vissa olje kanaler och vatten kanaler är inte lika..


Avstängd
232 Inlägg
10 februari 2009
#13
läste i en tråd idag någon som skrev att man kuunde köpa en 3mmpackning och slippa byte/svarva kolvarna. dock vet jag inget om det läste det iaf

men sen så borde tråd skaparen av denna tråd SÖKA lite då det finns flera stycken trådar som handlar om detta med 16v turbo, (eller har iaf gjort de)
Senast redigerat av rawbin (10 februari 2009)

MulleRacing
499 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#14
rawbin skrev:
läste i en tråd idag någon som skrev att man kuunde köpa en 3mmpackning och slippa byte/svarva kolvarna. dock vet jag inget om det läste det iaf

men sen så borde tråd skaparen av denna tråd SÖKA lite då det finns flera stycken trådar som handlar om detta med 16v turbo, (eller har iaf gjort de)

Jag visste inte att man kunde söka på forumet då jag skapade denna tråd. men tack för tipset



Sök