3418
Sök

lysdioder till instrumenten i en volvo 940, vilken sockel ska de vara?

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
ja, som titeln anger, jag ska byta till blå L.E.Ds i instrumenten på min volvo, men innan jag beställer dioderna kan de ju vara bra att veta vad man ska ha.

Vad ska sockeln ha för betäckning? finns ju några att välja på.

bilen är en volvo 940 -97

någon borde väl veta tror jag, tack på förhand

//Andreas

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Soubee
1 februari 2009
Det är väl bara köpa några dioder och göra det själv?!
Är inte så svårt att fixa när du väl har dem hemma och tar inte lång tid...

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Soubee skrev:
Det är väl bara köpa några dioder och göra det själv?!
Är inte så svårt att fixa när du väl har dem hemma och tar inte lång tid...

ok, läs frågan igen, jag sa aldrig att jag skulle låta en annan göra de, jag frågade VILKEN TYP av diodsockel de ska vara, finns ca 10st olika att välja bland, så jag vill vet vilken man ska INNAN jag köper dom så jag inte får fel dioder

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Soubee
2 februari 2009
SÅ som jag uppfattade frågan så skulle du köpa färdiga socklar med dioder i...

Skall du löda själv så behöver du inte göra det utan bara köpa dioder samt rätt motstånd, det var så jag menade.
Finns ingen vits med att bli upphetsad över det, men det lär väl stå på sockeln som lampan sitter i annars. Skruva ur mätarhuset och kolla det då, om du skall köpa färdiga socklar med dioder i...
Senast redigerat av Soubee (2 februari 2009)

2 103 Inlägg
2 februari 2009
Nu ska du få svar på frågan utan massa taskiga ..konstiga oväsentliga kommentarer wink

realcar har färdiga med diod+ sockel som du bara byter mot dina orginal lampor wink

1 packet till instrumenthuset   
dessa har man i nedre delen av instrumenthuset  T-10 ligger i 4pack  behövs 4 st nertill.
Art nr: UNINT685630

1 packet av denna för acc/reggen (3st) å (1st 120 siffran.) (dessa passa även till BSR laddmätare om man vill byta deras lampor till dioder )
X-D LIGHT T-5 Ø5MM LED BULB FOR INSTRUMENTATION 5-PACK BLUE 
Art nr: UNINT685633

vill du löda själv så rekommenderar jag ett 680 Ohms motstånd på + benet på varje diod ....liiiiiiiiite bökigare att få bukt med om man löder själv pga av utrymme med motstånd å fästpunkter mm;)

dragit in över 1100 dioder i min 940 så börja sakta ,det spårar lätt ur big_smile

Hoppas svaret duger wink

Lycka till //Mvh Pain

https://www1.garaget.org/gallery/archive/33879/559648_s9uh2v.jpg
dioder e ju bara kul å snyggt smile
Senast redigerat av Pain940 (2 februari 2009)

2 103 Inlägg
2 februari 2009
lejjonet skrev:
lika bra lägga 4 rör inne i bilen. slippa krångla för mkt ni som älskar ljus. helt ärligt?

http://www1.garaget.org/archive/80/7915 … 019424.jpg

Just sånt här som e så onödigt!!
Tror att om du har lite kunskap om bilkörning så ser du nog att man inte vare sig KAN eller FÅR köra så....dessutom inget vettigt svar på hans fråga heller.
angående den bilden med rör...JO OM man vill åka olagligt så kan man men med dioder som i min kan polisen inte säga någonting å vet av erfarenhet.

En person vill ha lite hjälp å då ska det klankas ner mad

Låt folk få bygga som dom vill cool ....jag drog in 14 pokaler å 3 tidnings artiklar under 2008 med min bil, skit i andra å låt dom göra som dom vill med sina så sköter ni andra era egna.

Så vänligen...har man inget relevant att säga som att svar på frågan som ställdes ...kan man lika gärna sluta smutsa ner en seriös fråga i en seriös tråd å där lämnar vi det nu tycker jag PUNKT.

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
tack pain för ditt mycket bra svar, nu har jag fått reda på vad den kompletta dioden med sockel ska vara.

modellen heter T-5

2 103 Inlägg
2 februari 2009
Andy_88 skrev:
tack pain för ditt mycket bra svar, nu har jag fått reda på vad den kompletta dioden med sockel ska vara.

modellen heter T-5

vassegoo ;9 glöm inte 4 st T-10 socklar oxå wink
//Mvh Pain

6 Inlägg
22 februari 2009
Pain940 skrev:
Nu ska du få svar på frågan utan massa taskiga ..konstiga oväsentliga kommentarer wink

realcar har färdiga med diod+ sockel som du bara byter mot dina orginal lampor wink

1 packet till instrumenthuset   
dessa har man i nedre delen av instrumenthuset  T-10 ligger i 4pack  behövs 4 st nertill.
Art nr: UNINT685630

1 packet av denna för acc/reggen (3st) å (1st 120 siffran.) (dessa passa även till BSR laddmätare om man vill byta deras lampor till dioder )
X-D LIGHT T-5 Ø5MM LED BULB FOR INSTRUMENTATION 5-PACK BLUE 
Art nr: UNINT685633
[/i]

Ännu enklare:
I 940 Mätarhuset är det följande lampor:
4st W5W            (Undre delen av mätarhuset)    Artnr: 12104
3st W2,1x4,6d   (Övre delen av mätarhuset)      Artnr: 12614    Numren = blåa dioder hos Diodhuset.se
1st B8,5d           (Till yttertemperaturen)             Artnr: 12514

I Fläktreglage (Klimat Versionen):
4st W2,1x4,6d

Mvh Shoppey
Senast redigerat av Shoppey (26 februari 2009)

Sök