Vilken lack samt återförsäljare av denna i Stockholm?

Goethe
10 maj 2009 · 14 Inlägg

Ska ge mig in på att lacka lite delar efter att all blästring är gjord. Har aldrig använt mig av färgspruta med tryckluft tidigare.
Nu undrar jag vilken färg som behövs? Såg att man bara får använda vattenbaserad nu för tiden...
Behövs det grundfärg (2 lager?), vanlig lack (lager?) samt klarlack (2 lager?)? Resultatet behöver inte vara gudomligt, är inte något för utställning osv, vill mest att det ska se nytt och fräscht ut samt hålla (bättre än de små sprayburkarna...).
Var kan jag få tag i dessa färger i Stockhholm? Sen, vilken färgspruta behövs? Kan man gå på en relativt billig eller är det bara skräp?
Är inte en hel bil jag ska måla, mest mindre kåpor och några ramkonstruktioner.

S4_Sterling
10 maj 2009 · 158 Inlägg

Goethe skrev:
Ska ge mig in på att lacka lite delar efter att all blästring är gjord. Har aldrig använt mig av färgspruta med tryckluft tidigare.
Nu undrar jag vilken färg som behövs? Såg att man bara får använda vattenbaserad nu för tiden...
Behövs det grundfärg (2 lager?), vanlig lack (lager?) samt klarlack (2 lager?)? Resultatet behöver inte vara gudomligt, är inte något för utställning osv, vill mest att det ska se nytt och fräscht ut samt hålla (bättre än de små sprayburkarna...).
Var kan jag få tag i dessa färger i Stockhholm? Sen, vilken färgspruta behövs? Kan man gå på en relativt billig eller är det bara skräp?
Är inte en hel bil jag ska måla, mest mindre kåpor och några ramkonstruktioner.

Kör med en basfärg då vatten e lite klurigare att lägga på samt att det är dubbelt så dyrt,
lägg på rostgrund väldigt tunt och sen 1-2 lager med slipgrund. slipa ner de med 600papper o lägg på färgen o klarlacken. ja kan rekomendera biltemas blåa färgspruta den e skit bra även fast den e så billig.

sen vart i sthlm vet ja ej, sök runt lite på google.big_smile

boston3 pensionär
10 maj 2009 · 31 Inlägg

som privat hobby-nisse finns inget krav på vattenbaserad färg,de gäller bara yrkesfolk.Köp en riktig epoxigrund(tex hagmans finns på bla mekonomen) sen slipgrund om de e noga annars kör du på med vanlig acrylbilllack(finns hos meca,vissa mekonomen,färghandlare mm)med härdare+tinner. Om du inte vill köra basfärg(billack fortfarande,köps på samma ställe-kolla på nätet så hittar du flera ställen på 5 min) sen på med klarlack-klart. Billiga färgsprutaor e alltid mer eller mindre bajs-lägg på en slant o köp en riktig spruta istället,den funkar mycket bättre och håller i minst 20-25år så de blir betydligt billigare i längden&bättre resultat. Jag har samma proffspruta som jag haft för hobbybruk sen 1984(kostade 1200kr då)köpte en ny spruta för nått halvår sen bara för å ha en till uti-fall-att. Sprutarna från b-tema,rusta,mfl är skitbra att lacka traktorskopor,skottkärror mm där det inte finns några krav på kvalite på lackytan till allt annat e dom skit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang