3226
Sök

Vems eller MS sprut? Vilket sprut är bäst till en s13?

1 062 Inlägg
27 mars 2009
#41
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
påsen skrev:

Det går nog inte.
Man får bygga eller köpa delar som går att använda till det.

/Påsen

Som att skruva dit ngn typ att triggerhjul utanför kammdrevet då eller? Vet faktist inte riktigt hur det brukar se ut..

M.V.H.

Nira byter i så fall takt varannan gång man gör ett startförsök.

Och med det menar du?
Det jag frågar efter är ju vad för signal ett sprut som tex Nira behöver för att kunna "synka" vev och kammar. Det behövs ju göras på ngt sätt för att kunna köra sekventiell insprutning.
Jag undrade alltså vad för signal som behövs från "kammen"..
M.V.H.


17 Inlägg
27 mars 2009
#42
torpis skrev:
Där Adam givit svar så bortse från min info, då han har "hands on info" som är mer korrekt än mina sammanfattningar av vad jag läst mig till.


Adam, hur räknar man last med bottnad LMM? mot varvtal och spjälvinkel?!

Man visar originalECUn en signal 1-1 upp till strax under maxgränsen och via loggning har man sett vid vilket tryck gränsen nås vid olika varvtal.
Piggyn är ju sen MAP-baserad och därmed kan den ta vid och justera ned tändning samt öka soppa proportionellt mot det ökade trycket vid olika varvtal.

Exempel; LMM når vid ett varvtal 4,94Volt @ 1,3bar övertryck. Piggyn tar vid i sin mapp som vid detta varvtal och tryck ger 0 ändring av tändning och soppa.
Högre upp i mappen som är MAP-baserad ger den ökad soppa och backad tändning vid 1,4bar, 1.5bar o.s.v.
Standard trycksensor är en MPX4250 som "bara" räcker till 1.55bar laddtryck men det kommer man rätt långt med. Rätt simpelt att ersätta den med annan sensor.. bara den ger 0-5V så kan man definiera upp rätt inställningar för de tryck den klarar.

Rätt skoj att hålla på med detta faktiskt smile

Om man kartlagt förhållandet mellan MAP och LMM(MAF) tillräckligt kan Civincot dessutom simulera fram en signal som skickas till orgECUn så den tror den får se luftmassemätaren trots att den fysiskt inte sitter kvar.
En LMM är dock ett precisionsinstrument så det är riktigt knivigt att få det att lira riktigt bra.. Simulerade signalen är lite förenklad i sin framräkning så det är svårt att få den tillräckligt nära sanningen i alla lastfall.
Senast redigerat av macadam (27 mars 2009)


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 mars 2009
#43
MAPsensor... det förklarar saken smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 mars 2009
#44
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:

Som att skruva dit ngn typ att triggerhjul utanför kammdrevet då eller? Vet faktist inte riktigt hur det brukar se ut..

M.V.H.

Nira byter i så fall takt varannan gång man gör ett startförsök.

Och med det menar du?
Det jag frågar efter är ju vad för signal ett sprut som tex Nira behöver för att kunna "synka" vev och kammar. Det behövs ju göras på ngt sätt för att kunna köra sekventiell insprutning.
Jag undrade alltså vad för signal som behövs från "kammen"..
M.V.H.

Du undrade ju hur det funkar på en bil utan kamaxelsignal och svaret blir att med Nira så startar bilen varannan gång iom sprutet skickar in soppa i fel takt var annan gång...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
27 mars 2009
#45
Ja tack....jag vet.
Jag var försökskanin åt BSR en gång i tiden med att försöka ersätta LMM helt och hålllet med en "LMM simulator" och höll på bli tokig på kuppen.

/Göran

macadam skrev:
En LMM är dock ett precisionsinstrument så det är riktigt knivigt att få det att lira riktigt bra.. Simulerade signalen är lite förenklad i sin framräkning så det är svårt att få den tillräckligt nära sanningen i alla lastfall.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

KHRacing
28 mars 2009
#46
eXsooN skrev:
Är det ingen som vet var man köper Vems så man kan jämföra priser

skicka PM så fixar vi det.
Gärna med exakta fakta om din motor. alla bygger olika så det kan bli olika priser.

1 062 Inlägg
30 mars 2009
#47
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:

Nira byter i så fall takt varannan gång man gör ett startförsök.

Och med det menar du?
Det jag frågar efter är ju vad för signal ett sprut som tex Nira behöver för att kunna "synka" vev och kammar. Det behövs ju göras på ngt sätt för att kunna köra sekventiell insprutning.
Jag undrade alltså vad för signal som behövs från "kammen"..
M.V.H.

Du undrade ju hur det funkar på en bil utan kamaxelsignal och svaret blir att med Nira så startar bilen varannan gång iom sprutet skickar in soppa i fel takt var annan gång...

Nej, jag undrade hur man ska göra för att få sekventiell insprutning att fungera på en motor som saknar kammaxelgivare. Vad behöver sprutet för signal från denna givare?

M.V.H.


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 mars 2009
#48
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:

Och med det menar du?
Det jag frågar efter är ju vad för signal ett sprut som tex Nira behöver för att kunna "synka" vev och kammar. Det behövs ju göras på ngt sätt för att kunna köra sekventiell insprutning.
Jag undrade alltså vad för signal som behövs från "kammen"..
M.V.H.

Du undrade ju hur det funkar på en bil utan kamaxelsignal och svaret blir att med Nira så startar bilen varannan gång iom sprutet skickar in soppa i fel takt var annan gång...

Nej, jag undrade hur man ska göra för att få sekventiell insprutning att fungera på en motor som saknar kammaxelgivare. Vad behöver sprutet för signal från denna givare?

M.V.H.

skapa dig en signal som ger en 0.5pulser per vevaxelvarv.  trigger på kamaxeln tex.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
30 mars 2009
#49
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:

Du undrade ju hur det funkar på en bil utan kamaxelsignal och svaret blir att med Nira så startar bilen varannan gång iom sprutet skickar in soppa i fel takt var annan gång...

Nej, jag undrade hur man ska göra för att få sekventiell insprutning att fungera på en motor som saknar kammaxelgivare. Vad behöver sprutet för signal från denna givare?

M.V.H.

skapa dig en signal som ger en 0.5pulser per vevaxelvarv.  trigger på kamaxeln tex.

Ok! Som jag anade då. Det borde ju fungera att läsa mot an kammnock då men en induktivgivare.

M.V.H.


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 mars 2009
#50
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:

Nej, jag undrade hur man ska göra för att få sekventiell insprutning att fungera på en motor som saknar kammaxelgivare. Vad behöver sprutet för signal från denna givare?

M.V.H.

skapa dig en signal som ger en 0.5pulser per vevaxelvarv.  trigger på kamaxeln tex.

Ok! Som jag anade då. Det borde ju fungera att läsa mot an kammnock då men en induktivgivare.

M.V.H.

javisst, om sprutet gillar induktiva givare. Det står säkert i manualen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
30 mars 2009
#51
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
Nej, jag undrade hur man ska göra för att få sekventiell insprutning att fungera på en motor som saknar kammaxelgivare. Vad behöver sprutet för signal från denna givare?

M.V.H.

skapa dig en signal som ger en 0.5pulser per vevaxelvarv.  trigger på kamaxeln tex.

Ok! Som jag anade då. Det borde ju fungera att läsa mot an kammnock då men en induktivgivare.

M.V.H.

Teoretiskt sätt så borde det kanske funka.

Tänk även på att när vevaxeln snurrat 1 varv så har kammen snurrat 2 varv om jag inte minns helt fel, står lite still i skallen ibland ju roll Hehe.

/Påsen
Senast redigerat av påsen (30 mars 2009)

PÅSEN RACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 mars 2009
#52
påsen skrev:
Tänk även på att när vevaxeln snurrat 1 varv så har kammen snurrat 2 varv om jag inte minns helt fel, står lite still i skallen ibland ju roll Hehe.

/Påsen

Det är det som är poängen...   ena gången kolven är uppe så är avgasventilerna öppna, andra gången är ventilerna stängda och gnista skall komma.  Vet inte motorn vilket varv den är på så kan gnista/soppa komma fel och motorn går inte.  Kamaxelgivaren löser detta genom att ge en signal vartannat varv. alltså en signal varje gång motorn är i tätt takt.

Nira byter som sagt takt vid vartannat startförsök.  bilen kommer upplevas som svårstartad iom varannan gång blir det fel.  kass på besiktning tex

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök