3145
Sök

Turbokonvertera Saab 9000

10 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Jag ha en Saab 9000 CDE 2,3i från 95. och undrar om jag kan turbokonvertera den.?!

jag ha hört att den ha större komp än 2,3t.. är det sant.? och om det är sant, hur lösa man problemet.?

Kan jag gå och bara skaffa turbo, grenrör, downpipe och ic, montera och va glad?

Eller måste jag ändrar på styrboxen..?!

Och en sista fråga..!! Vad säga bilprovningen.?

Jätte Tacksam för svar:)


2 230 Inlägg
22 mars 2009
#2
kan ja.

klart den har då det är en sugis, så sänka med grävre toppacking om du inte byter kolvar å stakar m.m.

kan å kan går det men ja styrboxen lär ändras då den inte är gjord för en snurra smile för tror knappast det är samma box i både turbo å sug bilarna.

ja 9000 finns ju med turbo men kommer vara mer du ska ändra å sen få intyg på det å så.. finns en tråd om det..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

166 Inlägg
22 mars 2009
#3
Jag säger som jag brukar säga till dessa typ av frågor!
Sälj din nuvarande 9000 och köp en 9000 med turbo.
Tveklöst billigast och enklast.
Kika efter en 9000 2.x LTT. Kostar inte skjortan att äga och går fint att skrämma upp.


2 230 Inlägg
22 mars 2009
#4
ja eller gör som Juuka säger, billigare smidigare å ändå så får du lika bil fast med turbo då smile som är laglig tongue
vissa andra har det ju inte lika enkelt tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

10 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#5
låta bra det tackar.smile jo det e klart att det e enklare att köpa en med turbo i... men jag tycker det e inte lika roligt. smile 9000 2.x LTT. ???? okej det är min första saab. men 2.x LTT. ha jag inte hört förut.!

Men det går asså att skaffa turbo, grenrör, downpipe, tryckrör, styrbox, slangar o grejar. montera o se glad ut.!??... frågan är vad det kostar.? och hur måga timmar abete.? ( för en igenomsnittlig mekare.) smile


Saabvilde!
1 708 Inlägg
22 mars 2009
#6
Escudo_7 skrev:
låta bra det tackar.smile jo det e klart att det e enklare att köpa en med turbo i... men jag tycker det e inte lika roligt. smile 9000 2.x LTT. ???? okej det är min första saab. men 2.x LTT. ha jag inte hört förut.!

Men det går asså att skaffa turbo, grenrör, downpipe, tryckrör, styrbox, slangar o grejar. montera o se glad ut.!??... frågan är vad det kostar.? och hur måga timmar abete.? ( för en igenomsnittlig mekare.) smile

Det han menar med 2.x LTT är att du ska förrsöka få tag på en 2.0 eller 2.3 Lättrycksturbo. 2.0:an är på 150 hk och 2.3:an är på 170 hk.

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

10 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#7
ahaa!!!smile nu e jag med.! tackar.. just det lätttrycksturbo. det e kanske smartare än helstycks. vill just inte smälla toppen efter 50 meter. men hur mycke laddar 2,0ans turbo då.??


Saabvilde!
1 708 Inlägg
22 mars 2009
#8
Escudo_7 skrev:
ahaa!!!smile nu e jag med.! tackar.. just det lätttrycksturbo. det e kanske smartare än helstycks. vill just inte smälla toppen efter 50 meter. men hur mycke laddar 2,0ans turbo då.??

Jadu, det var en lite knepigare fråga då jag aldrig hållt på med dom maskinerna, men 0.4-0.5 bar kanske smile

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

10 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#9
Jag kollade lite på turbo saabar...MEN jag tänker inte att köpa nåt söndermekat fulstylad.. och det e tyvärr en jä--ar massa sånna på marknaden..


10 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#10
0,6 original.. det låta skapligt. tycker jag.smile jag hadde räcknat med 0,3..! smile


2 164 Inlägg
22 mars 2009
#11
Orginal LTT laddar 0,4 bar ca och då är de 2,3ltt och 2,0ltt från -94 till -98 om de inte är en bil med VP.
De är samma motor i alla 2,3t även om de är en ltt eller ftt och de skiljer oftast bara programvaran.
-96 fanns ju VP på LTT modellerna också och då va laddet högre.

Angående boxen i 9000 2,3i från -95 är de samma.
Skillnaden är bara att de inte finns samma mjukvara i den som i turbo boxarna.

I din bil skulle jag antingen byta motor eller byta bil till en med turbo för de är bra mycket enklare.

MVH


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
22 mars 2009
#12
enklaste är som någon skrev att köpa en turbo bil o sälja/skrota den du har.
annars om du tycker det är värt tiden och pengarna (reggning osv) så köp en turbobil och flytta över allt inkl. elstammar o databoxar...


10 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#13
Men är det verkligen så mycket jobb.? jag tycker inte att det låta så farligt.! Eller.??? och vad kan det kosta om man skaffa alla dela.! gissa på 3000 om man köpa beganat. rätta till om jag ligga fel. eller bara drömma.!


Pedal To The Metal
750 Inlägg
22 mars 2009
#14
OM man vill Turbokonvertera sin nuvarande sugis ( vilket jag själv e sugen på å göra tongue ) så är ju det "enklaste" att ta och köpa en likadan bil med turbo och bara ta styrbox kabelhärva grenrör turbo kammar och liknande från den "nya" bilen å lyfta över

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

2 164 Inlägg
23 mars 2009
#15
I och med att de är trionic även på sugisarna från -94 till -98 på 9000 är de inte nödvändigt att byta kabel härva vad jag vet.
Ska väl till och med ha allt framdraget och de enda som behövs är MVn.
Sen IC och ny motor om man inte väljer att lyfta toppen och byta kolvar och stakar.
Sen är de ju andra kammar i turbon med så ska du ändå byta topp packning så kan de gå ganska lätt.
Men IC får du nog räkna runt 1000:- och topp packning är väl samma pris.
Sen kommer kolvar och stakar med nya kolvringar.
Så de kostar att göra en turbo konvertering.
De är mycket billigare att sälja bilen och köpa en turbo bil.
Sen så är ju lådan och kopplingen klenare på i modellen och behöver bytas svänhjul för att få på nått bättre orginal och lika så lådan.

MVH


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 mars 2009
#16
Jag skulle letat upp en 2.3ftt (200-225hk) och tillhörande låda. Kan ju inte vara så svårt att få igenom bes då de kom med dom motorerna

Rock'n Roll

1 062 Inlägg
23 mars 2009
#17
Det är samma kammar på turbo som på sugisar -94-98. Bara att 2,3 har aningen mera duration. Att laddtrycka en 2,3i -95 kan vara lite vanskligt då kompet ligger på 10,5:1 och regga med en turbomotor i bilar -93 och framåt är väl inte lika enkelt nu med de nya reglerna verkar det som...
Annars hade det ju räckt med att byta kolvar/stakar, 2,3i har ju som oljekylda kolvar som turbon.
Annars kan man ju stoppa i 9-5kolvar fast smidda så slipper man byta vevstakar så teoretiskt kan man turbokonvertera enbart genom ett kolvbyte och bulta dit en turbo och flasha databoxen.
Vid SBP får man bulta bort snurran innan.

M.V.H.


10 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#18
wow. jag är imponerad av all kunskap här. jag har redan lärt mig en massa saker här tack vare alla era inlägg. Tack så mycket.! det va visst inte så lätt som jag trodde, men det är okej. jag ska nog följa era råd och köpa en turbobil istället. (Saab så klart.) Tack till alla en gång till.! MVH Tim.


103 Inlägg
23 mars 2009
#19
En saab T5 motor håller för minst 500hk om den är i bra skick helt orörd botten så inget att vara orolig över att dom skall rasa, växellådor är värre om man inte kör med huvudet.

Köp en 9000 Aero/A50 eller Classic så har du en klockren bil som är snygg orginal smile



Sök