aturai88 skrev:
Snyltar lite på tråden.
Det jag kör just nu är dubbla 12or GAS, som jag driver med ett raveland 1200W steg. Ett GAS Alpha 4100 steg som driver mina 6.9or i hattisen, av märket Kicker. HU:n som jag har är Alpine CDE102RI. Låter ganska schysst. Men saken är den, vad är det för skillnad på 6.5or bak och 6.9or?
Jag får till ett ganska bra dunk i bak, dock inte skaffat framsystem, men det kommer så småning om. Samt nya baselemet. Men till saken iallafall. Vad är det för skillnad rent ljudmässigt på 6.5or och 6.9or bak?
Och en sak till, ska jag driva framsystemet på ett separat steg, eller ska jag köra både fram och bak system på samma steg?
http://www.brl.se/default.aspx?mc=800&p=6021/A
är du ute efter bästa möjliga ljud så är det ju så, annars så duger nog den stereon du har.
jag har en pioneer och jag kan säkert spela 100 db utan att det låter illa. även om jag har hyffsat höga krav. min stereo ligger på 5%THD om det är pga mina 400:- högtalare från jbl tror jag knappast. plus att min installation är inget vidare att hänga upp i granen.
helst ska du koppla in dina högtalare framme vid förarplatsen på steg för att det är oftast där man sitter, man sitter ju inte i baksätet då man kör.
vad det är för skillnad på 6.5 och 6x9 (är inte säker men jag tror det) är att då dom konstruerade 6x9 så försökte dom knöka in så mycket bas "dunk" i dom som det gick. dom tänkte däremot då dom konstruerade 6.5 att den som använder denna högtalare kommer ha en subbas som tar hand om basfunktionen då kan jag köra på mer ljudkvalitet och inte behöver tänka på att det ska "dunka".
har jag rätt så blir jag glad annars så kan jag mer än gärna ändra mig
använder det som kallas sunt bondförnuft nu.