3401
Sök

3st Bashögtalare på 2st Slutsteg !?

13 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#1
Ja, som tråden lyder... tongue
Funderar hur man som bäst ska göra för att koppla in tre basar på två steg(mono) ???
Tacksam för svar !

VolvoTurbo!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
15 april 2009
#2
Det är fruktansvärt mycke lättare om man vet vad det är för steg och basar.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

49 Inlägg
16 april 2009
#3
De bästa är att koppla 2 eller tex 4 basar. man ska gärna inte koppla ojämnt antal. ohm talet blir inte jämnt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2009
#4
Å varför skulle det vara bättre med 2 eller 4 basar bara för att få ett jämt Ohm tal? Så länge som impedansen inte är lägre än vad steget tål så spelar det ingen roll. 3Ohm tex är snällare mot steget än 2Ohm men ger mer effekt än 4Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 785 Inlägg
17 april 2009
#5
_KiM_ skrev:
Ja, som tråden lyder... tongue
Funderar hur man som bäst ska göra för att koppla in tre basar på två steg(mono) ???
Tacksam för svar !

Är dina steg dockningsbara?

I annat fall förutsätter jag att du har två likadana mono steg. Då krävs det att du har 3st identiska basar med samma ohm tal på spolarna och att du har dubbla talspolar. Då kopplar du så 1 av basarna får en talspole på varje steg. De övriga basarna båda sina talspolar på ett steg.

Det är väldigt viktigt att du ställer gainen så du matar lika mycket effekt in i båda talspolarna på den basen som får sin kraft från 2 olika steg. Har du någon typ av link funktion på lågnivån använd den. Då styr första stegets lågnivå och du får samma gain på båda stegen.

Det är ytterst viktigt att du fasar högtalarkablarna rätt så inte talspolarna i samma bas arbetar mot varandra. högtalaren rör sig inte en mm och spolarna brinner ganska lätt eller skadas då de får magnet fält som pressar mot varandra.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2009
#6
Eller så kopplar man den ena spolen på varje bas till ena steget, och andra spolen på basarna till det andra steget. Resultatet blir lika och det är fortfarande lika viktigt att gainen står lika och att fasningen är rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 785 Inlägg
17 april 2009
#7
ChriZtoffer skrev:
Eller så kopplar man den ena spolen på varje bas till ena steget, och andra spolen på basarna till det andra steget. Resultatet blir lika och det är fortfarande lika viktigt att gainen står lika och att fasningen är rätt.

Skulle inte rekommendera det. Det räcker att 1 bas får arbeta med 2st steg. Det blir inte samma sak om man delar upp på samtliga basar. Skulle 1 av stegen driva mer lider alla 3 basarna av problemet istället för en. Jag rekommenderar att du bygger separata kammare till de 3 basarna också. Då påverkar avvikelserna på basarna varandra inte på samma sätt som om de sitter i samma låda.
Senast redigerat av dbjanoz (17 april 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

13 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#8
dbjanoz skrev:
ChriZtoffer skrev:
Eller så kopplar man den ena spolen på varje bas till ena steget, och andra spolen på basarna till det andra steget. Resultatet blir lika och det är fortfarande lika viktigt att gainen står lika och att fasningen är rätt.

Skulle inte rekommendera det. Det räcker att 1 bas får arbeta med 2st steg. Det blir inte samma sak om man delar upp på samtliga basar. Skulle 1 av stegen driva mer lider alla 3 basarna av problemet istället för en. Jag rekommenderar att du bygger separata kammare till de 3 basarna också. Då påverkar avvikelserna på basarna varandra inte på samma sätt som om de sitter i samma låda.

Okej !
Tack ska du ha för väl utvecklade svar !

VolvoTurbo!


Sök