4316
Sök

Vw 1303s annan motor (vattenkyld)

15 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
hej hej vet att det redan finns många sådana forum men tycker inte att jag hittat rätt för dä....
jag ska byta motor i min bubbla 1303s 74a till vatten kylt men jag vill veta var man får tag i adapter plattor???
har inte riktigt bestämt mig vilken motor än får se vad jag hittar för adapter å så men ingen volvo motor i allafall..

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
16 februari 2009

Schipperke rules !

15 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
vet ni inga sidor på svenska svårt att hitta på dom andra

Tottis_vbg
16 februari 2009
finns adapters som e utan hål i så man får borra egna efter vad man ska ha för maskin i. laserskurna. kan nog ordna nån länk om det e nått intressant. sen måste man ju oftast bygga om lite urtrampningslagger å en adapter till centreringslagret i mitten på veve som många motorer har. oftast kan man behålla std svänghjul å koppling åså byta ut centrumet på lamellen till vw:s,  en golf 2 GTI-maskin hade suttit fint i en bubbla om du inte vill ha volvomaskin. vet att det går å regga med b18 motor för den hamnar inom ramarna med effekt å så std.....

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
16 februari 2009
Jag skulle in med en wankel snurra i min, men sålde allt för ca 6mån sen, sämsta ja gjort, hade fan motor sprut å allt.
om du själv funderar på wankel så kan ja mest troligt fixa adapterplatta. Vet ej om ritningarna finns kvar i lasern, då polarn som lägger in dom har slutat. Finns den kvar så äre bara å ringa ett samtal big_smile

15 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
ja det låte bra hade du non länk ditt tack på för hand

33 Inlägg
17 februari 2009
hur mycket effekt vill du ha då? du kan ju använda wasserboxern från vw buss den har 112hk och är vattenkyld, passar på original lådan de enda man behöver göra är att slipa ur lite för startkransen och byta till ett bredare nållager som styr vevaxeln i lådan. jag hade en sådan motor i min buggy går riktigt bra

15 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
hade tänkt mig typ 200hk i slut ändan

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 februari 2009
porsche motor ?

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
18 februari 2009
Team-Adolfsson skrev:
porsche motor ?

Tvärgrymt men ack så dyrt.
en wankel turbo ligger på ca 200hk om du köper gen 2 motorn.
kolla här så ser du lite olika motorer osv
http://www.wankelregistret.se/viewpage.php?page_id=8

15 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
tror det blir en golf gti motor att trima måste bara hitta adapter plata till den

782 Inlägg
18 februari 2009
Kolla efter annonser i tidningen idrottsbladet, där annonserar div folkracefolk och 95% av folkrace vw kör med vattenkylda motorer.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
19 februari 2009
Låter som att du ska ha en Subaru EJ-22T enligt mig.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

29 Inlägg
27 februari 2009
MagnumR skrev:
Låter som att du ska ha en Subaru EJ-22T enligt mig.

Håller med! Kör Subaru då har du ju fortfarande boxermotor också!

Detta är 2 andra alternativ:  Porsche motor eller kanske en Alfa sudd.

446 Inlägg
29 april 2009
jag har en komplett adapter för golfmotor. passar astmamotorn men även g60 och gti..
tänk dig 110 hästar gti som tål att varvas!! big_smile

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
3 maj 2009
På min folkracebil byggde med en Audi 2 liter motor och sedan golf Gti Special 1800 toppen. Man behöver inte röra något för att få den att fungera fint. Flyttar du sedan lådan max och kapar lite i den så behöver du inte bula eller något bakluckan. Jag använder en Saab startmotor till min. Du skall använda passatens gamla svänghjul sedan tar du en koppling ifrån de nya. Tänk på att skall du ha 200hk behöver du fixa lådan annars rasar du den direkt!

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Sök