2475
Sök

Extra ljus (interiör belysning

11 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Jag ska installera lite extra ljus i bilen (interiör belysning) vita led-lampor efter golvet, och har fått besked om att det är säkrast att ta ström direkt från batteriet eftersom att jag inte vet vart jag kan annars ta ström i min bil.

Därför undrar jag vad jag behöver göra, och vad jag behöver tänka på när jag kopplar samman allt detta.

F.ex hur ansluter jag strömkabel till batteriet, gör jag det med en "klämma" av något slag? Ansluter jag direkt på polerna? eller finns det nån punkt mellan batteri och övrig elektronik som är vettig att koppla på.

jag har köpt en brytare för att själv kunna bryta strömkretsen i bilen.

Jag har fått en guide i en annan tråd här på forumet, men den gäller hur man kopplar in extraljus, jag vill tro att det inte blir helt detsamma när det ska kopplas innuti bilen?

En guide eller en kort förklaring skulle verkligen uppskattas.

Jag vet inte om denna information är nödvändig, men det är en Hyundai Getz 1.3L 2003 5 dörrars
MVH Fredrik

Byggare Behm
562 Inlägg
6 april 2009
Är det LED-lampor som man kan köpa från BRL eller MDS?  Isf så finns ju kontakter och "inverter" redan.

Dra egen strömkabel från batteriet, lämpligast är att du klämmer fast en kabelsko på kabeln som du skruvar fast mot muttern vid batteripolen.

Är det egenkoppling av lösa lysdioder måste du veta strömstyrka på dom och ha ett lämpligt motstånd kopplat i serie , annars kommer strömspikar att bränna lysdioderna snabbt.
Måste även se till att montera dom på ett bra sätt , dåliga lödningar eller kortslutning dödar lysdioder på en gång.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

11 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Hejsan Jonex, nej det är såna färdiga lister som du säger, dock från kjell, för 199kr för 2x 15leds lister.

Det enda jag funderar på nu är om dom lyser tillräckligt starkt, jag vill ju att golvet ska bli upplyst, och inte att jag ser att det är något under panelen som lyser lite svagt.

Byggare Behm
562 Inlägg
7 april 2009
Det får du nog helt enkelt ta och jämföra med bilderna, om Kjell visar några på hemsidan..
Vitt ljus brukar lysa upp rätt bra men nackdelen med lysdioder är att som inte sprider ljuset särskillt bra och når inte speciellt långt heller.
15 lysdioder på rad kommer att lysa upp stället dom sitter på + 10-20 cm runt om beroende på hur starka dom är , mäts i Mcd.. brukar inte vara höga mcd värden på såna billiga prylar men som styling så duger det nog.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

11 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
Hej och tack för svar, jag ska beställa på en styling sida som jag såg rekommenderad här på Garaget, har naturligtvis inte adressen nu, sitter på föräldrarnas PC nu när jag är hemma på ferie smile

Sök