3677
Sök

Vilken motorolja? Kan man börja med helsyntet efter att ha använt del?

1 059 Inlägg
16 december 2008
#21
nej en turbo mår bäst om du låter bilen efterkyla till turbon är under sin arbetstempratur.
Ju hårdare du kört ju längre ska den efterkyla

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Lastbilsbyggare
392 Inlägg
16 december 2008
#22
Jag har i min ungdom hört att man kan byta olja från mineral till syntet om man så skulle önska men att man inte skall byta direkt mineral till helsyntet utan först byta till delsyntet ett antal omgångar innan man går över till helsyntet. Men i ditt fall kör du ju redan på delsyntet så då skall det inte vara några problem att byta till helsyntet efter vad jag har förstått. Beträffande tomgångskörning av turbobilar innan man slår av motorn så har jag för mig att det största skälet till detta är att låta turbon varva ner då den fortfarande har motorns oljetryck eftersom turbon inte har någon annan lagring än en "oljefilm" från motorn som försvinner när oljetrycket försvinner.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 december 2008
#23
Fladdermusen skrev:
Beträffande tomgångskörning av turbobilar innan man slår av motorn så har jag för mig att det största skälet till detta är att låta turbon varva ner då den fortfarande har motorns oljetryck eftersom turbon inte har någon annan lagring än en "oljefilm" från motorn som försvinner när oljetrycket försvinner.
Vi som kör kullagrad turbo är ganska lätträknade wink

Men visst du har helt rätt.

Många gamla myter om olja som kocksar mm lever kvar än idag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
512 Inlägg
16 december 2008
#24
Hade en gammal 140 i väldigt bra skick när jag var yngre, körde den bara på helsyntet, och sällan blyersättningsmedel, inga problem, men är skeptiskt mot detta med dyra oljor och de som byter varje 300-500mil! Min far köpte en ny volvo 740 -91, kört 5-6000mil innan varje oljebyte, sen körde han med TAPP olje på Ica! Den har idag gått 32000mil, och helt utan problem..

labil eller va det la bil
82 Inlägg
16 december 2008
#25
det är kvaletets märkningen som avgör hur bra oljan är så sen spelar det ingen roll om det står biltema eller castrol på den,det enda som kan hända om man byter olja från mineral till syntet är att en del äldre bilar med slitna packboxar börjar läcka lite olja pga att synteten är flyktigare

så lär man sig märkningarna på oljan så kan man ju även tjäna några kronor på det

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

183 Inlägg
23 februari 2009
#26
KHRacing skrev:
deanrobert skrev:
ETT TIPS: om du har en turbobil ska du låta den stå på tomgång o kyla ner när du parkerat. då blir turbon långlivad.
Det där okså en lite myt.

Jag menar - hur många känner du som gasar 7000varv de sista 20 sekunderna innan de parkerar o stänger av motorn ?
De behöver du inte göra för att turbon ska glöda ill rött och då känns de inte som jag vill stänga av bilen. Kör man hårt låt den stå ett tag, står till och med i instruktionsboken.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2009
#27
tänk på rubruiksformuleringen, har har editerat den nu, men gör rätt nästa gång /Moderator torpis

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök