Jo det är såhär, jag har haft lite smått dryga problem med denna bil sedan jag köpte den för ca 8mån sedan. Däremot så har bilen alltid fungerat näst intill ypperligt.
Nåväl, inte första månaden då jag var tvungen att byta Tändkassett, efter byte av denna så fungerade bilen superbra.
Jag har lämnat in den på diverse service/uppgraderingsjobb till att börja med
*Monterat in Motorvärmare samt kupévärme uttag
Sedan Uppgraderade jag Vevhusventilationen till den senare för Saab 9-5 med B205E motor.
Efter bytet av detta så tyckte jag bilen kändes lite skum, inget allvarligt bara lite skum. Fick känslan av att bilen lät mer i motorn, lite mer metalliskt vet inte om detta bara är jag, om det ska vara så eller vad det är frågan om. Nåväl efter denna uppgradering så märkte jag att bilen ganska ofta stängdes av direkt när man startade den.
Man vrider igång, och om man inte gasar så dör den direkt, särskilt om det är lite kallare ute. Men detta verkar inte ha så jättestor inverkan för detta händer även när bilen är varmkörd.
Det har hänt ett par gånger att den bara stendör även när jag kör omkring, dock endast om jag kör på låg växel tex när jag ska svänga i kurvir mitt i stan (låga hastigheter)
Tomgången är också väldigt låg, men varierar sig ganska mycket. Den stabiliserar sig numer men den är inte alltid densamme från ena dagen till den andre och flertalet gånger så slummrar den till och slår högt i varvtal precis innan den håller på att dö.
Efter denna servicen gjordes så har den som sagt betett sig knasigt på detta viset, Bör också påpekas att jag åkte en långresa norrut och på hemvägen kunde jag bara tanka 95okt bensin, hade kört med 98 tidigare. Den verkade bättra sig lite på "dö vid start" fronten då jag tankade 98 igen men felet kvarstår fortfarande.
Nu har Check engine lampan börjat lysa (igen, detta har hänt flera gånger förr men varje gång den har blivit släckt antingen genom att dra ur batteriet, eller med Tech-2 så har den slagit på igen såfort man kört på motorväg mellan 110-130km/h)
Har nu för 3e gången kört en felsökning på den och det enda felet den visar är något med Luftmassamätaren. Slangarna som sitter i luftsystemet är så gott som i nyskick varken jag, eller verkstadsgubben tyckte inte det såg ut som att slangarna kunde ha ett läckage.
Någon som tror detta problemet kan bero på att LLM'n är defekt och måste bytas, eller ska jag genomgå några andra åtgärder för att avhjälpa detta?
En begagnad LLM från bildelsbasen går att hitta för 600kr så det är ju inte jättemycket pengar iaf.
Känner inte för att köpa massvis med nya delar då jag precis servat den för 11800kr (ny startmotor, drivhjul, bromsklossar, Tändlås å diverse annat)
tacksam för goa svar
Notis: bilen går mycket bra i motor och allt förutom det som är förklarat ovan, alltså inga som helst problem förutom detta.