4377
Sök

Meka kamkedja Saab 9-5

74 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Hej hej.

Börjar bli lite sugen på att byta kamkedja, glidskenor och annat smått och gott i min 9-5 och funderar på vilket so är det bäst sättet att flytta på motorn för att få plats att göra detta.

Kanske Gorgs samlade oändliga visdom kan underlätta för mig smile

Har läst lite olika tips och råd men inte direkt fått något djupare information. Vad jag har förstått så är det som gäller att endera släppa ner motorn på golvet, lyfta upp bilen och meka på det sättet.. eller att lossa motorfästen och knuffa motorn lite åt ena hållet för att köpa sig några små cm att meka på.

Någon som har gjort detta och vet lite mera i detalj hur man lättast går till väga? All hjälp uppskattas. Till exempel demontering av subframe, drivaxlar, fjäderben, växellänkage och hydraulisk koppling om det blir nödvändigt.

Tack på förhand.

59 Inlägg
3 mars 2009
knö bort motorn lite!! lägg en kloss under oljefilteradaptern o en under lådan ,lossa på motor o växellåds fäste, sedan kan du knö ner en kloss mellan ac kompressor o ram balk så inte motorn glider tillbaks , du behöver en liten bits spärr med torx 40 till skruvarna till transkåpan!, obs var försiktig när du mont tillbaks kåpan så du inte viker topp pkn , o var noga med nollning av motorn, balanskedjan har inga märkningar! det e lätt o få den en kugge fel om du inte e uppmärksam med ev vibrationer som följd ! Lycka till!!!

24 Inlägg
3 mars 2009
För att INTE skada topp packningen när du sätter på transmissionskåpan så plocka av oljetråget! Annars kommer du GARANTERAT vika topp packningen, pratar av erfarenhet. så det är lättast, och du får direkt mer plats! Annars är de inget svårt, gör som lelle sa så ska det nog gå vägen, nolla det riktigt bara!

74 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Tackar massor aNatoMiC och lellejohansson.

Det var klockren info. Verkar ju som att det är fixbart utan jätteingrepp trots allt då. Skönt om det funkar. Hinka ur motorn är ju ingenting man gör för att det är roligt direkt smile Det blir nog bakhjulsdrivet med motorn åt rätt håll nästa gång.

Jag har bytt topp nyligen så den nya är bara påhängd vilket förmodligen underlättar operationen ytterligare, jag hakar av den också då.

Tack igen. Ha en bra dag.

Sök