3946
Sök

Extern WG monterad på avgashuset istället för på grenröret?

1 028 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan undrar om de funkar lika bra att svetsa en wg på avgashuset på turbon istället för på grenröret å i mitt fall e de för att jag har org grenrör med större turbo med intern wg men kan inte få ner laddtrycket fast att jag kör med wg luckan helt öppen borde väl funka men extern wg? eller någon annan har bättre förslaf

Bilen e en 940 ltt -96 B230 fk

Har inget å skriva ännu

5 089 Inlägg
3 mars 2009
#2
ja det är folk som har svetsat direkt på avgashuset, verkar ju funka iaf då.

men vad får dig att tro att det hjälper att få ner laddtrycket? och är det inte bättre att fortsätta i den andra trådet angående ditt laddtryck istället för att göra en till tråd?

\Lindgren

1 028 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#3
denna tråden var ju angående wg? men okej...

Dom sa ju folk säger att de hjälper me extern wg istället för intern?

Har inget å skriva ännu

Supraman
2 300 Inlägg
3 mars 2009
#4
jo deet kan gå, det viktiga e att du får det svetsat ordentligt så att det håller.
men sen bör du nog svetsa igen den interna wg, kan bli problem att får rätt laddtryck sen annars

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

8 250 Inlägg
3 mars 2009
#5
Svetsa igen intern wg'n och skaffa en extern som svetsas i avgashuset. Satsa på en som är runt 40mm som minst.


1 028 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#6
vad kommer skillnade vara mellan 40mm och 50mm wg? storre betydelse ? funktorn? osv?

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
4 mars 2009
#7
En 50mm kommer tillåta lägre laddtryck, men en 40mm reglerar snabbare.

Jag ska köra med en 38mm på min hx, och jag kommer inte kunna ladda under en bar, troligen kommer jag hamna på 1,1-1,2 spm lägst.


Rapidoz
688 Inlägg
4 mars 2009
#8
FLindgren skrev:
ja det är folk som har svetsat direkt på avgashuset, verkar ju funka iaf då.

men vad får dig att tro att det hjälper att få ner laddtrycket? och är det inte bättre att fortsätta i den andra trådet angående ditt laddtryck istället för att göra en till tråd?

Min gamla turbo svetsade jag fast WG:n direkt på turbon.

Lämnade in den till ett företag som kan göra detta och få vinkel på den.
tog ca 7 graders lutning för att underlätta fästning.
tog ett ca 5 cm långt rör 38mm ifrån kl
och svetsade fast på turbon och på WG plattan.

Fungerade utmärkt.
Laddet la sig på ca 1,5B...

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 028 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#9
jag vill kunna köra  på 0,9-1,5? e de 50mm då eller funkar de med 40mm wg med? vad menar du med att 40mm reglerar snabbare?

Har inget å skriva ännu

10 287 Inlägg
4 mars 2009
#10
1: Strirra inte på diametern på ventilen. Det är flödet som är intressant. Det gäller att få en WG som har bra flöde som sitter korrekt monterad för att kunna utnyttja den.

2: Har du stort tryckfall över din turbin så krävs en mindre WG än om du har litet tryckfall.

3: En större ventil är "klumpigare" vilket gör att den reglerar sämre.

För din applikation så skulle sannolikt en bra mycket mindre WG än 40mm räcka.
Kan din nuvarande WG öppna helt? Har du provat att porta upp den?

/Göran

volvo_grabb skrev:
jag vill kunna köra  på 0,9-1,5? e de 50mm då eller funkar de med 40mm wg med? vad menar du med att 40mm reglerar snabbare?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 028 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#11
den laddar som sagt max fast den står helt öppen...

Prta har jag inte testat ännu men de går ju inte porta jätte mycke men man får väl prova fräsa upp hålet så de e 1 mm minder än wg luckan?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#12
inga som har bilder på detta viset så man ser lite olika förslag?

Har inget å skriva ännu

jopp
145 Inlägg
6 mars 2009
#13
om du gräver lite i gamla bilsport så hittar du nog repotageserien om "Turbocontainern" som har en sån lösning.

jomenvisst

1 028 Inlägg
1 028 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#15
inga fler som har wg på avgashuset på din bil eller vet någon som har de och hur de funkar?

Har inget å skriva ännu


Sök