3454
Sök

Motorn "hackar" vid 4500 rpm?! Någon som vet vad det kan bero på? (850 T5)

183 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#1
Någon som vet?

Mvh/T5

168 Inlägg
27 december 2008
#2
Kolla tändstift, kablar allmän felsökning i motorrum. Är folk så slöa nuförtiden så dom inte kollar sånt? Eller är det bara jag? lol

183 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#3
Menar du att jag är slö?!tonguesmile

Hade mest tänkt samla ihop så många tips som möjligt, ska kolla tändsystemet... Kanske kan bero på något annat?

/T5

812 Inlägg
27 december 2008
#4
spikar den lr? för dåligt soppa tryck? som sakt kolla tänddelar eller kola blink koderna..

lycka till

man lever bara en gång..

183 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#5
pimpad740 skrev:
spikar den lr? för dåligt soppa tryck? som sakt kolla tänddelar eller kola blink koderna..

lycka till

Nej den spikar inte.. Svårt att beskriva men den laddar 1-1,2 bar vid 4500 rpm sen händer inte mycket mer utan rycker bara. Precis som om det sitter skulle sitta en spärr eller något?

/T5

Arg Snickare
875 Inlägg
27 december 2008
#6
låter ju som om det skulle vara rotor och fördelare som behöver bytas, kanske tändstiften?. bytte det på min i somras. men är inte säker på om det är det felet du har. delarna kostar 200 kr på biltema. billig felsökning iaf.

168 Inlägg
27 december 2008
#7
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34811/529067_1xn8ts.jpg
Volvo hackar, felsökning


Bara å kolla upp det
Senast redigerat av mazdamx6 (27 december 2008)

183 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#8
mazdamx6 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 1xn8ts.jpg
Volvo hackar, felsökning


Bara å kolla upp det

Var hittade du det??

/T5

168 Inlägg
27 december 2008
#9
Fick de av en kompis.
Senast redigerat av mazdamx6 (27 december 2008)

8 156 Inlägg
27 december 2008
#10
Hör om någon i din bekantskapskrets har tillgång till VADIS (Volvo Aftersales Diagnostic Information System)
Det är ett ganska så trevlig program för att felsöka Volvos.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 878 Inlägg
27 december 2008
#11
Antagligen har du högsta belastningen vid 4500rpm. vilket resulterar att den spikar/blöddrar.bilen är inte bonntrimmad med att skruvat på WG stången? bilen för inte för mycket bränsle? felkoder? kollat över alla vacumslangar(DÅ MENAR JAG ALLA!). för antagligen har du nåt ställe som det läcker. gå över allt med startgas.

testa detta:

1, Vaccum Slangar
2, Tryckrör
3, Tändstift
4, Lambda
5, LMM
6, Rotor
7, Fördelare
8, Tändkablar
9: Magnetventil
10: Eftermonterad dump? kolla så den inte läcker.
10, Bensin filter
11, Kollat över turbo samt dumplock. och allt sitter som det skall.


183 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#12
Har mer info om mitt problem! Bilen är ju besiktigad och där hittade dom inget på fel på lambda... Har varit ute och testat att gasa lugnt upp till 5-5500 rpm, och då går den fint men så fort jag gasar fullt så "hackar den som sagt vid 4500 rpm... Blir inte klok på detta :s

HJÄLP!

PS: Har kollat tändsystemet, flesta slangarna som man ser om man inte hissar upp bilen.
Senast redigerat av Medde (6 januari 2009)

8 Inlägg
5 april 2009
#13
Har du kollat slangen som går från filtret till turbon? Så att den inte är för "slapp", den kanske suger ihop sig vid högre varv!

Powered By - The Mighty Robzz

4 822 Inlägg
5 april 2009
#14
Robzz skrev:
Har du kollat slangen som går från filtret till turbon? Så att den inte är för "slapp", den kanske suger ihop sig vid högre varv!

den är form gjuten av en rätt hård plast så den suger inte ihop sig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

402 Inlägg
5 april 2009
#15
Du har inte "pillat" på wg:n, så att laddtrycket är uppe och nosar på tryckvakten?
Är chippet avsett för 1.2 i ladd? Har för mej att orig. tryckvakten slår till ungefär
vid 1.1-1.2 bars ladd. Isåfall prova att sänka laddet med någon tiondel. mvh Micke.



Sök