3269
Sök

"Svajande" VW!

Lastbilschaufför
186 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
Hej!

Som dom flesta säkert vet så har jag köpt mig en VW golf variant 1.9 tdi -96...Problemet (som fortfarande är) är att bilen som svajar framåt!...Trodde bara att det var för att bakdämparna var dåliga,men så är tyvärr inte fallet!Jag har bytt båda bak, dock bara dämparna inte fjädrar. Men nog f*n svajar den fortfarande för det.Alltså om man kör som vanligt framåt åsså börjar man svänga höger vänster hela tiden lite smått så känner man svajningarna...det är som att den svajar i sidled, går inte att förklara men på ett ungefär. Vad kan felet vara? Åsså tror jag att ett hjullager fram är dåligt...När man kör sakta hör man dunk-dunk-dunk från höger sida och det låter snabbare när man kör fortare såklart sen hör man det inte...Vill ha alla tips va som spökar, för bilen ska bli bra smile! Förhoppningsvis smile!...

Ride Hard-Die Free!

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
27 juni 2006
fjädrarna gör väll bilen stabilare. hade du haft den sänkt med, som du inte har.. så hade den inte varit lika "svajig".

åker i en saab 900 -95:a till jobbet, det är som en fiskebåt mot vectran exempel.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

54 Inlägg
27 juni 2006
med tanke på dunket från framhjulet skulle jag nog kolla aver framvagnen så allt sitter fast som det ska! är det glappt nånstans kan det dunka och svajja lite,,,,

Vem Fan Är Harley Davidsson?

54 Inlägg
27 juni 2006
med tanke på dunket från framhjulet skulle jag nog kolla aver framvagnen så allt sitter fast som det ska! är det glappt nånstans kan det dunka och svajja lite,,,,

Vem Fan Är Harley Davidsson?

Byggare
202 Inlägg
27 juni 2006
Låter som framhjulslagret har gått eftersom dom låter illa när dom går, som du säger. Men att det skulle göra att bilen svajar tror jag då inte. Har haft två Golfar där framhjulslagret har gått i familjen och kört på så ett tag med båda, men inte har bilen gått dåligt för det. Bara låtit förjävla illa... Kanske att du ska göra en framhjulsinställning, eller om däcken är sne slitna så det blir obalans.
Senast redigerat av rallytompa (27 juni 2006)

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

21 761 Inlägg
27 juni 2006
Men om bilen svajar framåt så är det väl framdämparna/fjädrarna som är dåliga.
Har du provat att trycka ner framvagnen och se om den gungar efter?

Sedan tror jag också samma som de andra har skrivit, framvagnsinställningen kanske är dålig med eventuella glapp i något stag eller liknande och dåligt lager med tanke på dunket.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 juni 2006
Hmm, rekomenderas att byta både fjädrar o stötdämpare när man ändå har allt nertaget..
(Jaa, jag vet *pengabrist?* känner igen det. Hee.

Lastbilschaufför
186 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Pengabrist?Nope men trodde bara det var dämparna som var dåliga. Men jag ska låta en mekaniker jag känner få kolla igenom och köra bilen så får han avgöra vad som kan vara för fel, men jag har mina aningar.

Ride Hard-Die Free!

Lastbilschaufför
186 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Var bussningarna som jag ana som var dåliga, ska beställa nya i veckan och hoppas den får bättre väghållning!

Ride Hard-Die Free!

Sök