4884
Sök

Toyota Avensis -05a . Skruv sönder vid däck byte , behöver jag den ?

13 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Hej !

Jag bytte däck på bilen idag och det var en mutter ( vet inte riktigt vad det heter :p ) som inte ville loss, så jag tog i riktigt hårt tills den lossnade sen när jag skulle skruva fast den igen bröts skruven . Så nu har jag bara 4 muttrar som är i . Det är muttrar man skruvar in , det finns redan sånna skruvar som sticker ut typ och en av dom har gått av

Klarar jag mig utan den sista ?

Om inte hur ska jag fixa detta ? sad

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Eyyroz&cat=80822&image=620917

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Eyyroz&cat=80822&image=620911
Senast redigerat av Eyyroz (13 april 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
12 april 2009
Kör till biltema när dom har öppet, tror att däcket inte kommer sitta speciellt bra.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

2 337 Inlägg
12 april 2009
Ja, åk och köp en hjulbult så hjulet sitter fast med fem stycken. Biltema/Mekonomen/valfri firma kan hjälpa dig att få rätt bult.

Besserwisser
263 Inlägg
12 april 2009
Jag antar att det är en hjulmutter/bult du har dragit av? Isf klarar du dig på 4 istället för 5 till närmaste reservdelsbutik. Kör dock inga längre sträckor.

Servicerådgivare
715 Inlägg
12 april 2009
Eyyroz skrev:
Hej !

Jag bytte däck på bilen idag och det var en mutter ( vet inte riktigt vad det heter :p ) som inte ville loss, så jag tog i riktigt hårt tills den lossnade sen när jag skulle skruva fast den igen bröts skruven . Så nu har jag bara 4 muttrar som är i .
Klarar jag mig utan den sista ?

Om inte hur ska jag fixa detta ? sad

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=620917

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=620911

hallå nu vet jag inte var du bor någonstans.. men din toyota försäljare bör ha sådana hemma.. så du får rätt längd o gänga mm...

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

13 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Siqqe skrev:
Jag antar att det är en hjulmutter/bult du har dragit av? Isf klarar du dig på 4 istället för 5 till närmaste reservdelsbutik. Kör dock inga längre sträckor.

Det är muttrar man skruvar in , det finns redan sånna skruvar som sticker ut typ och en av dom har gått av

Besserwisser
263 Inlägg
13 april 2009
Eyyroz skrev:
Siqqe skrev:

Det är muttrar man skruvar in , det finns redan sånna skruvar som sticker ut typ och en av dom har gått av

Jaha, det är bultarna i navet som har gått av, då är det en helt annan sak. Jag vet inte exakt hur det ser ut på en Avensis men jag antar att du måste plocka bort hela navet för att kunna trycka dit en ny pinnbult bakifrån.

Om så är fallet så krävs det lite mekvana för att åtgärda.

136 Inlägg
13 april 2009
Jag skulle inte oroa mig för detta, jag har samma på min Golf III och jag har bara 4 från början, nu sitter däcket med 3 st och jag har kört så i flera år utan problem, däcket ramlar inte av vid normal bilkörning, vid nästa trumbyte blir det ju 4 igen, bultarna sitter bara där för att hålla fälgen mot plattan, all vikt ligger ju på centrumhålet och navet !!

Servicerådgivare
715 Inlägg
13 april 2009
Siqqe skrev:
Eyyroz skrev:
Siqqe skrev:

Jaha, det är bultarna i navet som har gått av, då är det en helt annan sak. Jag vet inte exakt hur det ser ut på en Avensis men jag antar att du måste plocka bort hela navet för att kunna trycka dit en ny pinnbult bakifrån.

Om så är fallet så krävs det lite mekvana för att åtgärda.

Frågan är om det är fram eller bak..

är det fram så ska det räcka med att ta bort bromsok och sadel sen kan du komma åt och slå ut bulten.. sedan sätta dit en nya..

bak har jag aldrig bytat och är därför inte säker..

mvh Christian

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

582 Inlägg
13 april 2009
för det första är det ABSOLUT  ingen fara med fyra istället för fem!!!men åk till en däck verkstad så svetsar dom på en skalle på den där så dom får ut den.samma sak hände mej fast hos däckverkstan va inga konstigheter som håkan på färjan skulle ha sagt smile

hej

1 353 Inlägg
13 april 2009
jes skrev:
för det första är det ABSOLUT  ingen fara med fyra istället för fem!!!men åk till en däck verkstad så svetsar dom på en skalle på den där så dom får ut den.samma sak hände mej fast hos däckverkstan va inga konstigheter som håkan på färjan skulle ha sagt smile

Men om det är pinnbult som han säger så sitter den inte gängad, så blir svårt att svetsa på en skalle och dra ur den isåfall.. pinnbult brukar ju sitta iknackad  bakifrån, så får man ta bort hela navet och allting och knacka ur den gamla och i med nya.

There's no replacement for displacement

Sök