2156
Sök

Vad begränsar en kolvmotors maxvarv?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
21 februari 2009
#21
vettvilling skrev:
Kolvarna i en diesel är väl kraftigare/tyngre å klarar inte samma varvtal. Sen att tändpunkten styrs av kompressionen/insprutningen har väl något med saken att göra kanske.

En diesel har väl även som regel längre slaglängd för att få in mer syre i cylindern då diesel kräver mer syre för att förbrännas.
Men rätta mig gärna om jag har fel för detta var en intressant tråd:)

Jämfört med vad då? En turbobensinare? Det där tror jag inte på!

En diesel har ju turbo för att få in syre så det räcker. Kortar du slaglängden så får du ju för visso lägre vrid och därmed effekt vid samma varvtal, men detta skulle man ju isf (om det fungerar efter din tes) kunna kompensera med högre varvtal!

Är ditt inlägg något du vet eller bara något du tror?

Cnc operatör, Dykare
23 Inlägg
21 februari 2009
#22
gregolt skrev:
Alla har svarat på de ganska uppenbara svårigheterna med att tex fördubbla maxvarvet på en kolvmotor, men ingen har svarat på frågan

Banksy skrev:
Finns det fördelar

Så, någon? smile

Svaret är ganska lätt, mer varv mer effekt.

/Johan

Cnc operatör, Dykare
23 Inlägg
21 februari 2009
#23
axelj skrev:
vettvilling skrev:
Kolvarna i en diesel är väl kraftigare/tyngre å klarar inte samma varvtal. Sen att tändpunkten styrs av kompressionen/insprutningen har väl något med saken att göra kanske.

En diesel har väl även som regel längre slaglängd för att få in mer syre i cylindern då diesel kräver mer syre för att förbrännas.
Men rätta mig gärna om jag har fel för detta var en intressant tråd:)

Jämfört med vad då? En turbobensinare? Det där tror jag inte på!

En diesel har ju turbo för att få in syre så det räcker. Kortar du slaglängden så får du ju för visso lägre vrid och därmed effekt vid samma varvtal, men detta skulle man ju isf (om det fungerar efter din tes) kunna kompensera med högre varvtal!

Är ditt inlägg något du vet eller bara något du tror?

En diesel har så mycket mer komp att de inte kan varva mer, mindre komp högre varv. En diesel behöver det höga kompet för att antända diesel/luft blandningen,

/Johan

STI TypeR Driver
191 Inlägg
21 februari 2009
#24
axelj skrev:
vettvilling skrev:
Kolvarna i en diesel är väl kraftigare/tyngre å klarar inte samma varvtal. Sen att tändpunkten styrs av kompressionen/insprutningen har väl något med saken att göra kanske.

En diesel har väl även som regel längre slaglängd för att få in mer syre i cylindern då diesel kräver mer syre för att förbrännas.
Men rätta mig gärna om jag har fel för detta var en intressant tråd:)

Jämfört med vad då? En turbobensinare? Det där tror jag inte på!

En diesel har ju turbo för att få in syre så det räcker. Kortar du slaglängden så får du ju för visso lägre vrid och därmed effekt vid samma varvtal, men detta skulle man ju isf (om det fungerar efter din tes) kunna kompensera med högre varvtal!

Är ditt inlägg något du vet eller bara något du tror?

Bara något ja tror å snabbt plitade ner:P
De ja menade med kraftigare kolvar var väl just tyngre å inte mer hållbara eller hur ja nu ska förklara de.
Tänkte mest på dieslar utan turbo, men hittade lite på Dieselclubschweden angående dieslar å vartal.
Citat:
Begränsat varvtalsområde.
En brännbar blandning av bränsle och luft måste åstadkommas under mycket kort tid från det bränslet börjar sprutas in i förbränningsrummet. Denna tid kan inte bli hur kort som helst. Ökar man varvtalet över en viss gräns hinner inte bränsledropparna spridas tillräckligt i den komprimerade luften, och man får en otillfredsställande förbränning. Därför har dieselmotorn lägre max varvtal än t ex bensin- motorn, som ju matas med en färdigpreparerad bränsle/luft-blandning. Dieselmotorn har alltså ett relativt begränsat användbart varvtalsområde.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

Civ.Ing.
70 Inlägg
22 februari 2009
#25
Förbränningen i en ottomotor (vanligt bränsle är bensin) tar i runda slängar 45 vevaxelgrader på sig att genomföras. Det vill säga att förbränningstiden varierar med varvtalet - tack vare turbulensens inverkan på förbränningsförloppet.

I en dieselmotor tar förbränningen en viss tid, oavsett varvtal.

Svårare än så var det inte.


Trätekniker
387 Inlägg
22 februari 2009
#26
Finns det inte RC (radiostyrdabilar) som kan varva en jävla massa?
Har för mig att dom skulle varva mycket mer än min hoj som toppar ~ 16 - 17,000rpm

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Mästare
2 947 Inlägg
22 februari 2009
#27
Oleg:
http://www.rc-trucks.org/rc-nitro-engines.htm skrev:
In order to survive at nearly 40,000 RPM, internal components in rc nitro engines must be precision machined from high quality materials.  These particular nitro rc engine parts that are shown in the picture above are the high quality components found in the HPI S-25 engine.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 februari 2009
#28
7mgte skrev:
gregolt skrev:
Alla har svarat på de ganska uppenbara svårigheterna med att tex fördubbla maxvarvet på en kolvmotor, men ingen har svarat på frågan

Banksy skrev:
Finns det fördelar

Så, någon? smile

Svaret är ganska lätt, mer varv mer effekt.

/Johan

Det var fördelen, nackdelarna är desto fler, kommer kräva mer service, tvivelaktig driftsäkerhet, dyrare osv

Tacka vettja tvärstycksmotorer med maxvarv på några 100 rpm. Enormt starka, litet servicebehov samt driftsäker

Rock'n Roll

194 Inlägg
22 februari 2009
#29
Varvstoppet tongue

Dr. Turbo
459 Inlägg
22 februari 2009
#30
varvtalsbegränsningen på en diesel beror mycket på insprutningen oxå man måste ha väldigt fin dimmning och hinna få in all diesel i förbränningsutrymmet innan kompressionen är så hög att förbränningen startar

sen på bensin 4 taktare så kan man som i t.ex i F1 få problem med att ventilerna blir för små (luftflödet för litet) så motorn klarar inte att fylla sig självt tillräckligt mycket, därför de i F1 använder så stort borr som möjligt för att få plats med så stora ventiler som möjligt


5 710 Inlägg
24 februari 2009
#31
axelj skrev:
vettvilling skrev:
Kolvarna i en diesel är väl kraftigare/tyngre å klarar inte samma varvtal. Sen att tändpunkten styrs av kompressionen/insprutningen har väl något med saken att göra kanske.

En diesel har väl även som regel längre slaglängd för att få in mer syre i cylindern då diesel kräver mer syre för att förbrännas.
Men rätta mig gärna om jag har fel för detta var en intressant tråd:)

Jämfört med vad då? En turbobensinare? Det där tror jag inte på!

En dieselmotor HAR kraftigare inre delar såsom kolvar just för att den komprimerar mer luft och att att förbränningstrycket är högre.
Kraftigare grejjer= mer material.
Mer material= tyngre
Tyngre= svårare att varva mycket.

Dock är ju inte det hela sanningen (som sagt), förbränningstiden spelar oxo in.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
24 februari 2009
#32
jonTe skrev:
axelj skrev:
vettvilling skrev:
Kolvarna i en diesel är väl kraftigare/tyngre å klarar inte samma varvtal. Sen att tändpunkten styrs av kompressionen/insprutningen har väl något med saken att göra kanske.

En diesel har väl även som regel längre slaglängd för att få in mer syre i cylindern då diesel kräver mer syre för att förbrännas.
Men rätta mig gärna om jag har fel för detta var en intressant tråd:)

Jämfört med vad då? En turbobensinare? Det där tror jag inte på!

En dieselmotor HAR kraftigare inre delar såsom kolvar just för att den komprimerar mer luft och att att förbränningstrycket är högre.
Kraftigare grejjer= mer material.
Mer material= tyngre
Tyngre= svårare att varva mycket.

Dock är ju inte det hela sanningen (som sagt), förbränningstiden spelar oxo in.

mvh Jonas

Jag säger inte att grejerna inte är tyngre. Däremot tror jag inte på att det är anledningen till att dieselmotorerna inte varvar mer! Och jag kan slå vad om en massa pengar att jag kan hitta en bensinmotor med tyngre rörlig massa i motorn jämfört med en liten miljödiesel. Ändå varvar de inte mer!

STI TypeR Driver
191 Inlägg
24 februari 2009
#33
axelj skrev:
jonTe skrev:
axelj skrev:

Jämfört med vad då? En turbobensinare? Det där tror jag inte på!

En dieselmotor HAR kraftigare inre delar såsom kolvar just för att den komprimerar mer luft och att att förbränningstrycket är högre.
Kraftigare grejjer= mer material.
Mer material= tyngre
Tyngre= svårare att varva mycket.

Dock är ju inte det hela sanningen (som sagt), förbränningstiden spelar oxo in.

mvh Jonas

Jag säger inte att grejerna inte är tyngre. Däremot tror jag inte på att det är anledningen till att dieselmotorerna inte varvar mer! Och jag kan slå vad om en massa pengar att jag kan hitta en bensinmotor med tyngre rörlig massa i motorn jämfört med en liten miljödiesel. Ändå varvar de inte mer!

Påstår inte att de är anledningen till att dieslar inte varvar mer. Bara att de kanske är en bidragande faktor.
Likadant med bensinarna med tung rörlig massa.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

Administratör
2 978 Inlägg
24 februari 2009
#34
Min R6a varvar nästan 18k rpm smile Dom flesta motoGP maskiner går med pneumatiska ventiltryckare.... Sen är frågan varför man ska varva en diesel när allt vrid finns vid 2k rpm typ.

En kopp av den svarta såsen...

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 februari 2009
#35
Jag är ingen motoringenjör eller nått..men de ni skriver om med mindre slag å större borr
på motorcyklar brukar man väl köra "4-kants" principen samma borr som slag ?å de är ju varvande motorer...

På min gamla radiostyrda bil skulle jag tro de var nått liknande 4kants...

3.5cc runt 12-13mm i borr å nått liknande i slag

Vevstake + kolv vägde kanske 2-3 gram max å de som vägde var mässings/bronslagrena :p

Maxvarv 30-35000rpm dock 2 takt...



Sök