4391
Sök

Bra att tänka på vid köp av t5a

Turbo missbrukare
106 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#1
vad är bra att tänka på när man ska köpa en t5a automat som har 280hk och har gått 33tusen mil?rollhmm

Vad vore livet utan ett överladd

Allt i allo
358 Inlägg
10 mars 2009
#2
först å främst växellådan kolla så den växlar som den ska, sen att motorn går och låter som den ska. sen är det allt standard, kolla efter oljelekage etc.

De é nice !

Turbo missbrukare
106 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#3
ook tack så mkt:)

Vad vore livet utan ett överladd

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
10 mars 2009
#4
Jag kan inte mycket så jag borde vara tyst. Men jag har 2 kompisar och båda deras T5or har fått problem med drivknutar och annat i framvagnen. Det beror väl mest på hur tidigare ägare (och dom själva) kört. Men är det missljud och så så börjar det väl närma sig ett byte, och det är ju kostnader man gärna slipper smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

167 Inlägg
10 mars 2009
#5
rickylicious skrev:
Jag kan inte mycket så jag borde vara tyst. Men jag har 2 kompisar och båda deras T5or har fått problem med drivknutar och annat i framvagnen. Det beror väl mest på hur tidigare ägare (och dom själva) kört. Men är det missljud och så så börjar det väl närma sig ett byte, och det är ju kostnader man gärna slipper smile

Det är sant, båda mina T5ors drivknutar har gett upp.
men som sagt kolla oljeläckage vid växellådan och allmänt bara, kolla även oljestickan så att oljan inte är vit och konstig, sen eftersom den har gått såpass mkt kolla besiktning/reparationspapper, synkringarna i lådan brukar ge upp på vissa 850is.

Överladd<3

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 mars 2009
#6
Drivknutarna ger sig självfallet om man plågar bilen hårt, t.ex. svänger fullt och ger full gas.

Framvagnsbussningar är rätt normalt slitage på dessa bilar, en del köper nya länkarmar, andra skaffar rejäla bussningar, typ powerflex eller delrin-bussningar.

Läckage mellan motor och växellåda, orsakas av igentäppt vevhusventilation oftast.
Vid 33 000 mil bör turbon vara bytt minst en gång, annars märker du om bilen ryker extra mycket o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 mars 2009
#7
Är nog inte fel att ta ett kompressionsprov på motorn om du har möjlighet till det, det säger ju en del om motorns kondition.

Autotech


Sök