2917
Sök

Saab 95 2.3t (motorbyte) hjälp/tips

1 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#1
i motorn som sitter i nu, är det hål i blocket, så det ska bytas. finns det något annat block som passar?
undrar om någon har nåt bra tips inför motorbytet?
någon som vet vart man kan få tag på en sprängskiss?
//Fille smile
Senast redigerat av filleforsell (18 februari 2009)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 februari 2009
#2
Något annat block som passar ??

Vad skulle det vara då ?


2.0, 2.3 och Aero har alla exakt samma block samt det mesta av innehållet är samma, det enda som jag vet skiljer är stakar och kolvar.

Det är skillnaden i slaglängd mellan 2.0 och 2.3/Aero som ger dom extra 0,3 litrarna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 710 Inlägg
19 februari 2009
#3
filleforsell skrev:
undrar om någon har nåt bra tips inför motorbytet?

Snabbast och förmodligen billigast är att köpa en någorlunda komplett motor på skroten o lyfta i.
filleforsell skrev:
någon som vet vart man kan få tag på en sprängskiss?

Saab använder ett program som heret EPC, ber du snällt kan du säkert få en skiss på det du söker utskriven av de.
MEN programmet innehåller 100tals mappar/bilder så det gäller att veta vad du vill ha.
Det finns inte sprängskiss på hela motorn då den hade blivit några kvadratmeter stor......

MVH Jonas
..............

832 Inlägg
19 februari 2009
#4
hjäpte min far att byta på en 03a tror jag det var jag iaf skulle vi byta pga ett skuret vevlager men det blev en motor reparation istället på slutet. Blev billigare så eftersom skroten skulle ha 12k för en motor som gått längre än den som satt i. Men då var det ju ett vevlager som sagt inte så dyrt att köpa lager och slipa veven. Men det beror helt och hållet på vad som hänt med din motor.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 798 Inlägg
19 februari 2009
#5
Lurken_85 skrev:
hjäpte min far att byta på en 03a tror jag det var jag iaf skulle vi byta pga ett skuret vevlager men det blev en motor reparation istället på slutet. Blev billigare så eftersom skroten skulle ha 12k för en motor som gått längre än den som satt i. Men då var det ju ett vevlager som sagt inte så dyrt att köpa lager och slipa veven. Men det beror helt och hållet på vad som hänt med din motor.

Om du läser i början av tråden så har han hål i blocket så han måste byta motor eller block iallafall

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Avstängd
512 Inlägg
19 februari 2009
#6
Köp hela Saabkoncernen! Säkert bra pris, ler, går det inte att svetsa? Av nån duktig AL kille? Men hur som helst upp med motorn, kolla bildelsbasen efter en krockad Saab..

Medlem 34530
908 Inlägg
19 februari 2009
#7
filleforsell skrev:
i motorn som sitter i nu, är det hål i blocket, så det ska bytas. finns det något annat block som passar?
undrar om någon har nåt bra tips inför motorbytet?
någon som vet vart man kan få tag på en sprängskiss?
//Fille smile

Tips inför motorbyte, beror väl på lite vad du tänkt. Ska du trimma bilen, så finns det ju ett gäng saker du skulle byta när du ändå måste plocka ur motorn. Ska du bara byta motor för att få igång bilen igen, så ska du definitivt uppgradera vevhusventilation, byta spännrullar till multiremmen + multirem.

PM:a mailadressen, så ska vi nog kunna lösa sprängskiss mm wink

Om jag letar efter motor så skulle jag definitivt ringa SDCC eller KM bildemontering, de är väldigt bra på SAAB delar.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

832 Inlägg
19 februari 2009
#8
fredde85 skrev:
Lurken_85 skrev:
hjäpte min far att byta på en 03a tror jag det var jag iaf skulle vi byta pga ett skuret vevlager men det blev en motor reparation istället på slutet. Blev billigare så eftersom skroten skulle ha 12k för en motor som gått längre än den som satt i. Men då var det ju ett vevlager som sagt inte så dyrt att köpa lager och slipa veven. Men det beror helt och hållet på vad som hänt med din motor.

Om du läser i början av tråden så har han hål i blocket så han måste byta motor eller block iallafall

Jo jag såg det men vad beror hålet på. Är det massa traser i motorn så kanske det blir billigare att byta hela motorn men är allt helt i motorn så kan man kanske få tag i ett block och flytta över allt.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"


Sök