Lacka om listerna, vad tyckes? (bilder)

degi
1 april 2009 · 27 Inlägg

Hur svårt är detta? Kan relativt orutinerad fixa detta? Tejpa där man inte skall lacka å sedan bara skjuta?

Tack


https://www1.garaget.org/gallery/archive/69422/609210_rxjaez.jpg
Tänkte lacka om på detta sätt. Dans på rosor?

Cambrant
1 april 2009 ·

Om inte jag minns helt fel så är det väldigt lätt att montera av dom delarna du vill lacka om på bilden. Jag skulle då aldrig råda dig till att lacka med dom påsittandes. Listerna har jag själv monterat av en gång på min 850 och lackat. Tror s70 har likadan konstruktion när det gäller dom. Kjolarna kan ju inte heller va svåra att ta av. Men är det den färgen du ska lacka? Ser inte snyggt ut mend et är ju bara jag :smile

dahboy
1 april 2009 · 1 002 Inlägg

Jag vet inte hur svårt det är.. Men snälla, gör inte så mot bilen.!

...
volvoentusiasten
1 april 2009 · 4 005 Inlägg

dahboy skrev:
Jag vet inte hur svårt det är.. Men snälla, gör inte så mot bilen.!

Instämmer.

Det vita under var väl relativt okay, men mittenlisten på dörren?

Självklart kan du lacka själv, men iochmed att du frågar om det går så antar jag att du inte är 100% proffs på det. Det är svårt att lacka själv och undvika rinningar m.m, finns en hel del trådar om detta.
Sen ska du ju inte bara lacka över det befintliga, du måste ju slipa ner och underbehandla också.

biber
1 april 2009 · 429 Inlägg

Dont do it! wink Under går bra som sagt men inte mitten.

// Pontus
Loci
1 april 2009 · 471 Inlägg

Cambrant skrev:
Om inte jag minns helt fel så är det väldigt lätt att montera av dom delarna du vill lacka om på bilden. Jag skulle då aldrig råda dig till att lacka med dom påsittandes. Listerna har jag själv monterat av en gång på min 850 och lackat. Tror s70 har likadan konstruktion när det gäller dom. Kjolarna kan ju inte heller va svåra att ta av. Men är det den färgen du ska lacka? Ser inte snyggt ut mend et är ju bara jag :smile

Listerna på S70 sitter med dubbelhäftande tejp ,men tröskelplasten sitter nog likadant som på 850 .

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
Jolle87
1 april 2009 · 1 585 Inlägg

Ser bättre ut så som det ser ut idag tycker jag iallafall. Så tycker inte du ska lackera de delarna. Men det är upp till dig.

Senast redigerat av Jolle87 (1 april 2009)

-Akerfeldt-
1 april 2009 · 2 638 Inlägg

Ser bra ut som det gör idag, men man kan ju tolka det olika. Beror väl på om du ska lackera delarna i samma färg eller inte?

Rådet jag ger dig är att demontera midjelisterna iallafall. De andra sakerna går nog att lackera på plats men det är inte så smidigt. Jag vet, jag har provat lackera tröskeln på min s40 wink

KimpaaBooY
1 april 2009 · 378 Inlägg

din bil, du gör som du vill.
Jag hade inte gjort det iallafall, speciellt inte på dörrlisterna.

// KimpaaBooY
Haziza87
1 april 2009 · 239 Inlägg

Du bör montera bort dom först, sen färg valet var väl inte direkt bra enligt mig iaf. Svarta lister längst ner hade nog sett rätt bra ut men men smaken är som baken.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
Gulmun * Klåpare
2 april 2009 · 1 718 Inlägg

Hmm.. Tycker ändå att det var ett intressant förslag på lackning. Ska du följa bilens linjer så ska nog även kofångarnas överdelar lackas i samma färg som listerna. Tolkar bilden som att det ska bli vitt?

Frågan är vilket som tar längst tid, maskering eller demontering. Båda alternativen går, men bäst och billigast är nog egentligen demontering av detaljerna.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
nyman_666
2 april 2009 · 130 Inlägg

Varför lacka listerna med grundfärgsgrå? Är ju bra som det är smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
d.fagersten
2 april 2009 · 150 Inlägg

För guds skull förstör inte bilen. Lister lackade i andra färger är för det första j*vligt fult och dessutom väldigt "omodernt" För ca tio år sedan så var det dock det häftisgaste som fanns. Tänk 1998 en V70R awd silverlackad nertill det var så otroligt häftigt osv, Visst tyckte även jag att det var lite tufft men i ärlighetens namn är det ju gräsligt.

Möjligtvis en silvrig bil med lätt gråmetallic på listerna på stötfångare och dörrar, Volvo hade något sånt tillval på X40 det ser okej ut men där tycker jag vi ska dra gränsen!

Kör lite av varje ;)
bleedingstar
3 april 2009 · 270 Inlägg

om jag var du skulle jag låta den vara som den är.. dörrlisten förstör ju hela bilen om den lackas om

Mortalis VW-nörd?
3 april 2009 · 4 332 Inlägg

d.fagersten skrev:
För guds skull förstör inte bilen. Lister lackade i andra färger är för det första j*vligt fult och dessutom väldigt "omodernt" För ca tio år sedan så var det dock det häftisgaste som fanns. Tänk 1998 en V70R awd silverlackad nertill det var så otroligt häftigt osv, Visst tyckte även jag att det var lite tufft men i ärlighetens namn är det ju gräsligt.

Möjligtvis en silvrig bil med lätt gråmetallic på listerna på stötfångare och dörrar, Volvo hade något sånt tillval på X40 det ser okej ut men där tycker jag vi ska dra gränsen!

Kostade inte de tillägget absurt mkt också? Typ 10 lax eller nåt hehe, samma flopp som klistermärkena till c30.
Håller iaf med om att ser förjävligt ut med en annan färg, tror liksom att de inte har lagt på annat än en primer eller kollat färgkoden fel tongue

Germax
3 april 2009 · 12 086 Inlägg

De flesta brukar ju sträva mot att ha samma färg på hela bilen.

Jag valde dock att ha kvar mina svarta lister när jag lackade om Bmwn, bara för att de inte skulle se ut som en stor färgklick utan linjer.

Jag tycker du kan lacka som du tänker, fast med en annan mörkare färg. lr nån lite guldsilvrig nyans kanske vore något? smile

Gulmun * Klåpare
14 april 2009 · 1 718 Inlägg

Ok, nu skrämmer jag liv i tråden igen... smile

Såg en S40 idag, blåmetallic med listerna lackade i silvermetallic precis som din bild. Även vingen på den var i silver.
Det såg.. ..Annorlunda ut. Jag kan inte säga att det var skitsnyggt, men det var inte fult heller.

Så hur går det med din bil? Har du lackerat listerna?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Lidborn VD
14 april 2009 · 643 Inlägg

Jag tycker det är riktigt jäv*a fult.. Om det är uppmärksamhet man söker så lacka om fälgarna eller nått.. Men för guds skull förstör inte bilarna så..

dazw01
15 april 2009 · 20 Inlägg

Lacka INTE med listerna kvar.. lätt att ta bort.. och lättare att lacka då...
Dessutom.... den är ju redan Nerlackad.. lika med KLAR... lacka FÄLGARNA svarta så blir det riktigt bra istället... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang