3428
Sök

Däck 205/40 R17

63 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej alles!

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att hitta i djungeln? Vet inte vilka däck jag ska ta och skaffa... Har googlat som fasen men lyckas inte hitta något vettigt svar. Tacksam för hjälp!

/Jeppe

807 Inlägg
16 mars 2009
#2
får kosta? användningsområde?

I'd rather die like a man, than live like a coward

63 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#3
Sitter på min 206 RC. Prestanda är viktigt, men komfort är inte heller fel då det är ganska hög ljudnivå i bilen annars ändå. Ska på bilsemester i sommar.... Kostnaden är inte så viktigt men behöver ju inte kosta en månadslön =p

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 mars 2009
#4
Ha ha, alltid en liten djungel det där med nya territorier att ge sig in på.
Allting beror ju lite på vad du skall ha däcken till...men som nästan alltid så får du vad du betalar för.. tyvärr... dock så kan ju samma produkt skilja ganska kraftigt i pris mellan olika handlare...
Här har du en bra sida med rätt mycket upplysningar.
http://www.fulda.com/fulda_se_sv/test_a … /index.jsp
Senast redigerat av alain (16 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

807 Inlägg
16 mars 2009
#5
40 i profil brukar alltid mer eller mindre vara högljuda... Jag kan bara rekommendera fulda carat exelaro då jag hade dom på min polo och var riktigt nöjd.

I'd rather die like a man, than live like a coward

huh?
10 427 Inlägg
16 mars 2009
#6
Om du har en schysst däckhandlare i närheten så kan du ju glida dit och
höra vad dom tycker att du ska köpa. Funkar ju alltid, särskilt när pris
inte var det absolut viktigaste wink

Annars är det ju skoj att läsa däcktester, här är Auto Motor & Sport test av 235/55 17" däck från Mars 2008:
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 080705.pdf (pdf-fil)

Auto Motor & Sports däcktest i år på lite vanligare däck vanns av Continental Premium Contact 2,
följt av Goodyear Optigrip, Nokian Hakka H, Michelin Energy Saver osv.

Finns ju prestandavarianter av dom flesta däcken också, tex Continental Sport Contact 3 eller Nokian Z G2 osv osv.


KHRacing
16 mars 2009
#7
TOYO proxes T1-R.

närmaste återförsäljare hittar du lätt på www.sds.nu

63 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#8
Det blev ett par Kumho Ecsta Spt KU31, ringde till gummihuset och frågade vilka de rekommenderade, så det blev dem smile.  Bra pris me! Tack för hjälpen iaf.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
#9
Jag körde med 225/45 17 på min saab .. smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

63 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#10
Med Kumho däcken? När jag ändå har någon på tråden, om jag vill måla bromsoken, är det svårt att lossa och lacka dem eller funkar det att måla dem på plats och få det bra ändå? Jag är faen helt lost när det kommer till bilar. Men jag hoppas kunna lära mig lite mer nu när jag har en fin bil att skämma bort lite smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
#11
Ja med Kumho däck! smile

Måla bromsok kan inte vara så svårt. Men blir snyggast att ta av dom å måla dom! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

63 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#12
Jo det är klart, men jag vill ju gärna få dit dem efteråt också =p. Vill ju bara lägga på lite svart så de ser lite finare ut smile. Någon som vill kursa mig lite i bilmek, hehe.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
#13
Det ska du inte fråga mig i! tongue utan om du bara ska lägga på lite svart ska det inte vara så svårt att göra det medans om sitter på! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

807 Inlägg
17 mars 2009
#14
glöm bara inte att slipa bort gammal färg och smuts, rengör, maskerar, sen lackar du antigen med pensel eller sprayburk...

I'd rather die like a man, than live like a coward

63 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#15
Självklart, även om jag inte kan mecka så är jag pedant ut i fingerspetsarna smile

Eller vafn mecka kan man juh, bytte ju glödlamporna helt själv.  wink
Senast redigerat av Jespur (17 mars 2009)

144 Inlägg
17 mars 2009
#16
Måste dessvärre kommentera "du får vad du betalar för". Det är en klyscha som är så djupt inpräntad i vår ryggmärg att ingen vågar ifrågasätta detta och som kraftigt exploateras av de som säljer "märkesprodukter" till höga priser. Vågar sticka fram hakan att säga att sambandet mellan pris och "kvalitet" inte är linjärt dvs ett högre pris inte nödvändigtvis avspeglar högre kvalitet.

Ett tydligt exmpel på det är att samma produkt kostar olika på olika marknader, i priset finns en oerhörd psykologi. Vi tror att det höga priset borgar för hög kvalitet och används oxå som sådant i marknadsföringen.

Ett litet test. Om du står inför två till synes likadana produkter som du inte vet något om och den ena kostar dubbelt så mycket, vilket har bäst kvalitet? De flesta svarar troligtvis att den dyraste produkten har högst kvalitet utan att ha någon aning om den faktiska kvaliten.

Ett Gucci skärp kostar 2500:- ett omärkt skärp på Hennes & Mauritz kostar 70:- .. Är Gucciskärpet så mycket bättre, TVEKSAMT, men den har andra kvaliteer som inte har med livslängd eller praktisk nytta utan mer "utseende kvalitet". Detsamma gäller däcken. I dagsläget tillverkas allt mer i Asien och visst finns det riktiga bottennapp i den asiatiska floran. Men vad är då kvalitet i däckssammanhang?

Kvalitet är ett sammansatt begrepp, till stor del av subjektiva ingridienser. Bland de mer objektiva finns följande:
- Treadwear tex 320 (Nankang NS1), 220 (Michelin pilot Sport) och är en indikation på livslängd i förhållande till ett slags "normaldäck" med treadwear 100.
- Ljudnivån är kopplad till däckets hårdhet och mönster och där är Nankangdäcket bullrigare än Michelindäcket
_ Grepp på vått och tort underlag, däckstester och reaktioner från kompisar visar att Nankang är ett riktigt hyggligt däck, givetvis inte i klass med Michelin
- Pris: Nankang NS1 205/40/17 - 595:-/st hos www.infosite.se eller 755:-/st hos Däckonline
_ Michelin 205/40/17 - 1.600:-/st alltså nåstan tre gånger dyrare än Nankang.

Kvalitet utgår ifrån dina behov och hur du ska använda produkten. Värderar du tex lågt pris och livslängd är nankangdäcket överlägset i kvalitet men givetvis om du värderar väghållning och grepp i vått och tort i höga hastigheter är Michelindäcket rätt kvalitet. Räknar man krona per "teoretisk livslängd"  får du ut följande värden:

Michelin: 1600/220= 7.27:-/enhetsmil
Nankang: 595/320= 1.85:-/enhetsmil

Kör själv Michelin på min M5, men det är ingen bil jag vardagskör med...


Robban

Robert

807 Inlägg
17 mars 2009
#17
robban just därför jag frågade om vilken bil och hur den används... En bil som bara går i stan och har 90hk behöver varken högfartsdäck eller utmärkta våtegenskaper, det funkar bra med "vanliga" däck. Ska du däremot köra på bana ibland, pendlar långa sträckor eller är allmänt gasglad så behöver du mycket bättre däck, men då blir priset därefter. sen när man kommer i 1500-2000kr segmentet så är det inte så lätt att välja däckmärke då alla är bra i den prisklassen. Jag har åkt till kroatien och tillbaka med en 9-3 aero med kinadäck, det var bullrigt men dom slets ingeting:) Åkte även med min audi som hade fulda carat exelero och det var riktigt tyst o fint, dock så klarade dom däcken bara 2 sommrar...

I'd rather die like a man, than live like a coward

63 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#18
Jag hoppas att däcket duger till mig iaf. Jag är ju ingen bankörare, men gasglad är man ju och gillar när det greppar.  Funderar på att dra till nürnburing i sommar o dra en repa men de håller de nog för smile.


Sök