2652
Sök

Stannad av polis som påstod att bilen lät för mkt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 441 Inlägg
17 maj 2007
moose46019 skrev:
3 tums system från grenrör och 4.5 utblås gick igenom besiktningen på min nissan 200sx och den lät som bara den. dock var detta i karlskoga där är de väl vana vid 740 med slumpgenerator rändboxo ch sönderrostade avagassystem. så det kan vara därför.

karlskogabor vet inte vad avgasystem är för något..smile
varenda ynglig åker runt med bilar som dånar som jetplan där sad

Kör fort så hinner inget hända...

Eliminator
1 441 Inlägg
17 maj 2007
SBP bryr sig inte så mycket om buller, de vet att Haffa förr eller senare plockar in sådana bilar och då blir det ev böter och en ombesiktning. Då får SBP plocka fram sin Db mätare och kontrollera bullret. Vidare så nämdes det tidigare i detta inlägg att SBP kan ge böter vilket är felaktigt. Däremot är de med på "flygande" besiktningar men det är polis som utfärdigar böter.
Det är bara så att mixtrar men med bilarna byter avgassystem, tonar rutor, trimmar m.m. så måste man vara beredd på att det kan få konsekvenser typ böter ombesiktning etc.
Ett buller prov skall utföras med kalibrerad mätare, vid ett visst avstånd från avgas och en viss vinkel. Vidare så skall inte det finnas hårda fasader i närheten som kan förvränga mätningen. Mätningen skall vara på ett speciellt varvtal specifierat för motoralternativet.
Kräv mätning om ni blir stoppade, då kan de endast ge dig en ombesiktning om de inte har Db mätare med sig. Förutsatt att du inte betet dig störande på allmän plats. 

Tommy:cool:

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

438 Inlägg
17 maj 2007
Schlebbe skrev:
Igår när jag åkte hem från jobbet hoppade det ut en snut från en buske där jag vet att dom brukar stå, ska tillläggas att jag körde lagligt. Dock blev jag stannad där förra året och fick böta 1000 spänn. Kan säga det med att det var samma snut som stannade mig nu, och jag var väldigt otrevlig mot honom förra året, han kanske har bra minne?

Men nu till själva grejen, anledningen till att jag blev stannad var för att han påstod att jag inte fick ha mina Philips Diadem blinkers lampor, det såg ut som att dom lös när solen låg på. Jäkla skit snack sa jag, och tänkte säga det samma om deras blå ljus.... Efter lite tjaft så gick han med på att dom var ok eftersom att dom blinkar oranget. Då gick han ett varv runt bilen och undrade varför jag hade så stort utblås. För att bilen går bättre med det på svarade jag. Det gör den ju inte alls det sa han, precis som att han visste allt om det. Starta bilen sa han då, och gasa lite. Gjorde snällt som jag blev tillsagd och gasade på som f*n. Det där är inte orginal sa han då, det låter alldels för mkt, det kan vi skriva böter på. Då blev jag förbannad och sa att bilen vart godkännt bes. så här i förrgår. Det spelar ingen roll svarade han då.

Så därför till min fråga, kan man ta reda på hur många dB en bil får låta? För det kan ju inte en gammal polis jäkel avgöra enbart med hans dåliga hörsel...

Du skulle ha tryckt in honom i ditt stora utblås och varvat järnet smile Så han blir stendöv därefter skulle han aldrig mer klaga på ditt avgasljud smile
Senast redigerat av Zoltrix (17 maj 2007)

Volvo Fantast
194 Inlägg
21 april 2009
Lalla78 skrev:
Tror inte att polisen har rätt att dela ut böter för hög ljudnivå. Det enda han kan kräva är att den måste besiktigas för att kolla om nivån är för hög. Detta eftersom han inte kan mäta db genom enbart hörsel. Fick du böta för det tycker jag att du ska överklaga. Polisen har vad jag vet inga inbyggda db mätare smile

Sant, hade förhög ljudnivå i min 945:an inga böter men jag var tvungen att åka till bilprovningen och släcka 2:an som jag fick av polisen

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

3 714 Inlägg
21 april 2009
karlsson_6 skrev:
Lalla78 skrev:
Tror inte att polisen har rätt att dela ut böter för hög ljudnivå. Det enda han kan kräva är att den måste besiktigas för att kolla om nivån är för hög. Detta eftersom han inte kan mäta db genom enbart hörsel. Fick du böta för det tycker jag att du ska överklaga. Polisen har vad jag vet inga inbyggda db mätare smile

Sant, hade förhög ljudnivå i min 945:an inga böter men jag var tvungen att åka till bilprovningen och släcka 2:an som jag fick av polisen

Värt att dra upp en 2 år gammal tråd?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Volvo Fantast
194 Inlägg
21 april 2009
Är det aldrig någon spm skirver i detta forumet då den låg högt upp

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Med lem
1 127 Inlägg
21 april 2009
fritzo skrev:
Trafikpolisen har faktiskt dbmätare i sina bilar, med dock bara dom och inte "vanliga" polisbilar, sen att han inte mätte kan ju tyckas vara fel.... de e ju faktiskt ganska ofta som polisen och SBP inte besiktigar lika, sen som tidigare sagt finns det en övre gräns, men om det godkändes på SPB borde de inte vara något problem, han kanske bara jävlades med dig som du sa!

Dock är dessa inte godkända!

Avstängd
512 Inlägg
21 april 2009
Varför ska man ha 3" och 4,5" utblås på en 4 cylindrig Japanare??!! Tala om Epa raggare! Bara töntigt, likadant dessa Vingar som är 70cm höga!

Borde starta en ny dottersite, Epagaraget.org

337 Inlägg
21 april 2009
Blev stoppad av polisen, mitt ute i ingenstans, när jag drog järnet ut ur en rondell. Polisen blinkar efter direkt.
- Är det din bil.
-Nej, det är mammas (med ett flin på läpparna)
- Inte fan kör din mamma en sån här bil.
-Jodå, måste ju sota ur den lite ibland åt henne... Körde jag för fort?
-Nejdå, men gick inte att hänga med dig upp till 90.

1 000kr i böter för onödigt buller och en massa sånt.
Precis innan jag skriver på blir det knivslagsmål inne i stan och jag kommer glatt ifrån detta tongue
Ibland ska man ha tur big_smile
Senast redigerat av Eiiiiik (21 april 2009)

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
21 april 2009
Jonni skrev:
Tog han dit en besiktningsman och  mätte dB?
Han har ingen rätt och be dig starta bilen och gasa om jag inte misstar mig?
Och till nästa gång, om en polisman säger att bilen inte går bättre med ett fullflödessystem så säg bara "Är det du eller jag som är bilkunnig här?"

Dom kan inte ge böter för att man är "kaxig"

edit:

Till alla som har stort avgassystem så finns det en speciell grej o köpa som kan styras från kupén, Den sitter i avgassystemet och är en cirkelformad platta som kan vridas inuti avgassystemet, man kan öppna den helt för fullt flöde och högt ljud sen så kan man "stänga" den och då minskar ljudet men oxå flödet.. går att lura både besiktningen och sura poliser.. Jag minns dock inte vart man kan hitta det.. Men Google.com fungerar alltid! smile

Sitter ett liknande system på nya Corvette Z06 för att dämpa ljudet, öppnas för fullt flöde vid fullgas...

är de en sån här du menade???

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/632684_xqwu6d.jpg
rolgt grej

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
21 april 2009
Lewa skrev:
när jag skulle rulla igenom min gamla bmw genom besiktningen efter jag bytt till större motor
så hade jag varken ork eller tid att bygga ett riktigt avgassystem så jag skarvade på det
vilket medförde att jag va tvungen att plocka bort ena ljuddämparen.

1 ljuddämpare.
1 extraktorgrenrör.
1 sportluftfilter.
2.5 tum hela vägen
oställt tändning.

resultat = Mina grannar funderade på att skramla till ett riktigt avgassystem så dom slapp bli väckta så fort jag startade bilen. (mao så lätt den väldigt väldigt mkt)

vad sa besiktningsgubben?
"Den va rolig att köra.(jätte stort leende) Ingeproblem med den här eller."
Jag:
"härligt att höra"
besiktningsmannen:
"Det är klart den låter ju en heldel. men ljudnivån får bli ett fall för polisen när dom stoppar dej"

Så det verkade inte då som dom spb brydde sej så mkt i ljudnivå.
iofs kan jag ha fått tag på en som va på bra humör vid det tillfället

jag har samma på min bil men där emot har 4tum catback....
besmän sa inget o polis sa inget där emot brukar bli stoppad på nätterna eftersom jag jobbar nätter o kvällar, samma polis gris som frågar är bilen stulen? vad gör du här ute så här sen, säljer du droger? man blir bara arg
Senast redigerat av _lee_jr (21 april 2009)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 april 2009
Det var ett himla väsen om poliser som stoppar folk för det dom tycker är fel... Sluta att monter skit på bilarna som gör att dom dundrar, så enkelt är det!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Trucker
2 710 Inlägg
21 april 2009
Ta reda på vilket dB en bil högst får ha o sen ringer du snuten o frågar vilket dB du hade o hur han mätte detta..

Mvh

Fart missbrukare

218 Inlägg
21 april 2009
_lee_jr skrev:
Jonni skrev:
Och till nästa gång, om en polisman säger att bilen inte går bättre med ett fullflödessystem så säg bara "Är det du eller jag som är bilkunnig här?"

edit:

Till alla som har stort avgassystem så finns det en speciell grej o köpa som kan styras från kupén, Den sitter i avgassystemet och är en cirkelformad platta som kan vridas inuti avgassystemet, man kan öppna den helt för fullt flöde och högt ljud sen så kan man "stänga" den och då minskar ljudet men oxå flödet.. går att lura både besiktningen och sura poliser.. Jag minns dock inte vart man kan hitta det.. Men Google.com fungerar alltid! smile

Sitter ett liknande system på nya Corvette Z06 för att dämpa ljudet, öppnas för fullt flöde vid fullgas...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/632684_xqwu6d.jpg
rolgt grej

den där mannicken ska ge ett sportigare ljud. Luften går igenom och de ska ge ett ljud likt en kompressormatad bil

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 april 2009
_lee_jr skrev:
Jonni skrev:

edit:

Nej det där är en sån där fjortisvissla man sätter i avgasröret på en sugis för att den ska låta som en turbo-motor när man drar på.

Vad han snackar om är helt enkelt ett spjäll som man sätter i avgasröret för att kontrollera flödet och då även ljudet ifrån avgassystemet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 164 Inlägg
21 april 2009
TBOC_Razor skrev:
_lee_jr skrev:
Jonni skrev:

edit:

Nej det där är en sån där fjortisvissla man sätter i avgasröret på en sugis för att den ska låta som en turbo-motor när man drar på.

Vad han snackar om är helt enkelt ett spjäll som man sätter i avgasröret för att kontrollera flödet och då även ljudet ifrån avgassystemet.

Porsche använder sig av samma grej, ett spjäll och magnetventil som styrs från kupén eller gas pådrag.. polaren koppla in det på sin bil, helt meningslöst på en "vanlig" bil! tongue låter bara, går inget bättre.. men besiktningen blir säkert glad över hans ljudnivå med spjället stängt..

"Life´s too short to drive a boring car"

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
21 april 2009
dadde skrev:
TBOC_Razor skrev:
_lee_jr skrev:

Porsche använder sig av samma grej, ett spjäll och magnetventil som styrs från kupén eller gas pådrag.. polaren koppla in det på sin bil, helt meningslöst på en "vanlig" bil! tongue låter bara, går inget bättre.. men besiktningen blir säkert glad över hans ljudnivå med spjället stängt..

Man brukar använda sig av en elektrisk cut-out där man antingen skickar avgaserna rakt igenom hela systemet eller så leder man ut det innan dämparna, funderade på det till förra Trans amen men det blev raka rör hela vägen, dock satt det en kromad dämpare där men den var ett tomt rör, den dämpning som fanns fick kattarna stå för big_smile Hade snabbfästen och en besiktningsdämpare som bara lät jättemycket, så man bytte dämpare på ett par minuter.
Senast redigerat av Niklasw (21 april 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

23 Inlägg
21 april 2009
bollen1986 skrev:
Värt att dra upp en 2 år gammal tråd?

Ja menar det, finns väl annat och skriva om

Sök