2251
Sök

Hjälp med felkod 00575 från VAG-com

17 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#1
Detta felet har kommit upp på min Vagcom.
Min undrar är vad är Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) (luftmassemätare???)

  00575 - Intake Manifold Pressure: Control Difference
Possible Symptoms

    * Reduced Power

Possible Causes

    * Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective
    * Hoses incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

Possible Solutions

    * Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
    * Check Hoses

Tacksam för hjälp

Quattro User
260 Inlägg
16 februari 2009
#2
N75'an är magnetventilen till turbotrycksstyrningen, ej LMM.
Den kan provas genom att koppla 12v till dess kontakter och höra om den klickar som den ska.
Om den ej klickar kan du testa att rengöra den genom att lossa slangarna och rengöra innuti med nåt härligt medel.

Kolla tryckslangarna efter läckor.

Vad är det för bil?

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

1 488 Inlägg
17 februari 2009
#3
Underlättar om du skriver vad det är för bil.

Mvh
Moderator

17 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#4
Ber om ursäkt!
Det är en Audi A4 avant tdi från 97.

17 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#5
Nu skall vi se.
Jag lokaliserade magnetventilen skruvade loss den och testade mot ett batteri.
Jag hörde inget klickande ljud tog därefter och rengjorde den samt sprutade in lite smörjning.
Testade den mot batteriet igen och voila klick klick klick.
Glad som få satte jag tillbaka den och startade bilen.
Problemet var att nu ryker bilen som en tok(den rök innan men nu var det bara ett svart moln)
Är det något som kommer gå över eller har jag förstört ngt annat i min iver att fixa magnetventilen???

Quattro User
260 Inlägg
17 februari 2009
#6
Har du eget VAG-Com interface?

Isf, läs ut eventuella nya koder, N75'an verkar ju vara ok nu iaf, brabra!

För övrigt är det ju en diesel så nog fan ryker den lite wink

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

17 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#7
Jag skall ta och radera felkoderna i morgon och se om det hjälper!
När jag säger att den ryker så menar jag ryker.

17 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#8
Nej det hjälpte tyvärr inte samma fel kom upp igen.
Vad är troligast att det läcker i slangarna eller att N75 magnetventilen är helt slut.
Var kan man köpa en sådan för en billig peng i så fall. Mekonomen hade den för runt 1300kr sad


Sök