3487
Sök

Sänka laddtrycket audi s4 -92

59 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#1
Undrar hur jag ska sänka laddet på min s4, har vridit upp westgate fjädern och tagit bort brickorna som någon hade lagt dit. men vad snabbt gaspådrag så blöddrar den vid ca 1,0-1,2 och går upp till 1,5 bar, och 1,5bar laddar den hur jag än vrider fjädern.

skulle villa att den ladda ca 1,2 bar max

och sen kan man ladda 1,5 bar vid ca 2200rpm lite mycket det tycker jag.


674 Inlägg
12 februari 2009
#2
ett nytt chip vore väl de bästa?
skulle du bara sänka laddet blir de ju samma fenomen som förut, de blir för mycket soppa.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

140 Inlägg
12 februari 2009
#3
Kan man inte annars köpa en pyventil så skruvar du bara ner till det laddtryck du vill ha!
Vet inte hur det fungerar men hört talas om att det fungerar rätt bra!

MvH


674 Inlägg
12 februari 2009
#4
men då får ju bilen för mycket soppa...
kör inte me någe bonntrim

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

59 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#5
vaughn skrev:
ett nytt chip vore väl de bästa?
skulle du bara sänka laddet blir de ju samma fenomen som förut, de blir för mycket soppa.

Och tack för tipset, det är iaf ett 303hk chip i den.
tänkta bara att orginal botten och 32000mil kanske inte mår så bra av 1,5 i ladd ?
Senast redigerat av NamnFan (12 februari 2009)


140 Inlägg
12 februari 2009
#6
De är inget bonntrimm, det finns på många stora trim firmor.
Och det är till för trimmade bilar som vill t.ex sänka laddet för vissa tillfällen.


674 Inlägg
12 februari 2009
#7
att de är bonntrim är mitt tycke iaf.
att bottendelen inte skulle tåla behöver du inte vara orolig för.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

59 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#8
vaughn skrev:
att de är bonntrim är mitt tycke iaf.
att bottendelen inte skulle tåla behöver du inte vara orolig för.

Är ny på turbo jag så jag måste fråga mig fram iaf.
men du tror alltså att det inte spelar så stor roll om man kör på 1,5 bar istället för 1,2-1,0 om man tänker på motorns hälsa?


674 Inlägg
12 februari 2009
#9
de är ju klart att de slits mindre...
jag har själv haft en s2 och jag ladde 1,6 (ca 340hk) och de var inga problem.
sen om du borde sänka de beror ju lite på hur skicket är på grejorna.
om du skulle vilja sänka laddet finns de ofta chip till s2:or på blocket.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
12 februari 2009
#10
om inte jag har helt fel nu så styrs WGn elektroniskt på en s4a,s2a å man ska inte ställa laddtrycket själv... de gör chippet

----->Strippen S2<-----

VCRACING

674 Inlägg
12 februari 2009
#11
wastegaten styrs av en fjäder som släpper ut luften beroende på hur hård fjädern är.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

59 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#12
vaughn skrev:
de är ju klart att de slits mindre...
jag har själv haft en s2 och jag ladde 1,6 (ca 340hk) och de var inga problem.
sen om du borde sänka de beror ju lite på hur skicket är på grejorna.
om du skulle vilja sänka laddet finns de ofta chip till s2:or på blocket.

jo det är ju sant. men om man tänker på att bilen bara laddar så mycket vid mkt gaspådrag så vid tex normala omkörningar så är det dryga 0,8 - 1,0 bar bilen laddar så kanske inte tar så mycket i slitage ändå. bara att vrida ner westgatet igen då så bilen går som den ska igen, och kanske leta efter ett annat chip..

Tack för hjälpen vaughn och snygg bil föresten smile


674 Inlägg
12 februari 2009
#13
tack! jag anser nog att de vore smartast och ta den säkra vägen och skaffa snällt chip isf.
kul att du uppskattar den lilla hjälpen man kan ge smile
Senast redigerat av vaughn (12 februari 2009)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Supraman
2 300 Inlägg
12 februari 2009
#14
så länge den inte knackar eller så så kan du va lugnt.
Men om du vill va säker att den går som den ska så åk till din närmsta trimfirma så kan dom hjälpa dig med rätt inställning av laddtryck.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

674 Inlägg
12 februari 2009
#15
Stefan Varberg skrev:
så länge den inte knackar eller så så kan du va lugnt.
Men om du vill va säker att den går som den ska så åk till din närmsta trimfirma så kan dom hjälpa dig med rätt inställning av laddtryck.

menar du att de ska programera om chippet?
förklara gärna stefan... är intresserad

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
12 februari 2009
#16
vaughn skrev:
wastegaten styrs av en fjäder som släpper ut luften beroende på hur hård fjädern är.

aha men varför höjs laddtrycket när men chippar dom då?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

674 Inlägg
12 februari 2009
#17
laddtrycksmätaren sitter ju på insuget...
avgassidans laddtryck (de riktiga) kan ju bli ett helt annat om nu fjädern är av fel typ.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Quattro User
260 Inlägg
12 februari 2009
#18
vaughn skrev:
laddtrycksmätaren sitter ju på insuget...
avgassidans laddtryck (de riktiga) kan ju bli ett helt annat om nu fjädern är av fel typ.

Det är endast grundtrycket som styrs av fjädern i WG, annars är det magnetventilen som sköter det i övrigt på 2.2T AAN.

http://www.garaget.org/?car=64586&image=674417
Senast redigerat av FourRings (12 februari 2009)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

674 Inlägg
12 februari 2009
#19
FourRings skrev:
vaughn skrev:
laddtrycksmätaren sitter ju på insuget...
avgassidans laddtryck (de riktiga) kan ju bli ett helt annat om nu fjädern är av fel typ.

Det är endast grundtrycket som styrs av fjädern i WG, annars är det magnetventilen som sköter det i övrigt på 2.2T AAN.

http://www.garaget.org/?car=64586&image=674417

tack för infon... jag var påväg att skriva att jag inte var 100%

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
12 februari 2009
#20
vaughn skrev:
FourRings skrev:
vaughn skrev:
laddtrycksmätaren sitter ju på insuget...
avgassidans laddtryck (de riktiga) kan ju bli ett helt annat om nu fjädern är av fel typ.

Det är endast grundtrycket som styrs av fjädern i WG, annars är det magnetventilen som sköter det i övrigt på 2.2T AAN.

http://www.garaget.org/?car=64586&image=674417

tack för infon... jag var påväg att skriva att jag inte var 100%

Grundtrycket ligger på 0.5 bar tror ja... wink

----->Strippen S2<-----

VCRACING


Sök