3485
Sök

Fabrikshål i Intercoolern till Volvo t5?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#1
Har kört söner min kylare till 855 t5:an och var och köpte mig en "ny" på skroten.
För att vara säker på att intercoolern inte pajjat så provtryckte jag den, och det pörjade pysa ganska bra på en gång. När jag vände på ICn så såg jag ett hål som ser fabrikstillverkat ut som det pyser ut ur och täpper man igen det så blir ICn tät.

Alltså, ska det vara ett litet hål i Intercoolern? (drenering kanske?)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 februari 2009
#2
jupp det är ett dräneringshål ifall det blir mycket olja/kondens i IC:n men vad jag vet så skall hålet vara avstämt på nått sätt så det håller tätt när det börjar bli ladd + kraftig genomströmning mm, detta är dock obekräftat...


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#3
Pyser ganska mycket ur hålet, Vad händer om man täpper till hålet?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
#4
Xoff skrev:
jupp det är ett dräneringshål ifall det blir mycket olja/kondens i IC:n men vad jag vet så skall hålet vara avstämt på nått sätt så det håller tätt när det börjar bli ladd + kraftig genomströmning mm, detta är dock obekräftat...

Antagligen är det något liknande en fjäderbelastad ventil, så att när laddtrycket ökar, pressar det ner "locket" trots fjäderns motstånd, och tätar ICn.

Och när det inte är något laddtryck eller bilen är avstängd, så är ventilen öppen, och olja/vatten kan rinna ut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
Xoff skrev:
jupp det är ett dräneringshål ifall det blir mycket olja/kondens i IC:n men vad jag vet så skall hålet vara avstämt på nått sätt så det håller tätt när det börjar bli ladd + kraftig genomströmning mm, detta är dock obekräftat...

Antagligen är det något liknande en fjäderbelastad ventil, så att när laddtrycket ökar, pressar det ner "locket" trots fjäderns motstånd, och tätar ICn.

Och när det inte är något laddtryck eller bilen är avstängd, så är ventilen öppen, och olja/vatten kan rinna ut.

Pummpade upp kompressorn till 4Bar och började plåsa in i ICn och slangarna expanderade ganska kraftigt så jag tordes inte blåsa i mer men det fortsatte att pysa ur dreneringsålet.

Ska jag täta hålet eller bara låta det vara så? Kanske förlorar massa efekt på detta...?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 februari 2009
#6
Ubbe83 skrev:
Pummpade upp kompressorn till 4Bar och började plåsa in i ICn och slangarna expanderade ganska kraftigt så jag tordes inte blåsa i mer men det fortsatte att pysa ur dreneringsålet.

Ska jag täta hålet eller bara låta det vara så? Kanske förlorar massa efekt på detta...?

Ventilen kanske är kass?
Vet inte om du förlorar massa effekt, men bilen lär gå fetare...
Du får se om någon kan något mer om original-ICn. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#7
Men det kan väll inte vara skadligt att plugga igen hålet?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Quattro User
260 Inlägg
17 februari 2009
#8
Ubbe83 skrev:
Men det kan väll inte vara skadligt att plugga igen hålet?

Enda som händer är att du får ta lös den nån gång efter behov/ork och blåsa ur oljeslasket.

Kan ju inte ha den öppen rakt ut så du tappar ladd, eftersom den ju inte stänger som den ska.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
17 februari 2009
#9
Finns det inget hål i din gamla ic? nej det är väl bara att plugga igen, har aldrig varit med om att det varit ett draneringshål i en IC. så det är väl bara att plugga igen, lär ju inte ta någon skada direkt.


This is me
334 Inlägg
17 februari 2009
#10
Scania gör så på lastbilarna för att tömma olja i intercoolern då turbon havrerat. Jag tycker då det känns lite dumt eftersom laddtrycket borde försvinna ur där men på något vis så ska de inte göra något. Det är ju dock lastbil men endå.


8 251 Inlägg
17 februari 2009
#11
Låt hålet vara. Dels så slipper man plocka ur ic'n ibland och göra den den, och så klarar man sig undan isproppar som kan bildas om man kör vintertid. Om man nu vill plugga hålet så finns en ventil att köpa på volvo för detta ändåmål

Rent effektmässigt finns inga vinster i att plugga hålet. Dessutom så bildas en så kallad stående våg runt hålet vilket innebär att det är väldigt lite luft som försvinner ut.


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#12
Rooth07 skrev:
Finns det inget hål i din gamla ic? nej det är väl bara att plugga igen, har aldrig varit med om att det varit ett draneringshål i en IC. så det är väl bara att plugga igen, lär ju inte ta någon skada direkt.

Det är samma IC, det var bara kylaren jag böt...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#13
Marlboroman skrev:
Låt hålet vara.

Rent effektmässigt finns inga vinster i att plugga hålet. Dessutom så bildas en så kallad stående våg runt hålet vilket innebär att det är väldigt lite luft som försvinner ut.

Det är alltså bara ett vanligt hål? Ingen fjäderbelastad ventil eller liknande som ska stänga igen. Men andra ord så fungerar min Intercooler som den ska?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

8 251 Inlägg
17 februari 2009
#14
Ubbe83 skrev:
Marlboroman skrev:
Låt hålet vara.

Rent effektmässigt finns inga vinster i att plugga hålet. Dessutom så bildas en så kallad stående våg runt hålet vilket innebär att det är väldigt lite luft som försvinner ut.

Det är alltså bara ett vanligt hål? Ingen fjäderbelastad ventil eller liknande som ska stänga igen. Men andra ord så fungerar min Intercooler som den ska?

Precis. Det är bara ett vanligt litet hål och din ic funkar precis som det är tänkt.


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#15
Tackar för svar, nu kan jag fortsätta montera ihop grejerna utan att oroa mig.

Svenska Subaru Imprezaklubben...


Sök