torpis skrev:
Där Adam givit svar så bortse från min info, då han har "hands on info" som är mer korrekt än mina sammanfattningar av vad jag läst mig till.
Adam, hur räknar man last med bottnad LMM? mot varvtal och spjälvinkel?!
Man visar originalECUn en signal 1-1 upp till strax under maxgränsen och via loggning har man sett vid vilket tryck gränsen nås vid olika varvtal.
Piggyn är ju sen MAP-baserad och därmed kan den ta vid och justera ned tändning samt öka soppa proportionellt mot det ökade trycket vid olika varvtal.
Exempel; LMM når vid ett varvtal 4,94Volt @ 1,3bar övertryck. Piggyn tar vid i sin mapp som vid detta varvtal och tryck ger 0 ändring av tändning och soppa.
Högre upp i mappen som är MAP-baserad ger den ökad soppa och backad tändning vid 1,4bar, 1.5bar o.s.v.
Standard trycksensor är en MPX4250 som "bara" räcker till 1.55bar laddtryck men det kommer man rätt långt med. Rätt simpelt att ersätta den med annan sensor.. bara den ger 0-5V så kan man definiera upp rätt inställningar för de tryck den klarar.
Rätt skoj att hålla på med detta faktiskt
Om man kartlagt förhållandet mellan MAP och LMM(MAF) tillräckligt kan Civincot dessutom simulera fram en signal som skickas till orgECUn så den tror den får se luftmassemätaren trots att den fysiskt inte sitter kvar.
En LMM är dock ett precisionsinstrument så det är riktigt knivigt att få det att lira riktigt bra.. Simulerade signalen är lite förenklad i sin framräkning så det är svårt att få den tillräckligt nära sanningen i alla lastfall.