2775
Sök

E28 528 motor+låda i 318i E30.. hur mycket bolton?

9 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#1
*edit*

köpt 323, läs nya frågor längre ner :p


/Fordie
Senast redigerat av fordie (30 april 2009)


Teknik Informatör
371 Inlägg
29 april 2009
#2
min gissning är att inte alls mkt är bolt on speciellt inte med el etc.

men kika in på autopower.se och sök på deras forum så får du säkert fram någon som har gjort den motoroperationen.

BMW E3 it takes one to catch one :)

564 Inlägg
29 april 2009
#3
Motorn passar inte rakt av. Du behöver nya motorfästen, eventuellt massera lite på torpedväggen, kardan passar ej osv. Dvs inget är bolt on tyvärr. En M30B28 (528-motor) är från en annan motorfamilj. Den brukar kallas stora sexan, medans M20B25 är tillhör lilla sexan. Ungefär som Smallblock och Bigblock-jänkemotorer.

Enklast är att leta upp en M20B25 motor, men du kommer fortfarande få problem med kardan och elsystem. Sen kommer du inte kunna besikta bilen, men det vet du kanske redan?

Ett annat alternativ är att försöka få tag i en motor från en 318is med 16v och kamkedja. Riktigt pigg och fin motor.


Mvh Johan

9 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#4
Jaha. Vad tråkigt.

Men groze, som jag förstått det så vad gäller en switch till M20B20/3/5 så ska det inte behöva ändras så mycket med elen, utan den är väldigt bolton och bara lite småmodifieringar för att gå ner i en 318i?
Har ju hittat en M20B20 också men gud så tråkig motor.

/Fordie


9 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#5
Nu har jag köpt på mig en trimmad 323a som gått 19000 mil.

Vad ska jag göra för att få min 318i att gå med den motorn? Kabelhärva, motor, växellåda och kardan?

Och för att hålla... Hela bakvagnen från 323an? (då får jag ju lamelldiff + skivbromsar)

Och byter jag hela drivlinan med bromsar etc, kan jag regga 318i som en 323i? Eller sätta på plåtarna från 323i och besikta utan att åka på stryk där inne?

Sen undrar jag även om det är 240 eller 260-lådan i 323, om någon vet?

Tack

/Fordie



Sök