3006
Sök

Audi A4 1,8 -96, kylarvattnetkokar

1 043 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejhej


det började igår efter jag varit uppe i en snövall som fick mig att lufta och landa ganska hårt, direkt gick vattentempen upp och varningslampan för vattentemp började lysa och pipa, jag stannade och öppnade huven och såg att den kokade, stängde av direkt, lät det koka färdigt, sedan körde jag försiktigt tillbaka när vattentempen var under 90 igen, sedan dess får jag den inte att stanna vid 90grader som är bilens arbetstemp, han går över och när jag kör landsväg (på vägen hem) pendlar den mellan 95-100-105-100-95 osv..

finns inga tecken som tyder på läckage, eller att topplockspackningen har gått, för jag får ingen olja i expansionskärlet, inget vatten i oljan, och jag tappar inget vatten förutom det som kokat bort, ingen vitrök heller mer än vanligt..

det jag konstaterat är att den elektriska fläkten inte fungerar, enligt audi slås den på vid 87grader, och vid 93-94 grader har den ännu inte gått igång, har rengjort fläktens kontaktstycke, men finns det någon säkring eller relä? isåfall var sitter dessa? kikade i vanliga säkringsboxen och där satt det ingen..

kan det vara som en kompis trodde att vingarna i vattenpumpen som inte orkar driva runt vattnet?


Audi A4 1,8 (sugmotor) (ADR)
http://www.garaget.org/?car=103788


tacksam för hjälp!

Mvh Jonas
Senast redigerat av axza (17 februari 2009)


1 562 Inlägg
17 februari 2009
#2
kylarn full med snö?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 februari 2009
#3
Går vattnet runt eller är det ett stop vid termostaten? den kan ha säckat?

Audis in Scandinavia Crew

1 043 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#4
mange_240 skrev:
kylarn full med snö?

nepp, ingen snö alls


1 043 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#5
NIKKELICIOUS skrev:
Går vattnet runt eller är det ett stop vid termostaten? den kan ha säckat?

humhumhum.. vart sitter den? något jag kan ta loss och kolla själv?


jag känner att det pulserar i nedre kylarslangen(retur?) iaf, och att slangarna till värmepaketet blir varma..
Senast redigerat av axza (17 februari 2009)


1 043 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#6
Är det någon som har ett elschema för den elektriska fläkten? den går inte igång..

nu får jag ingen värme i kupen heller..

har bytt till en ny termostat och jag vet att jag satt allt åt rätt håll..


1 043 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#7
Update..

det känns inte som att pumpen orkar suga in vatten genom termostaten.. för kylaren blir inte alls varm.. och nedre rörena är inte alls lika varma som de övre vid motorn..

ang. den elektriska fläkten:

det har inte krånglat förut, nu kokar han på tomgång också..

dock har jag inte förut tänkt på om den elektriska fläkten slagit till.. ska pröva dra ström direkt på fläkten se om det blir skillnad..
för den kokar ju även om jag kör 90km/h.. då bör den få nog luftflöde.


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
18 februari 2009
#8
Blir båda slangarna varma från kylaren "finns ju 2 ut/ingångar" är ena kall så är det nog termostaten som är säck..

Audis in Scandinavia Crew

350 Inlägg
18 februari 2009
#9
lagrerna kan ha gått i fläkten ? när du va o flög me bilen o dunsta ner i backen sen som jag förstod d.
Senast redigerat av evil-one (18 februari 2009)


1 043 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#10
övreslangen är varm.. antar att varmvattnet går igenom och NED i kylaren för att sedan pumpas in igen genom termostaten? den nedre slangen är kall och känns ingen pulsering i, medan den övre längst upp på kylaren är varm till hälften, den delen närmast kylaren är kall.. alltså 50-50% på gummit.. visar på att det inte finns cirkulation(?) = pumpen gett upp?

hade lös och bytte termostaten idag, ingen skillnad.. kände även på vingarna och jag kunde snurra dem för hand..


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
19 februari 2009
#11
alltså om det kokar i kärlet brukar topplocks packningen va paj, det är ett av symtomen iaf..

och har bilen gått varm så, är det rimligt att den just gjort det, att de ska va olja o skit i den, ja men kanske inte på en gång.

hur ser kylflänsarna ut på kylaren då? men jag tror att toppen gått iaf..ta och mät om det är avgaser i kärlet då har du svaret direkt!


1 043 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#12
pattilatti2 skrev:
alltså om det kokar i kärlet brukar topplocks packningen va paj, det är ett av symtomen iaf..

och har bilen gått varm så, är det rimligt att den just gjort det, att de ska va olja o skit i den, ja men kanske inte på en gång.

hur ser kylflänsarna ut på kylaren då? men jag tror att toppen gått iaf..ta och mät om det är avgaser i kärlet då har du svaret direkt!

tror inte på det.. har ingen alls olja i vattnet.. och inget vatten i oljan.. ingen vitrök och motorn har inte gått varm mer än 40m.. så jag tror inte alls på det..


1 043 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#13
vattenpump beställd.. då jag kunde snurra på vingarna med fingrarna så känns det som det är felet..


1 043 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#14
Felet fixat! vattenpumpen hade gått sönder, fungerar klockrent nu!


11 Inlägg
25 februari 2009
#15
Tjena tänkte bara fråga dig axza Vad heter motorn som sitter i a4 1,8 ?  jag har en 1995.

1 043 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#16
Daneman skrev:
Tjena tänkte bara fråga dig axza Vad heter motorn som sitter i a4 1,8 ?  jag har en 1995.

min motor heter ADR, vad har du för reg nr? går att kolla på autoexpertens hemsida bla.. annars frågar du din audi åf. smile


1 Inlägg
13 mars 2009
#17
Hej ja har en A6 quattro  som e med på sälj sidan. 96a med 2.8 motor.


Sök