2675
Sök

Besikta med raka rör?

95 Inlägg
3 juli 2006
#21
Beror ju helt på vad det är för bil dom stannar. kommer en familj i en volvo v70 inte fan kollar dom katten då. Men stannar dom nån lite sportigare bil som mullrar lite så kollar dom.

Jag va me när min polare blev av med kortet i 2 månader för att han körde utan katt, jag håller med om att det låter dumt men snuten sa att det hade med att man bröt mot massa miljölagar å sån skit.


Wankel
1 080 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
#22
vilken ordentlig ljudbutik som helst borde väl kunna mäta db?
och jag tvivlar på att man kan bli av med kortet för att man kör utan katt..
anledningen till att jag kör utan katt ett tag är pga pengabrist...kommer köpa racekatt när ekonomin börjar ordna sej...
peggan som jag körde med hela förra sommaren lät som fan (särskilt i början när det var hål i avgassystemet också), men inte åkt på en enda flygande besiktning...
Senast redigerat av StiFf (3 juli 2006)

MDS Västerås

674 Inlägg
3 juli 2006
#23
bara du inte går över 103db så ska det väl inte vara några problem...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

558 Inlägg
3 juli 2006
#24
Är det inte fruktansvärt dyr böter om polisen upptäcker att man kör utan katalysator?. Eller är det en myt?


8 156 Inlägg
4 juli 2006
#25
Här kan ni läsa vägverkets föreskrifter om bullernivåer.
De skiljer sig beroende på bland annat årsmodell.
Men vi snackar inga 95dB+ här... (Tänk på att mätningen görs på ett visst avstånd.)

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872773

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

424 Inlägg
4 juli 2006
#26
Varför inte rensa katten? Eller tar dom co2-prov på flygande också???

**// Toyota \\**

Wankel
1 080 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#27
parayaCar skrev:
Varför inte rensa katten? Eller tar dom co2-prov på flygande också???

det är ett alternativ osm jag funderat på, om jag hittar nån trasig katt eller nåt som jag kan få väldigt billigt

MDS Västerås

Maizer
6 juli 2006
#28
Raka rör försämrar ju bara prestandan. Motorn behöver ett uppmätt motstånd annars blir det som att köra med trasigt avgas system, bilen går som en påse skit.

Wankel
1 080 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
#29
Maizer skrev:
Raka rör försämrar ju bara prestandan. Motorn behöver ett uppmätt motstånd annars blir det som att köra med trasigt avgas system, bilen går som en påse skit.

vad jag har lärt mej gäller det bara sugbilar, turbobilar ska väl ha så lite motstånd som möjligt?

MDS Västerås

Maizer
6 juli 2006
#30
Du så kan det vara, det vet jag inte faktiskt smile

Evolution Garage
394 Inlägg
7 juli 2006
#31
StiFf skrev:
Maizer skrev:
Raka rör försämrar ju bara prestandan. Motorn behöver ett uppmätt motstånd annars blir det som att köra med trasigt avgas system, bilen går som en påse skit.

vad jag har lärt mej gäller det bara sugbilar, turbobilar ska väl ha så lite motstånd som möjligt?

Kanske lite irrelevant, men efter vad jag hört så gäller det att en fyrtaktsmotor ska ha minimalt motstånd på avgassidan och högt luftflöde för att man ska få maximal effekt. en tvåtaktare ska ha visst motstånd på avgas.



Någon som vet hur det egentligen är? Detta är bara vad jag hört, har ingen erfarenhet av det.
Är ju ganska intresserad av detta då jag har alldeles för tjocka rör jämfört med prestanda smile
Senast redigerat av barrre (7 juli 2006)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage


Sök