2899
Sök

Ford Focus FF 06 Startar inte

1 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Hej!

Har en Ford -06 som efter att troligen en "läslampa" varit på över natten gick att starta fint och köra, men när den sen skulle startas igen var batteriet urladdat så att till slut till och med c-låset slutade fungera. Efter start med startkablar körde jag bilen i 45 min samt stängde helt av alla lampor osv. Bilen har sen körts ett par gånger relativt korta sträckor ~20 min. När jag kom ut i morse ca en vecka efter första stoppet så kunde jag öppna c-låset sen var allt dött. Efter start med startkablar körde jag väldigt kort och parkerade. Nu ikväll var allt dött igen.

Vid första stoppet kom felmeddelandet "fel på motorns styrsystem" samt "begränsad acceleration" upp, men jag misstänker att de kan ha berott på att batteriet var svagt.

Min fråga är alltså vad jag bör göra? Köpa nytt batteri. Försöka ta ur batteriet och gå till en verkstad för kontroll/laddning. Åka till verkstad för att hitta något annat fel, då det kanske något som drar ur batteriet eller fel på någon generator. Är det så att en verkstad kan ladda ett batteri bättre än en laddare från macken för 800 kr? Jag tycker att batteriet som bara är tre år borde hålla längre?

Jag är helt oteknisk när det gäller bilar så jag famlar lite i mörkret och uppskattar därför all hjälp.

Tack!

Mvh

Martin

4 767 Inlägg
2 april 2009
Hej! Och välkommen till garaget.org!

Jag tror faktiskt att det i detta fall är batteriet som gett upp, ditt batteri är över 3 år gammalt, och även om man kan tycka att dom borde hålla längre så räknar man livslängd på ett bilbatteri i en modern bil, till ungefär 3 år. Saker som kan döda ett batteri är total urladdning, vilket ditt verkar ha varit utsatt för.

En verkstad kan knappast ladda batteriet bättre, än vad en tex c-tek laddare gör.

Gör som så, att du noga går igenom hela din bil, coh kollar så att verkligen ingen lampa står på någonstans, att det inte lyser i bagaget trots att luckan är stängd osv.

Sen tycker jag att du provar att ladda ditt batteri i iallafall 24h med en batteriladdare, och ser om det hjälper.

Kvarstår problemet så köp ett nytt batteri, men ladda det gärna med batteriladdare, innan du sätter det i bilen.

Förhoppningsvis så släcks bilens varningstext "fel i motorstyrsystem", har ofta sett den texten på kundbilar focus flexifuel som vi haft på jobbet med dåligt batteri, och det har alltid ordnat sej när vi laddat upp batteriet. smile

Lycka till!

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

352 Inlägg
2 april 2009
glöm inte o fylla på med destilerat vatten också innan du börjar ladda! laddar man batteriet med lite vatten i så förkortas livslängden på det!

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

21 761 Inlägg
2 april 2009
En liten notis också:

När man råkar ut för liknande urladdningar, dvs att batteriet inte orkar med att få fart på startmotorn, så ska man alltid ladda upp batteriet med en batteriladdare. Det räcker inte med att köra bilen "en längre sträcka" för att batteriet ska bli uppladdat igen. smile

Det är inte alltför ovanligt att folk tänker på det sättet, alltså att generatorn "sköter det där" när batteriet har varit mycket dåligt laddat.

Trätekniker
387 Inlägg
2 april 2009
Jag hade köpt ett nytt batteri i din situation.

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Sök