Allt började med att vi hade polisradion i bilen som alltid, vi befann oss på 1 plats dära polisen höll till, körde förbi dom engång när dom stannat en bil, samma poliser på varje plats.
En polis tog även alkotest på mig när vi stog utanför ett hyreshus dära vi hört att det var en livad fest. Onödigt? Javisst. Han kom och körde mot oss när vi skulle dra därifrån, drog på hellyserna och alkotestade/kollade körkortet, detta hände då mitt inne på gården.
Vi hörde om att det vart bråk i ett hyreshus, och vi åkte såklart dit.
När vi skulle svänga in på gården dära det hänt så stog det redan 2polis bilar och 2 securitas bilar dära, så vi började backa.
Då kommer den polisen som tidigare tog alkotestet/kollade körkortet och blinkade med en ficklampa, så jag stannade, slog av polisradion fort.
Öppnar fönstret och då hör man:
(P)=Polis
(J)=Jag
(P)
-Hallå
-Hallå
-Vart är sökaren
-Vart är sökaren
Detta skrek han då i sin radio, för att försöka höra sig själv på min avstängda radio
-Vart har du sökaren?
(J)
-Jag har ingen, vi såg er åka hit och följde efter.
(P)
-Om du inte slutar följa efter oss så kommer jag börja skriva böter på att du följer efter oss, eller hitta fel, jag kan leta fram fel, jag hittar den!
(J)
-Jaha?
(P)
-Jag hittar fel, om du inte slutar då letar jag fram fel att bötfälla dig på.
Sedan hörde man i polisens radio
Centralen ropade
-Ville du något eller?
(P)
-Nej, det var inget!
Sedan började han klaga på mig/oss igen då.
(P)
-Fattaru, sluta följa efter oss, annars letar jag fram fel.
(J)
-Okej.
(P)
-Ja, lägg av nu, annars hittar jag fel.
-Jag kommer hitta den! (Polisradion tror jag då han menade)
(J)
-Okej.
(P)
-Ja, så sluta nu annars måste jag börja leta fel, fattaru?
(J)
-Ja, okej!
(P)
-Bra, hejdå!
(J)
-Okey, hey!
Stängde då rutan och åkte och parkerade bilen, vi knallade istället in på gården dära det hade hänt något.
Och jag säger då det, har aldrig sett en polis stå och glo så mycket på en som då.. Haha, var rätt komiskt
Men iallfall, det är ju inte olagligt att ha en polisradio.
Och för det andra hade man vart kvick nog att plocka upp sin mobiltelefon och spelat in det dära så hade man nog kunna anmäla han för olagahot eller dylikt?
Det var lite mera än det dära som han sa, men jag minns inte riktigt exakt så, men ungefär sådära
Har ni varit med om något liknande?
Skriv gärna ner vad farbror blå hittade på då!
Allt detta hände i Kiruna, natten mot lördag 28/3-09.
Tack och hej / Micke