3032
Sök

Köpråd av Saab 9-5 2.0t 2001 (Maptune)

19 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare allihopa..
Var för nån vecka sen och kollade på en saab 9-5 2.0t årsmodell 2001 som hade 18900 på mätaren..
Hur är det att köpa trimmade saabar egentligen?
Bilen hade steg 4 ifrån maptun, aero turbo, aero koppling, trimm rör så den skulle ungefär utvinna 270hk..
Trimmet hade suttit på sen förra sommaren..

Tyckte själv bilen var riktigt fint skick..

Men som sagt hur håller grejerna? Förstår givetvis att de har med personen bakom ratten att göra oxå..

MVH//Erik

2 164 Inlägg
20 december 2008
#2
Jag skulle inte vara orolig.
De som kan komma är ursprungs felet på dessaa motorer är ju dåliga kolvringar och kolvar.
Kolla ifall detta är bytt för i så fall är de inte mycket problem med själva timmet.

MVH

F


19 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#3
Tackar för svaret!!!
Kolvarna samt kolvringarna var inte utbytta...
Nått att oroa sig för ändå eller?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 december 2008
#4
YerX skrev:
Tackar för svaret!!!
Kolvarna samt kolvringarna var inte utbytta...
Nått att oroa sig för ändå eller?

Det bör klara sig ändå iom att det handlar om mindre än 300 hästar, du har ju lite marginal där.

Se bara till att byta oljan "ofta" ( alltså inte varannan vecka men var tusende mil eller så iaf), kolla om vevhusuppgraderingen är gjord och varmkör bilen ordentligt innan du gasar på så ska det nog hålla smile

Du kan med fördel även tanka 98 oktan av god kvalitet för att få ut det mesta av bilen och för att förebygga knackningar (trimmade motorer trimmas ofta för 98 oktan och mår inte alltid bra av 95 oktan).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

500 Inlägg
20 december 2008
#5
Mycket viktigt på dessa modeller är att servicebok finns och ser bra ut! Annars kommer oilsludge som ett paket på posten.


19 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#6
Vad menas med oilsludge:) ?

500 Inlägg
20 december 2008
#7
Förenklat kan man säga att oljan blir gammal,koksar (klumpar ihop sig) och täpper igen motorn, med dålig smörjning och trasiga kolvar som följd.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 december 2008
#8
Antar att förra ägaren har satt på ett avgassystem som antingen låter för mycket eller som inte renar avgaserna ordentligt och då kan du få problem med besiktningen.

Jag kom igenom besiktningen med min bil och då är det typ bara ett rakt rör från katten och bak så den dönar på rätt bra tongue

Men om du nu kan göra det själv så är det ju inga problem att slänga på originalavgassystemet inför besiktningen, du får ju bara lägga några timmar om året på det.


Om det är väldigt uppenbart att bilen är trimmad kan du också få problem med besiktningen om du får en grinolle på halsen, speciellt om motorutrymmet är fullt av polerade kåpor och en massa annat som väcker uppmärksamhet.


Ser det bara original ut så brukar det inte vara något problem att slänga i lite fler hästar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 164 Inlägg
20 december 2008
#9
YerX skrev:
Vad menas med oilsludge:) ?

Ett problem som uppstår när man har för dåliga kolvringar som kan göra att motorn minskar olkjans livslängd och även förbränner den i vissa fall och då skadas motorn.
Kan förebyggas med uppgraderad vevhusventilation.
Men för att minska de helt är byte av kolvar och kolvringar de främsta.

Men byt ofta olja och känn på axeln i turbon.
Mät hur långt kedjespännaren har gått ut.

Men du behöver inte vara jätte orolig.
Men byt olja ofta och ha koll på oljenivån så klarar du dig.

MVH

F


1 Inlägg
10 februari 2009
#10
Hejsan...
Jag har en fundering ..
Det pratas här om byta kolvar och kolv ringar..
Vad är bra kolvar och kolvringar då ?
Några kolvar som kanske inte är de dyraste smidda racing kolvarna som finns wink

5 710 Inlägg
10 februari 2009
#11
Imo skrev:
Det pratas här om byta kolvar och kolv ringar..
Vad är bra kolvar och kolvringar då ?
Några kolvar som kanske inte är de dyraste smidda racing kolvarna som finns wink

Billighetslösningen:
• Byte till T5 kolvar ( hittas bla i 9000 94-97)
Lite dyrare:
Wössner, Forge mfl

MVH Jonas
..............

741 Inlägg
10 februari 2009
#12
TBOC_Razor skrev:
Antar att förra ägaren har satt på ett avgassystem som antingen låter för mycket eller som inte renar avgaserna ordentligt och då kan du få problem med besiktningen.

Vad jag vet så är det bara katalysatorn som renar avgaserna eller har jag fel? så sålänge det är en katt på den så borde den gå igenom?

5 710 Inlägg
10 februari 2009
#13
Joo skrev:
TBOC_Razor skrev:
Antar att förra ägaren har satt på ett avgassystem som antingen låter för mycket eller som inte renar avgaserna ordentligt och då kan du få problem med besiktningen.

Vad jag vet så är det bara katalysatorn som renar avgaserna eller har jag fel? så sålänge det är en katt på den så borde den gå igenom?

Katalysatorn måste fungera oxo, det räcker inte bara med att den sitter där wink
Dessutom får den inte låta för mycket.

MVH Jonas
..............

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 februari 2009
#14
jonTe skrev:
Joo skrev:
TBOC_Razor skrev:
Antar att förra ägaren har satt på ett avgassystem som antingen låter för mycket eller som inte renar avgaserna ordentligt och då kan du få problem med besiktningen.

Vad jag vet så är det bara katalysatorn som renar avgaserna eller har jag fel? så sålänge det är en katt på den så borde den gå igenom?

Katalysatorn måste fungera oxo, det räcker inte bara med att den sitter där wink
Dessutom får den inte låta för mycket.

Trodde det bara var 740raggarna som slaktade katen tongue I steg 4 ingår väll sportavgas? så nog borde avgassystemet smita igenom bes

Edit: taget från Maptun

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=24

Price: 23 104.00 SEK (excl. VAT) Stage 4 excl. mounting
# Stage 4 270Hk, 370Nm (Maptun software Saab 9-5 1998-)
# JT 3" Complete w/ sport catalyst 9-5
# BMC Air filter 9-5
# Vatten/Oljerör TD04
# TD04HL15T #5 Gar 06-
# Stock 9-5 Aero inlet pipe
Senast redigerat av TenZer (10 februari 2009)

Rock'n Roll


Sök