3419
Sök

b230f fastnar i varv. tomgångsmotorn?

allätare
193 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#1
vissa säger att tomgångsmotorn inte reglerar varv uppe vid 4000v. vad stämmer?


själv antar jag att det är tomgångsmotorn eftersom ägaren innan har delat på den och det ska tydligen inte va det smartaste. 500kr att byta den men vill  gärna höra innan om någon varigt med om samma och sen hittat ett annat fel?

motorns varv kan stanna på 1500, 2000,3000,4000,5000.

men jag har också testat köra helt utan tomgångsmotor och då har den stannat på 5000 en gång. ska varvet på motorn gå ner direkt utan tomgångsmotor eller vad stämmer?

blir mer förvirrad om vilket fel det är för varje dag. några andra alternativ kanske??

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

1 004 Inlägg
17 december 2008
#2
tomgångsmotorn reglar tomgången..... där av namnet.... den har inget med "5000rpm" att göra...  det är nog spjället som hänger sig..

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

allätare
193 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#3
säker? man får ju höra massa olika

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

CNC operatör
280 Inlägg
17 december 2008
#4
ja det bör det vara, bara att kolla upp? ta väck en slangklämma och testa att gasa, kan väll även vara vajern som fläkts upp och fastar i ytterhöljet?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 december 2008
#5
tomgångsmotorns ända uppgift är som sagt att reglera lufttillförslen så den klarar att hålla tomgång, ifall man tex kopplar bort den så dör motorn omgåënde ifall man inte själv håller gas med spjället, låter mer som om bilen tar tjuvluft nån stans ... är det din -92 vi pratar om?

isåfall kan det ju vara tempgivaren också som tror det är svinkallt ute å pumpar in mer soppa, eller kolla så att inte spjället låser sig lite öppet? osv osv, svårt att felsöka så över ett forum...


allätare
193 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#6
japp den är min 92a. Pumpar man till gasen så går den ner. det gör väl att man kan utesluta tempgivaren.

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 december 2008
#7
men kolla wiren nästa gång den står å varvar, så den inte hänger sig som sagt...

btw finns det ork i den när den står så på tomgång? menar om du släpper kopplingen drar den iväg då eller är den orkeslös?
Senast redigerat av Xoff (17 december 2008)


allätare
193 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#8
wiren är det inte. den ligger kvar fastän motorn får jobba...  ända gången den går ner är när man pumpar till.

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

1 004 Inlägg
17 december 2008
#9
men för helvete.... det är inget annat än spjället som styr motorvarvet..... det är en super simpel volvo ingen värsting raket från nasa.... kan med all säkerhet lova att felet ligger någonstans mellan gaspedalen och spjället... inget elektriskt... inget avancerat....
Senast redigerat av 262turbo (17 december 2008)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Mr White
1 072 Inlägg
17 december 2008
#10
Kolla så gasspjällskontakten är rätt inställd. Om man öppnar gasspjället lite så ska de höras ett litet*klick* De hör du bäst om du vrider på gasrullen.

Kolla upp ev felkoder oxå.


141 Inlägg
17 december 2008
#11
min gamla glt va de oxidation mellan data box och handsken (kontaktstycket) kan så väl vara de mvh niclas


243 Inlägg
18 december 2008
#12
gammalt hederligt volvo-fel! det är spjällägesgivaren som håller på att balla ur!

Avstängd
512 Inlägg
18 december 2008
#13
På min 740-90, hade det kommit sot in från vevhusventilationen, så att det kärvade spjälllägesgivaren, ta lös inkommande slang till spjällhuset och rengör och kolla funktionen.

allätare
193 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#14
Mr_V skrev:
gammalt hederligt volvo-fel! det är spjällägesgivaren som håller på att balla ur!

den ska vara bytt av förra ägare. spjälllägesgivaren låser altså spjället? käns som något annat fel eftersom när motorn blir varm hänger den kvar på varv lättare. därav borde det inte va något som låser sig.  Ska kolla upp felkoder snart

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

allätare
193 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#15
kan jag fastställa att tomgångsmotorn absolut inte någon stanns kan ha med det här felet att göra?

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
18 december 2008
#16
Jaa, tomgångs motorn gör som sagt bara att den håller sig levande utan att du rör gasen. Jag tror också på att spjället låser sig. Finns det felkoder ifall vi säger att det skulle vara spjället ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

4 824 Inlägg
18 december 2008
#17
det är inte skivan på gasspjället som är lite lös? är ett rätt vanligt fel vad jag kommer ihåg från den tiden man praktiserade på bilia samt att det va det felet på den 740 jag hade och vad som händer om den är lös är att den inte hamnar i rätt läge när spjället stängs och då rusar motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

allätare
193 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#18
Christian S skrev:
det är inte skivan på gasspjället som är lite lös? är ett rätt vanligt fel vad jag kommer ihåg från den tiden man praktiserade på bilia samt att det va det felet på den 740 jag hade och vad som händer om den är lös är att den inte hamnar i rätt läge när spjället stängs och då rusar motorn.

tack Christian S de stämde ganska exakt=)

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636


Sök