3186
Sök

Skriva kvitto vid ägarbyte!

741 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Hej

Ska förhoppningsvis sälja min bil nu i veckan och då undrar jag, hur ska jag formulera mitt kvitto så inte killen som köper bilen ska kunna kräva pengarna tillbaka? liksom om bilen går sönder 2 dagar efter så har man ju hört skräckexempel om föräldrar som polisanmält förra ägaren för sådana grejer..

Hur ska man skriva kvittot så man är helt befriad när killen åker härifrån med bilen? har hört att det inte finns något som heter befintligtskick längre?

Mvh

1 570 Inlägg
25 april 2009
Jag skrev på kvitto när jag köpte min MB av en kille. Det stod typ "köparen accepterar härmed bilen som den är i befintligt skick" osv eller något i den stilen. En seriös säljare visar alla brister och fel så köparen är medveten om allt och inte kan komma i efterhand och kräva något.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
191 Inlägg
25 april 2009
Jag gjorde ett eget och gjorde fina rader och sånt. Hade med: Modell och regnr, överenskommet pris. sen säljarens och köparens signaturer, plats och datum. Å sen varsitt ex...

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 april 2009
Ser att befintligt skick kommer upp, om du är säljare, skriv inte det, om du är köpare då kan du gärna acceptera att säljaren skriver detta smile Befintligt skick gynnar bara köparen inte säljaren om köparen känner till den rätta betydelsen av ordet.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

12 086 Inlägg
26 april 2009
Vid privatköp finns inga skyldigheter efter köp.
Köparen har allt ansvar för att se till att bilen är i det skicket han förväntar sig innan köp.

Jag brukar skriva "XXX 123 säljes i befintligt och testat skick" Datum, plats, pris och min namnunderteckning och namnförtydligande.

Kvittor hjälper honom inte ett skit om bilen skulle gå sönder, bara ett bevis på att han köpt bilen.
Ifall jag skulle få för mig att anmäla bilen stulen tex..
Senast redigerat av JapMax (26 april 2009)

5 198 Inlägg
26 april 2009
*Uppvisat och godkänt skick* fungerar skit bra

122 Inlägg
26 april 2009
Ett skrivet kvitto är ett måste idag.. för kunde man lite på ett handslag men det går tyvärr inte i dagens samhälle där alla verkar vilja lura alla... Ett skrivet kvitto som är underskrivet av både säljaren och köparen är det bästa. på så sätt kan ingen av parterna försöka luras.

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt

104 Inlägg
27 april 2009
Brukar skriva:
Vad det är för bil, mätarställning, reg nr, köparens och säljarens namn och tel nr, priset, ort och datum.
Sen formulerar jag på ett ungefär: Fordonet säljes i befintligt och av köparen godkännt skick, inga garantier eller återköp.
Sen ska bägge skriva under, och HELA beloppet betalas på plats i kontanter eller överfört till bank.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
27 april 2009
ja gjorde senast så som många skriver att dom gjort:

hur mycke pengar de handlar om.
bil
regnr
mil
underskrift + namförtydligande
köpare/säljare

skrev även vad respektive köpare fick med respektive bil(vi bytte bilar), alltså sånt som kanske var bytt men man hade orginal kvar.

men du kan formulare dig:
köparen har tittat på bilen och godkänner bilens skick.

lyck till mä säljandet.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 april 2009
JapMax skrev:
Köparen har allt ansvar för att se till att bilen är i det skicket han förväntar sig innan köp.

Jag brukar skriva "XXX 123 säljes i befintligt och testat skick" Datum, plats, pris och min namnunderteckning och namnförtydligande.

Kvittor hjälper honom inte ett skit om bilen skulle gå sönder, bara ett bevis på att han köpt bilen.

Om du bara visste vad befintligt skick på kvittot kan ställa till med skulle du aldrig skriva det tongue
Givetvis finns det inga skyldigheter efter köpet men du skapar några så fort du lägger till befintligt skick lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

865 Inlägg
27 april 2009
Slash skrev:
JapMax skrev:

Om du bara visste vad befintligt skick på kvittot kan ställa till med skulle du aldrig skriva det tongue
Givetvis finns det inga skyldigheter efter köpet men du skapar några så fort du lägger till befintligt skick lol

vad ställer den till med då? och vad skapar man för skyldigheter om man skriver det då?

Allfixare
1 475 Inlägg
27 april 2009
all sedvanlig info om bil, datum å grejjer. sen lägger jag till säljes i ett av köparen provkört och godkänt skick. Då kan dom fan inte komma å säga nåt sen.

mopar300
27 april 2009
befintligt finns ej...skriv i uppvisat skick enligt säljaren och köparens godkännande......ngn garanti som köpare privat finns ej,det e upp till den som köper att kolla fel å brister..datum,reggnr,och pris. du gör detta i 2 ex ett till dig å ett till köparen,gärna med karbonpapper....ni båda skriver under med namnförtydligande och underskrift......du behåller org och köparen tar då kopian....detta håller i tingsrätten....när detta e skrivet,du har pengarna är din del avslutat,alltså ingen garanti finns nu gentimot den som har köpt din bil...ta gärna ngn mera som kan styrka vad du säger å skriver....fallet e avslutat...lycka till,och stå på dig

Pan
27 april 2009
http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf

köpekontraktsmall från Blocket.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 april 2009
kvittot bör innehålla köpsumma. reg-nr.. tid och datum samt underskrift av båda.

Sen bör man lägga till som säljare något i stil med: "Bilen säljs i Av köparen inspekterat och godkänt skick".

Då befintligt skick inte duger juridiskt om det blir bråk. Man bör formulera texten så det framgår att det är köparens ansvar att inspektera och godkänna skicket på bilen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 723 Inlägg
28 april 2009
formuläret som länkades till i andra inlägget fungerar utmärkt. ett vanligt kvitto i stil med "säljes i befintligt skick" är inte ens värt papperet det skrevs på.

Sök