3591
Sök

Carpower eller Sinus Live midbas?

43 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Tja!

Någon som har erfarenhet av någon av dessa midbasar:

Sinus live 6,5" SL 16 (http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=269

eller

Carpower Predator 4/6 (http://www.monacor.dk/produkter/bilster … nr/131470/)

Tänkte köra 2 el. 3 i varje dörrsida och är ute efter ordentligt tryck och snärt (ej djup). Behöver inte heller spela 7000 db smile. Kör med aktiv delning som ska ligga på cirkus 70-80 upp till 500 (ungefär) - resten tar framsystemet hand om (pioneer PRS-kitt)

Kraft finns tillräcklig så det behöver ni inte ta hänsyn till cool

Kanske rent av ingen av dessa? Förslag ifs? Hade från början tänkt TEC HS6SPL men de är tyvärr slut hos N-core mad

Musiktyp: punk, skate - absolut inget gay-disco tongue eller annat slisktigt

//
apankoko
Senast redigerat av apankoko (28 mars 2009)

16 197 Inlägg
28 mars 2009

"Testar man inte så får man aldrig veta"

43 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
U-dimension säger ja bara. smile

http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=880

Jasså? Vaför?

Antar att du hört/använt dem... varför tycker du de är bra?

Hewi
571 Inlägg
28 mars 2009
Skall du verkligen köra midbasarna upp till 500Hz? Isåfall lär du även välja några element som spelar bra mellan register också , normal kör man midbasar upp till kanske max 150Hz vad jag hört.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

16 197 Inlägg
28 mars 2009
apankoko skrev:
evilaudio skrev:

Jasså? Vaför?

Antar att du hört/använt dem... varför tycker du de är bra?

dom spelar ruskigt bra smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team Autohifi!
865 Inlägg
28 mars 2009
Sinus Live midbasen är närmare bas än mellanregister, inte så mycket pang som jag tror att du söker.
Carpower midbasen är mera tung i sin karaktär.
µ-Dimension midbasen är tajt & rapp, lätt kon som är otroligt styv så samtidigt som den kan gå djupt ner så är midbasen fjärderlätt och tajt som en ****! Den är nog bäst för dig av dessa.

43 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
MrCalle skrev:
Sinus Live midbasen är närmare bas än mellanregister, inte så mycket pang som jag tror att du söker.
Carpower midbasen är mera tung i sin karaktär.
µ-Dimension midbasen är tajt & rapp, lätt kon som är otroligt styv så samtidigt som den kan gå djupt ner så är midbasen fjärderlätt och tajt som en ****! Den är nog bäst för dig av dessa.

Tack, sådan info är alltid uppskattad!

Några andra förslag till midbas? Tänkte ev. fortsätta köra på Pioneers PRS serie (http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html)

Någon som har erfarenhet av dem? Svårt att hitta någon som har dessa uppe för provlyssning...
Som sagt: är ute efter "snärten"

//

Team Autohifi!
865 Inlägg
29 mars 2009
Vart är du ifrån? Enklare då att hänvisa dig till en ÅF som har dessa middar i demo.

217 Inlägg
29 mars 2009
Jag skulle nog säga att Carpower midbasarna är bra.
Hade ett par sådana i min förra bil (har dem kvar än, fast inte installerade just nu).
Tycker att de spelar fint och över ett brett register eftersom jag spelade utan övre delning, spelade dessutom bara med min gamla Alpine spelares inbyggda effekt så dom är hyfsat lättdrivna också

43 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
MrCalle skrev:
Vart är du ifrån? Enklare då att hänvisa dig till en ÅF som har dessa middar i demo.

Bor i malmö....

Sätter dock inte min fot på BRC tongue
Min mormor kan mer om bilstereo....lol
//

Team Autohifi!
865 Inlägg
29 mars 2009
Då blir det en roadtripp för dig tyvärr.
Närmaste är då Blekingebilradio, bokar du in en tid med Jimmy så kan han även se till att alla midbasar finns hemma. Jimmy & Blekingebilradio nås på tel 0457-27211.

Lycka till!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2009
apankoko skrev:
Tja!

Ska nu bygga om dörrsidorna i volvon. Ska ha två midbasar i varje dörr....
Frågan är då vad som är bäst:

Bygga bafflar och plasta för att sedan låta dem använda hela dörren som låda

eller

plasta en "separat" låda i dörren och spela dem slutet

ska köra med u-dimension jr 6

Om du får plats med volymen för lådorna (kommer köra med 15 liter per mid för egene del) så kör slutna lådor.
Hör med den du köpte middarna hos om de kan räkna ut en låda åt dig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

104 Inlägg
3 april 2009
Har själv carpower preset 1 kittet och d e absolut inget fel på d. Ja kan bara tala av egen erfarenhet. Känns som att ja kan piska på hur mycket som helst. Annars om d finns plats så kan du ju ta en titt på carpower raptor 6" basarna. Har sånna själv o dom e riktigt grymma.

247 Inlägg
3 april 2009
evilaudio skrev:

µ dimension e gryma saker de spelar kanon gör dom smile tongue

:):) 740:):)

247 Inlägg
3 april 2009
MrCalle skrev:
Då blir det en roadtripp för dig tyvärr.
Närmaste är då Blekingebilradio, bokar du in en tid med Jimmy så kan han även se till att alla midbasar finns hemma. Jimmy & Blekingebilradio nås på tel 0457-27211.

Lycka till!

jimmy kan riktigt mycket om ljud liksom mr calle här på garaget smile tongue

:):) 740:):)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 april 2009
740Glt16valve skrev:
evilaudio skrev:

Man måste kunna justera in ljudet som med allt annat. Förra året i min klass tävlade en kille med uDimension i sin bil. Han hade 8tummare i dörren, samt 6.5 eller 5.25or + diskant på brädan.

När jag hoppade in i hans bil (jo, jag HJÄLPTE honom trots att han var en "motståndare") så var det första vi fick göra att helt ta bort 8tummarna. De lät inte bra så som de satt. Bumligt och jäkligt. Så bort med dem! Likaså fick vi justera på EQn rätt ordentligt på 6.5tums kittet.

Det finns inte ett enda kit som kommer till sin fulla rätt i en bil utan en hel del pillande.

Så, det man kan säga är att alla system oavsett märke kräver egentligen en bra EQ, uDimension absolut inget undantag. Med rätt kunskap så kan man få det mesta att låta bra. Med ingen kunskap eller begränsade inställningsmöjligheter blir det aldrig riktigt bra.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 914 Inlägg
4 april 2009
nu kommer jag med en jävligt dum fråga. skulle igentligen ställt den i "våga fråga" forumet men skit samma tongue
du säger att man ska ställa in den riktigt noga. är det bara när man ska ha det riktigt finaste ljudet eller duger det för en enkel kille som bara vill kunna lyssna eller hade jag bara jävligt tur + inte har så vältränat öra, jag har ett mindre "korvkioskdunk" som jag kallar det och då tänkte jag när jag läste det du skrev nu. jag satt in och pillade lite lätt på min stereo när jag satt in mina grejjer i bilen. har nästan inte rört min EQ utan bara ställt in på loudness på low eller vad fan det heter tongue sen är det som bara köra på. då läste jag senare på en sida att "köper man en proffisinoell anläggning behöver man inte ställa in dom, varför artisterna har EQ osv är på grund av att dom ska ställa in ljudet så det passar rummet/uteplatsen."
det är bara en tankeställare jag fick.
så av den konstateringen så får jag tanken att du ställde in din motståndares stereo till "ljudkvalitet på proffsnivå) om du förstår vad jag menar.
Senast redigerat av kalle_kalle (4 april 2009)

43 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
jonash skrev:
740Glt16valve skrev:
evilaudio skrev:

Man måste kunna justera in ljudet som med allt annat. Förra året i min klass tävlade en kille med uDimension i sin bil. Han hade 8tummare i dörren, samt 6.5 eller 5.25or + diskant på brädan.

När jag hoppade in i hans bil (jo, jag HJÄLPTE honom trots att han var en "motståndare") så var det första vi fick göra att helt ta bort 8tummarna. De lät inte bra så som de satt. Bumligt och jäkligt. Så bort med dem! Likaså fick vi justera på EQn rätt ordentligt på 6.5tums kittet.

Det finns inte ett enda kit som kommer till sin fulla rätt i en bil utan en hel del pillande.

Så, det man kan säga är att alla system oavsett märke kräver egentligen en bra EQ, uDimension absolut inget undantag. Med rätt kunskap så kan man få det mesta att låta bra. Med ingen kunskap eller begränsade inställningsmöjligheter blir det aldrig riktigt bra.

mvh Jonas

Nej, det är väl förvisso sant... Inställningar är ju A & O.
Men för mig som inte ska tävla tänkte jag bara försöka ge högtalarna bästa förutsättning utan att för den delen fippla till förbannelse. Att ha prylarna i en låda eller låta dem spela ut i dörren kan ju vara ganska avgörande. Vill man sen ha "riktigt" ljud får jag väl pilla i två månader smile

Min plan är att ha två 6,5:or i dörrarna  (stabilt som fan smile) och sedan köra med mitt pioneer-kit i instrumentbrädan.  Just nu försöker jag titta en lösning som gör att jag kan "flytta" diskanterna, trots att de är fastmonterade. Klurigt.... men, men... Kan kanske vara bra att kunna flytta diskanterna om ljudbilden är uppåt väggarna... inte kul att plasta om 13 ggr ...

Tillslut blir det väl att man köper en extern EQ och börjar fippla ändå lol (ingen som har en liggandes?? big_smile

Sök