2673
Sök

förgasarturbo problem

35 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#1
Hej, jag har en turbokonverterad b23 förgasarmotor (trycksatt förgasare).
Först så startade den inte, men sen hjälpte en mig med att ställa in tändningen, men den startade ändå inte.
Då lossade han tryckröret och pillade upp throtteln med mejseln och då startade den men man kunde bara varva till 2300 varv.
Då bytte jag till orginalförgasaren som inte var trycktätad för att se om det gick att varva ur med den och det gick det.
Men turbon kom knappt upp i 0 kilo i laddtryck så jag ryckte wastegateslangen och då kom jag upp i 0,1-0,2 men då bluddrade och spikade motorn.
Då prövade jag att varva motorn utan växel i och då kom den upp i 0,5 i laddtryck och då släppte jag gasen, men mätarn bara fortsatte upp till ett kilo.
Då dog motorn och sen dess har den inte startat.
Det kommer bensin och det är gnista på stiften och vi har skruvat ur alla stift och kollat om nån kolv är skadad och jag plockade även isär den trycktätade förgasaren och rengjorde den och satte på motorn men ändå vägrar den starta.
Man hör kolvarna gå runt men det tänder inget. Funkar inte ens med startgas i insuget.

Vad kan det va för fel?
Får snart lust att gräva ner aset till motor och sätta i en dieselsexa istället:mad:

Mvh/christian


9 Inlägg
20 december 2008
#2
Hm.. kollat så kamremen inte hoppat över några hack? ev blockpackning kanske, när jag satte turbo på 240ín med b23 så råka slangen hoppa av och då kom jag upp i 1,4 bar och det gick ju bra iof, men den spika ju som en gris! lol
Senast redigerat av tonyturbo (20 december 2008)

35 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#3
kamremmen har jag kollat.
du menar toppackning eller? den borde väl starta för det?


35 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#4
skruvade loss toppen idag. topp-packningen var hel och ventilerna var hela och kolvarna var hela...


35 Inlägg
14 januari 2009
#5
kommit på vad felet var? har en kompis bil som e likadant fel på


35 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#6
chevapower skrev:
kommit på vad felet var? har en kompis bil som e likadant fel på

har hittat felet. det var det lilla drevet som sitter på vevaxeln som driver kamremmen.
kilen som sticker ut på insidan av drevet som gör att drevet dras med hade gått av.
altså hade det gått så trögt att vevaxeln hade fått med kamremmen men det hade ändå slirat så därföar hade det blivit helt fel kaminställning.



Sök