3332
Sök

Larmet går hela tiden på min bil??

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
testa o spruta lite kontakt spray på dörr o huv kontakten, kan vara oxiderat så de glappar lite. men gör så att du kopplar bort alla sensorer o bara har larm dosan på, börjar den tjuta o blinka utan att de är något som kan utlösa larmet är ju central boxen trasig, bara o byta, annars om de funkar då, skulle jag ta o byta kontakterna, lär inte vara så dyra, är värt o testa de innan man lämnar in o blir ruinerad tongue hehe Lycka till iaf!

Mvh Patrik

1 585 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Var hittar jag kontakterna till dörrarna då? Sitter dom på insidan av B-stolpen? Eller dom sitter monterade inne i dörren?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 februari 2009
beror på hur de är kopplat, kan sitta på den i dörren eller de på B-stolpen, testa o jorda alla B stolpe kontakter, då märker du om de är dom. Jorda en iaf, larma bilen o sen bryt kretsen, eller så har du en dörr öppen, larmar o sen trycker in den brytaren i B stolpen, brukar oftast vara till de dom är kopplade till. testa med de, så får vi höra hur de gick!

Mvh Patrik

1 585 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Okey nu har jag fel sökt lite på bilen ute i kylan. När jag AV-aktiverar larmet så slutar statuspanelen att blinka. När jag sedan öppnar någon dörr börjar den blinka med ganska snabba blink. Men när jag öppnar bagageluckan började den inte blinka alls. Då borde felet kanske ligga i bagageluckan då. Att den sensorn eller nått är sönder. HUV-brytaren har jag inte kunnat titta på eftersom jag behöver en hjälpande hand att dra upp huven undertiden jag sitter kvar i bilen:P Men då har man kommit så långt i alla fall att man vet att något är fel i bagageluckan eftersom statuspanelen inte indikerar på att den öppnats.
Sen när jag vrider av tändningen så blinker inte status lampan.

Edit: HUVbrytaren är kontrollerad nu också, Den indikerar på statuspanelen när man öppnat huven. Så som det ser ut just nu verkar det som om att felet ligger i bagageluckan. Går det att koppla ur sladden till brytarn på bagageluckan? Eller hur ska jag göra?
Senast redigerat av Jolle87 (11 februari 2009)

1 585 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Vart sitter larmboxen tro? Bakom handsfacket eller?tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
Min satt under handsfacket, men de kan ligga lite var som tongue men antagligen där, bara kolla o så, som sagt så är de personen som installerade som valde vart de skulle sitta, vad jag har hört efter som de inte är fabriks monterat tongue

Mvh Patrik

1 585 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Okey så jag kopplar bara ur den lila sladdan från lampan isåfall?

1 585 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Fanns ingen lila sladd vad jag kunde hitta till lampan, men jag drog bort den bruna. Och testade. Började med att låsa bilen och den pep inte till som den gjort innan. Så jag tror problemet är löst nu, har gått 20min sedan jag låste bilen nu och larmet har inte gått igång än. Hoppas att felet va så lätt. Lampan var trasig i bagaget också. Kanske det hjälper om jag byter lampan och kopplar in kabblarna igen? Eller det är kanske lika bra att låta lampan va urkopplad:P Tackar så mycket för all hjälp:)

1 585 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Jo status panelen blinkar så fort jag öppnar en dörr, Efter jag avaktiverat larmet. Den blinkar även när jag har larmat bilen, den blinker typ i samma takt som larm lampan. Om jag inte öppnar någon dörr så blinkar inte status panelen. Innan fick jag en feltutsindikering när jag skulle Aktivera larmet.
Senast redigerat av Jolle87 (12 februari 2009)

1 585 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
Då va det dax igen nu fungerar larmet inte igen:/ Ger ifrån sig en tutsignal när jag ska Aktivera larmet. Vilket indikerar på att något är fel enligt manuallen.... Börjar på trött på det här. Jävla skit larm är vad det verkar vara.

4 586 Inlägg
13 februari 2009
kollat så huven samt bageluckan givare sitter som dom ska. Så var det på min bil sedan gick det att larma.

finns även givare till dörrarna som kan kärva låter troligtvis som det är fel någon av dom..

1 585 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Drar upp denna tråd igen, för att se om det är någon som kan ge mig mer tips på hur jag ska felsöka vad som är fel? Väldigt tacksam för hjälp. Bilen är avställd så kan inte köra den till någon som håller på med larm. Men det blir väll kanske så att man får göra det. Har tittat alla givare som sagt en satt löst byta skruven och spände fast den. Om jag skulle vilja koppla ur larmet helt och hållet hur blir det då? Eftersom det sitter inbyggda startspärrar i larmet. Kommer de automatiskt att sluta fungera då? om jag tex. vill koppa ur givare till bagageluckan helt räcker det med att jag drar ut kontakten från givaren? samma sak gäller med den till motorhuven räcker det med att jag drar ur kontakterna till magneten? Eller jag måste skarva ihop de två kablarna igen?

1 585 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Okey mm tror också att felet ligger i innerbelysningen, vilken är kabel nr 9 då?tongue Eftersom jag inte har kopplat in larmet själv eller äns vet vart larmboxen sitter så kan det vara ganska svårt att lista ut:/ Men larmboxen borde sitta bakomhandsfacket, fast man vet ju aldrig. Ja det är bara till att skicka ett pm så kan vi ta det där om du vill:)

Sök