Tog lite ex:
Bilar: Bmw 520D VW Passat BM Volvo V70 2.0FAvgassystem 7 555/2 513 4 557/6 388 5 730/700
Bromsklossar fram (par) 1 565/1 065 713/1 851 995/994
Kamremsbyte/intervall (mil) Kedja 6 226/15 000 Kedja
Koppling 3 255/4 798 2 917/8 288 3 100/8 378
Framskärm (komplett) 2 795 1 738 2 675
Fälgar för vinterdäck (4 st) 3 320 2 220 3 000
Strålkastarinsats/xenon (komplett) 4 890/9 080 2 196/5 537 3 640/i.u.
Stötdämpare fram (par) 4 890 1 136 4 150
Stötfångare fram 4 945 3 141 7 415
Summa: 41536 x 42438
På Strålkastarinsats xenon räknade jag på ungefär samma skillnad hos volvo som hos VW och Bmw.
Bilar: Audi A6 2.8fsi Bmw 525i Passat 2.0fsi V70 2.5TAvgassystem 10 402/2 275 16 220/1 599 5 032/1 950 9 215/980
Bromsklossar fram (par) 1 058/1 138 1 565/1 028 902/1 138 905/980
Kamremsbyte/intervall (mil) kedja kedja 5 003/18 000 4 407/18 000
Koppling 4 391/9 100 2 400/5 141 2 917/8 288 3 290/7 560
Framskärm (komplett) 2 627 2 795 1 738 2 540
Strålkastarinsats (komplett) 3 025 4 890 2 196 3 640
Stötdämpare fram (par) 2 450 4 890 2 272 3 080
Stötfångare fram 2 886 2 795 3 141 6 875
Summa: x 43323 x 43472
Räknade med ett kamremsbyte för volvon, dvs 1x4407:-
Bilar: Audi A6 2.4 Bmw 523i MB E200K S80 2.5TAvgassystem 10 402/2 275 16 220/1 599 5 032/1 950 9 215/980
Bromsklossar fram (par) 1 058/1 138 1 565/1 028 902/1 138 905/980
Kamremsbyte/intervall (mil) kedja kedja 5 003/18 000 4 407/18 000
Koppling 4 391/9 100 2 400/5 141 2 917/8 288 3 290/7 560
Framskärm (komplett) 2 627 2 795 1 738 2 540
Strålkastarinsats (komplett) 3 025 4 890 2 196 3 640
Stötdämpare fram (par) 2 450 4 890 2 272 3 080
Stötfångare fram 2 886 2 795 3 141 6 875
Summa: x 43323 x 43472
Samma priser som ovan...
Man undrar ju vem som sätter priserna på Bmws avgassystem, å andra sidan är det inte riktigt samma då Bmw har två pipor. Samtidigt som Volvos koppling med Byte och stötfångare fram jämnar upp det hela.
Priserna är tagna från Teknikens Värld, Sv. största biltidning och som knappast kan anklagas för att favorisera varken Volvo eller Bmw. Tycker tvärt om de favoriserar billiga "lagombilar" dvs tråkig skit som får en att somna mellan A och B
http://www.teknikensvarld.se/files/0802 … t-blue.pdfhttp://www.teknikensvarld.se/files/TV06 … ebilar.pdfhttp://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xmlSteifan: Anledningen till att jag inte använde testerna av AMS du länkade till är att de bara skrev "reservdelar" som en klumpsumma. Tycker ovanstående test är mycket seriösare där de redovisar vad och hur de räknar.
Edit: Gjorde det lite enklare att överskåda. Orkade inte räkna summa på de andra bilarna, det var inte det vi jämförde dessutom.