3810
Sök

Vart går gränsen mellan att vara "civilpolis" och att ha civilkurage?

4 005 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Om man läser tråden "hur många stör sig på andra bilister" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=122023
så verkar det vara många som är irriterade på andras körsätt.
Framförallt när någon håller på att orsaka en olycka vilket resulterar i att man själv måste agera drastiskt på något sätt.

Låt säga att en någon helt klart bryter mot högerregeln som resulterar i att man måste tvärnita eller göra en undanmanöver upp på en trottoarkant tex.
Eller något mer drastiskt.

Oftast så skriker jag skällsord, blinkar och tutar på sin höjd. Lär sig personen som gjorde fel på detta sätt?
Min erfarenhet är att jag själv får ett pekfinger tillbaka av någon anledning. Trots att det var motpartern som höll på att skapa en olycka.

Givetvis har man inga befogenheter såvida man inte är polis dvs. Men vad är ok att agera?
Följa efter, köra om, köra framför, stanna, gå till chaffören och rycka ut den ur bilen? smile

Vart går gränsen? Självklart vill man ju inte bryta mot någon lag, men någon måste ju ta tag i det här med alla arslen som utsätter oss andra medtrafikanter för direkt fara!

Polisanmäla? (lär läggas ner)
Skicka brev på posten (känns töntigt)

Hur gör ni, ni som inte är tysta och accepterar läget dvs.
Själv räknar jag till 10 och är tyst. Men vill gärna veta vad ni tycker!

2 751 Inlägg
7 mars 2009
Blinkar oftast... men de händer att man själv gör fel också.. Så att polisanmäla typ "högerregeln" tycker jag är löjligt..

Who Djaa bless no man curse

4 005 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Att bromsa in lite hårt och bli sur tycker jag inte alls är så otroligt farligt. Men när de verkligen utsätter en för fara och man behöver vejja så att man själv skadar fälg o däck och hjulinställning pga av trottoarkant så börjar det väl närma sig?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 mars 2009
Ingen idé att bli sur, men jag är inte bättre jag... Helljusblinken finns ju av en anledning, men ofta känner jag mig löjlig när jag har "ljustutat" (lite beroende på situation). Alla gör vi misstag och det är bara att acceptera. Blir det skador på bil är det väl bara att stanna till vid kanten och göra upp, och då menar jag INTE genom handgemäng utan på ett mer civilicerat sätt eftersom vi faktiskt har lämnat apstadiet, iaf enligt biologiläraren jag hade.

DOCK lackar jag på när folk gör saker och ting med flit, på ren jävelskap ådstakommer skada eller störning. Ibland har det hänt att jag kört efter det hem och snackat med dem när de kört upp på garageuppfarten, ofta nybakade körkortsinnehavare som lekt med pappars direktörsracer. Många av dem jag snackat med har ändrat sitt beteende och kör numer lugnare, vet nämligen vem flera av dem är personligen så... smile
Senast redigerat av Dave_C70 (7 mars 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

12 086 Inlägg
7 mars 2009
Så länge någon inte gör fel som drabbar mig brukar jag inte lägga mig i, och jag tycker inte andra ska göra det häller.

Därimot om jag är inblandad är de väl allt från ett tut till svordomar genom rutan. En gång när en trängde sig vid en passage blockera jag vägen haha

En polare hamna i en situation med en medelålders gubbe, och polaren följde gubben hem där han gick ur och gick rakt fram till min polare, ryckte upp dörren o snog han på käften, haha jag höll på o dö av garv när jag hördet. Samma polare vart påkörd nör han inte flyttade på sig när han gick på vägen, den ggn va jag med och jag är fortf stum av händelsen big_smile Så de kanske är något med honom wink
Senast redigerat av JapMax (7 mars 2009)

Defloratör.
641 Inlägg
7 mars 2009
vid rondell körning och högerreglar då jag själv har rätten på min sida så kör jag bara helt enkelt. spelar ingen roll om nån kommer köra in i mig för då är det verkligen inte mitt problem. detta gäller endast när jag är ensamen i bilen dvs oftast.

Finns inget värre än idioter som prompt ska in i rondellen framför en när man kommer i full kareta. Men vill dom göra det så lär dom få min bil hårt i sidan (dom flesta brukar nita)

Det finns dock ett konstaterat faktum: Du kan aldrig ändra på någon förutom dig själv!

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

1 062 Inlägg
7 mars 2009
Vart den gränsen ligger varierar troligen oerhört beroende på var o ens personliga rättspatos....

"You Go, we go!"

1 827 Inlägg
8 mars 2009
Jag skulle vilja påstå att det inte finns något som kan klassas som "civilckurage" i trafiksituationer... Det finns altså inte något tillfälle där det skulle vara befogat att ingripa på en medtrafikant.

Skulle du dock se misstänkt rattfylla så ringer du polisen och följer efter, så guidar du radiobilen rätt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 637 Inlägg
8 mars 2009
Älskar att leka snut!
Det kan vara bra för sig själv, personen som gör misstaget och för övriga trafikanter om man påpekar att någon gör fel. Personen som gör misstaget förstår då att denna gjort fel och ändrar förhoppningsvis sitt beteende. Möter jag en med bara ett framlyse blikar jag med helljuset, man ska alltid ha reservlampor i bilen eller åtmintone åka till macken och köpa så fort som möjligt och man kan inte skyylla på att det är svårt att byta lampa i just sin bilmodell, vad man klarar av ska man ta reda på innan bilköp. Åker någon rätt ut framför mig tutar jag. Skulle någon skrämmas genom att ha för hög hastighet in i en korsning skulle jag tuta. Skulle någon ligga för nära skulle jag tända bromsljuset i flera sekunder så att det verkligen syns och personen blir rädd o s v. Jag skulle dock aldrig peka finger eller följa efter någon.
Senast redigerat av EmilHammarlund (15 mars 2009)

34 Inlägg
15 mars 2009
Jag tycker inte det är värt att blinka eller tuta på personen. Följ efter och håll avståndet. Ring 112 och säg att du ligger bakom en misstänkt rattfylla och invänta en polispatrull. smile Den som gjorde fel får det ju lite jobbigt. Det kan vara farligt att blinka eller tuta på en bilist som gjort fel. Man vet inte vad det är för person som kör.

Igår skedde det en trafikolycka mellan en mc och personbil. På mc:n satt det 2 personer som inte var så gamla och i bilen en äldre man som misstänks för rattfylla, när han lastades i ambulansen följde det efter 5 bilar och ville väl skada honom eller nåt. Sen blev jag förföljd en gång när jag blinkade på en bilist som gjorde fel så jag har slutat med det. Livsfarligt ute idag med alla knäppa människor.

139 Inlägg
15 mars 2009
tycker sånt där e lite skojj när folk kör som en idiot så man måste tvärnita. Man får ut sina aggressioner på o svära o tuta.

Har hänt väldigt många gånger då jag kört i en rondell och så har nån oaktsamm jävel kört in i rondellen rakt framför mig och då när jag har tutat så låtsas dem inte bry sig, jävlar va förbannad man blir på såna människor som tar såna risker. Skulle nånting hända så min hela min front blev kvaddad p.g.a såna idioter så skulle det inte förvåna mig om jag fick för mig att slita ut den personen ur bilen o spöa på han så länge det inte är nån biffig jävel, för ingen får äventyra min säkerhet och utsätta mig för livsfara;)

En gång så var det en bil framför mig på en 50 väg som skulle svänga in på en parkering så ha ngjorde högersväng och ställde bilen så långt åt höger det bara gick för att han va schysst o släppa förbi mig och jag körde då om han i 50 km/h och samtidigt som omkörning så kommer en kärring som ska ut från parkeringen och hon kör då ut rakt framför mig och jag tvärnitar hår så ini helvete och gör en rejäl undanmanöver samtidigt som jag kastar mig över tutan haha xD.

Sen har det väl hänt att man själv har gjort några tabbar i trafiken som kan resultera i lite läskiga upplevelser o jävlar va man skämts då så då har man försökt be om ursäkt genom att vinka till den andre tongue

144 Inlägg
15 mars 2009
Varför inför man inte körkortsprov och syntest tex vart 10 år. Många skulle sållas bort som inte har i trafiken att göra. Ett annat stort problem är givetvis alla som kör endå trots att de saknar körkortt, rattfylla eller narkotikapåverkade. Grundinställningen i trafiken blir därför att vara uppmärksam på alla situationer där incidenter kan inträffa. tex rondeller, korsningar, vid omkörning osv och det spelar ju i grund och botten ingen roll vem som vållar olyckan om den är allvarlig, att hålla på sin rätt är en ganska klen tröst när man ligger i gipsvagga på sjukhuset. Men jag håller med om att irritation är ett vardagsmoment i trafiken, själv skulle jag utan problem vara med i olyckor varje dag om jag höll på min rätt i rondellkörning i stockholm. Men har ingen lust att få bilen skadad eller ägna dagar åt skadebesiktning, reparationer och pappersarbete. "Vägpoliser" har jag inte mycket till övers för, ofta tror de att de agerar rätt när de blockerar omkörningar och dyligt.

Robban

Robert

Smålänning
7 883 Inlägg
15 mars 2009
Finns idioter överallt... Det är bara att gilla läget... Gör som jag, köp en 740 och tänk att "Du har dyrare bil än jag" och hoppas dom tänker sig för innan dom kör ut framför.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

906 Inlägg
15 mars 2009
Detta har jag funderat på några gånger med, dock försöker jag bara ta det lugnt, alla gör fel, dock när dem gör det med flit blir men riktigt arg. Håller dock med daekol, finns mycket knäppisar, hänger man efter någon hem och ska skälla på den så kanske man får ett skott i pannan istället. Så jag kör sällan efter på ett sådant sätt.

=)

DFFL
9 020 Inlägg
15 mars 2009
Civilkurage är ju när du stoppar ett pågående brott som kan ge MINST två års fängelse.
När du leker polis så kan du t.ex. åtalas för olaga frihetsberövande om du håller fast någon som inte gjort något eller som begått ett skitbrott.

Nej, jag tycker inte att man ska blinka med helljusen när man blir omkörd i 190km/h.
Nej, jag tycker inte att man ska lägga sig i vänsterfilen i 110km/h för att det kommer någon skitsnabbt bakom.
Nej, jag tycker inte att man ska jaga någon som kör vårdslöst.

Ring polisen istället, det är deras jobb, inte ditt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 005 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
Finns idioter överallt... Det är bara att gilla läget... Gör som jag, köp en 740 och tänk att "Du har dyrare bil än jag" och hoppas dom tänker sig för innan dom kör ut framför.

Det där tankesättet fungerar faktiskt väldigt bra. Speciellt vid parkeringar. Ingen vill stå bredvid en ful 740 som kan tänkas smälla upp dörrarna på ens bil. smile

Firetrax resonemang passade väldigt bra.

Sök