3334
Sök

Bilråd: första bil

508 Inlägg
24 april 2009
Varför inte en Golf II GTI 16V ?

Det är en både rolig och billig bil och lätt att bygga ljud i.

Jag har aldrig haft några problem med min förutom växellådsras pga att ägaren innan satte i en växellåda till 8V och den höll inte utan var tvungen att bytas .

Golf Vr6 är ju en bil med många problem skulle jag tro då dom aldrig satte något byt intervall för kamkedjan så folk kör oftast tills det börjar skramla och leva om den och då kan den ha orsakat en del skador .

Annars skulle jag tro att det är en trevlig bil det också men väldigt dyr att åka i då den drar runt en liter och lite över om man gasar och det gör man ju med en sån.

Min bil har dragit 0.9 max och då gasar jag friskt vid varje motorvägs påfart smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 april 2009
Kika på Bmw, körglada och inbjuder till lek. vilket passar mångas krav på förstabil.

Lämpligast är väl 3-serien men lite lagom motor. Kolla efter 325 E30 eller 320-325 E36. Föredrar själv E36an eftersom den är neutralare i uppträdandet. E30 viftar gärna på baken.

Håll utkik efter mätarskruvade och hårt körda bilar. Annars är det kvalitetsmaskiner som håller.

Autopower.se har massa nyttigt att läsa om märket, lycka till med köpet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

terazzi
24 april 2009
camaro67 skrev:
En 200sx s13 är det jag hade gått på om jag var du. Men gillar ju att åka på tvären och då är de enda alternativet i den klassen

Håller med wink
Finns en del fina nu på blocket med smile

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
24 april 2009
sk8ville skrev:
Några bra tips på en bra, gärna snabb, men inte för dyr första bil?smile

dock ingen volvo tongue

Tjurskalle wink

Bland det snabbaste (och kanske roligaste) du kan få för de pengarna är en Volvo 850 Turbo. Köp bilen för typ 30k, chippa den och köp väghållningssats, där har du lagt ungefär 40 000 på bilen, har ungefär 280hk och en bil med helt okej vägegenskaper.
Andra positiva saker för dig som förstabilsägare, det finns mycket god tillgång av begagnade (eller nya) reservdelar och kunskapen om dessa bilar är enorm i Sverige.

Det finns säkert någon bil som slår 850in i alla dessa avseenden, men jag kan fan inte komma på vilken tongue

Det kan ju vara värt att överväga iaf!

7 120 Inlägg
24 april 2009
axelj skrev:
sk8ville skrev:

dock ingen volvo tongue

Tjurskalle wink

Bland det snabbaste (och kanske roligaste) du kan få för de pengarna är en Volvo 850 Turbo. Köp bilen för typ 30k, chippa den och köp väghållningssats, där har du lagt ungefär 40 000 på bilen, har ungefär 280hk och en bil med helt okej vägegenskaper.
Andra positiva saker för dig som förstabilsägare, det finns mycket god tillgång av begagnade (eller nya) reservdelar och kunskapen om dessa bilar är enorm i Sverige.

Det finns säkert någon bil som slår 850in i alla dessa avseenden, men jag kan fan inte komma på vilken tongue

Rätt onödigt när han säger att han inte vill ha någon volvo.. tongue

4 682 Inlägg
24 april 2009
finns ju massor med bilar i den prisklassen, hitta en bil som just du trivs med.

653 Inlägg
24 april 2009
Om du skriver vad du ska ha bilen till så går det nog hjälpa dig lite lättare smile

huh?
10 427 Inlägg
24 april 2009
Aerodynamik skrev:
axelj skrev:
sk8ville skrev:

dock ingen volvo tongue

Tjurskalle wink

Rätt onödigt när han säger att han inte vill ha någon volvo.. tongue

Är väl bara att byta orden Volvo, 850 och Turbo mot Saab, 900/9000 och Turbo wink

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
24 april 2009
Peugeot 306 gti.

Peder DailyFresh

60 Inlägg
24 april 2009
Vill du ha en Saab för dom pengarna så är väl en nyare 9000 och en äldre 9-3a bra.
Köp en lättrycksturbo, dom är billiga att försäkra dessutom om du vill ha lite mer kraft så är det bara att chippa och sätta i en magnetventil.

Jag tycker du ska köpa en Saab 9000 CSE jubileumsmodell smile Mycket fina bilar!
Aero kjolpaket, skinnklädsel och mycket extrautrustning. Dessutom ligger dom i den prisklass du har råd med...

653 Inlägg
24 april 2009
Pejjen skrev:
Vill du ha en Saab för dom pengarna så är väl en nyare 9000 och en äldre 9-3a bra.
Köp en lättrycksturbo, dom är billiga att försäkra dessutom om du vill ha lite mer kraft så är det bara att chippa och sätta i en magnetventil.

Jag tycker du ska köpa en Saab 9000 CSE jubileumsmodell smile Mycket fina bilar!
Aero kjolpaket, skinnklädsel och mycket extrautrustning. Dessutom ligger dom i den prisklass du har råd med...

Svenska bilar ville han inte ha..

653 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Aronsson_Kil skrev:
Pejjen skrev:

Svenska bilar ville han inte ha..

jo men inte volvo.

Smoke tires not drugs

653 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Aronsson_Kil skrev:
Om du skriver vad du ska ha bilen till så går det nog hjälpa dig lite lättare smile

köra till polare och endast ha kul med bilen, så de kommer ju inte va speciellt lugn körning smile
Senast redigerat av sk8ville (25 april 2009)

Smoke tires not drugs

Sök