3650
Sök

Volvo 240 -88 B230f, problem att sätta i större spridare.

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
LMM dimensioneras efter den effekt du har. Orginal räcker. Du utnyttjar alldeles för lite av en 3" LMM och på så sätt kommer signalen från en 3" LMM aldrig att bli tillräckligt hög vilket leder till att både soppamap coh tändmap kommer att stå helt åt skogen på WOT.

/Göran

MrMad skrev:
ok, kan du förklara?

ok, då förstår jag

jag vet inte om du läst tråden från början, men jag satt i elektronikdelan från en orginal LMM i ett 3" hus.

blir det samma problem då som du berkrev?

10 287 Inlägg
20 april 2009
Ja, det blir samma problem. Det passerar mycket mera luft än vad elektroniken vet eftersom elektroniken är "kalibrerad" för ett rör på 60mm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
MrMad skrev:
Sharky skrev:
Ja, det blir samma problem. Det passerar mycket mera luft än vad elektroniken vet eftersom elektroniken är "kalibrerad" för ett rör på 60mm.

/Göran

ok, tack, då vet jag

kan det vara för stor mängd luft som gör att den går orent och baktänder igenom luftfiltert?

10 287 Inlägg
20 april 2009
Skjuter den tillbaka genom luftfiltrer går den för snålt.

/Göran

MrMad skrev:
kan det vara för stor mängd luft som gör att den går orent och baktänder igenom luftfiltert?

(Groucho Marx).

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 april 2009
Sharky skrev:
LMM dimensioneras efter den effekt du har. Orginal räcker. Du utnyttjar alldeles för lite av en 3" LMM och på så sätt kommer signalen från en 3" LMM aldrig att bli tillräckligt hög vilket leder till att både soppamap coh tändmap kommer att stå helt åt skogen på WOT.

/Göran

MrMad skrev:
ok, kan du förklara?

är det inte så att lmm dimensioneras efter hur stora spridare du har å spridarna efter hur stor effekt du har\ vill ha?
Senast redigerat av turboforssen (20 april 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Skjuter den tillbaka genom luftfiltrer går den för snålt.

/Göran

MrMad skrev:

Tack, då börjar pusselbitarna falle på plats.

då behöver jag Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar.

någon som har 4 st till salu?

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
Sharky skrev:

/Göran

MrMad skrev:
ok, kan du förklara?

är det inte så att lmm dimensioneras efter hur stora spridare du har å spridarna efter hur stor effekt du har\ vill ha?

jag läste att man skall öka LMM storleken lika mycket som du ökar spridarnas storlek i %

så om du ökar spridarstorleken med 20% skall du öka storleken på LMM med 20%
Senast redigerat av MrMad (20 april 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 april 2009
MrMad skrev:
turboforssen skrev:
Sharky skrev:

/Göran

jag läste att man skall öka LMM storleken lika mycket som du ökar spridarnas storlek i %

jo precis derför borde det va spridarna man dimensionera hk efter å inte lmm smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
MrMad skrev:
turboforssen skrev:

jo precis derför borde det va spridarna man dimensionera hk efter å inte lmm smile

sant smile

10 287 Inlägg
20 april 2009
Jo. Men det handlar om en balans utifrån den effekt man vill ha.
Att jag började resonera om storlek på LMM berodde på att Torpis sa att han skulle byta tillbaka till orginal LMM och jag förklarade varför.

/Göran

turboforssen skrev:

(Groucho Marx).

54 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Jo. Men det handlar om en balans utifrån den effekt man vill ha.
Att jag började resonera om storlek på LMM berodde på att Torpis sa att han skulle byta tillbaka till orginal LMM och jag förklarade varför.

/Göran

turboforssen skrev:

Det är sant som du säger, det är viktigt att det är rätt balans mellen luft och bensin för att det skall funka bra och inte skada motorn.

Sök