3497
Sök

Oljelampa lysser inte? Audi 80 2.0E (1992)

32 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Har precis köpt en Audi 80 2.0E (1992) 24000 Mil.

När man låter bilen stå på tändning så ska alla kontroll lampor lysa på Instrumentpanelen, men Oljelampan lyser inte, va kan det vara för fel, är lampan slut ? eller är oljegivare trasig ?, elr ska den lysa under uppstart?

Om det är oljegivare eller lampa var sitter det isånnafal och hur byter man?

Alla delar är helt original, har inte gjort någång felsökning tänkt höra vad folk tror först.

Tänkte också fråga, bilen drar en aning för mycket olja så måste hålla på att fylla på, fått för mig att de är ett ganska vanlig fel, vad kan det vara för något?

Tacksam för svar:)

MVH
Sputnick

2 Inlägg
6 maj 2009
tja
har en likadan audi  på min så tänder siga alla lampor på instrument brädan inkl oljelampa
dock varit ute för att den inte tänt sig när det varigt dåligt med olja........ o min e precis likadan tar en del olja. den med

582 Inlägg
6 maj 2009
på min audi 80 b4 så lyser olje lampan vid start och slocknar som vanligt .men om jag har dörren öppen så slocknar den inte först när jag stänger dörren?!elfel eller knasfel smile

hej

32 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
okej då är de iaf fel på lampan på något sett, men om de är lampan elr någon givare är frågan?
Har precis fyllt på olja så borde inte vara något med det att göra!..

du har inte kommit på varför din också dra olja?

582 Inlägg
6 maj 2009
sputnick89 skrev:
okej då är de iaf fel på lampan på något sett, men om de är lampan elr någon givare är frågan?
Har precis fyllt på olja så borde inte vara något med det att göra!..

du har inte kommit på varför din också dra olja?

hur mycket olja rör det sej om 1l i veckan eller?

hej

32 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
hur mycket olja rör det sej om 1l i veckan eller?

Har inte haft den så länge så har inte stor koll men åkte en resa på 20 mil plus länge å då hade den dragit 0,5 liter

582 Inlägg
6 maj 2009
ok! rycker den eller läcker den ut olja.min v6:a drar oxå lite olja men typ en halvliter på 6månader det anses som normalt.men en halvliter per 20mil är mycket.

hej

32 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
ok! rycker den eller läcker den ut olja.min v6:a drar oxå lite olja men typ en halvliter på 6månader det anses som normalt.men en halvliter per 20mil är mycket.

den rycker ingenting, går hur fint å tyst som helst, den läker ingen olja va jag kan se, kan ibland vara en liten fläker under bilen men de är inga 0,5 liter vi pratar om då!

582 Inlägg
6 maj 2009
sputnick89 skrev:

den rycker ingenting, går hur fint å tyst som helst, den läker ingen olja va jag kan se, kan ibland vara en liten fläker under bilen men de är inga 0,5 liter vi pratar om då!

Då ska du inte oroa dej över det.var glad du har en audi!!!

hej

32 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Då ska du inte oroa dej över det.var glad du har en audi!!!

haha ja audi är fina bilar de big_smile..men du har ingen aning om varför inte olje lampan lyser?
Senast redigerat av sputnick89 (6 maj 2009)

582 Inlägg
6 maj 2009
det kan vara så att lampan med sladd har trillat ur sitt hål i instrument panelen eller är den bränd.just audi 80  har lite konstiga problem med instrument hus på min spökar bränsle och värme mätaren.skicka annars en fråga till nordicaudi.com så får du svar

hej

32 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
okej men hur kmr man bakom isånnafal om de är sladden som har hoppat ur?...då är de lika på min med, bränsle mätare iaf lever sitt egna lilla liv ibland

okej tackar de ska jag ta å göra!

2 Inlägg
9 maj 2009
hur långt har den gått?min audi e min andrabil o har den som slit o släng bil den har passerat 20 tmil sträcket en bra bit o då är det ganska normal dom tar olja min tar med ungefär som skrivits......

32 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
hur långt har den gått?min audi e min andrabil o har den som slit o släng bil den har passerat 20 tmil sträcket en bra bit o då är det ganska normal dom tar olja min tar med ungefär som skrivits......

min har gått 24000 mil så då är de väll rätt okej att den kanske drar så där mkt då, men är mest ute efter att fixa oljelampan så ingen som kan ha en aning va det är?

Quattro User
260 Inlägg
9 maj 2009
Saxat från FAQ på nordicaudi:

"Börja med att underifrån lossa de två skruvar som håller kåpan ovanför spakstället (blinkers etc...) och lyft bort kåpan. Nu har du två stjärnskruvar i nederkant på instrumenthuset, lossa dessa.
Ta tag i den lilla klacken som sitter mellan de två skruvarna du just lossade, den det står VDO på.
Dra huset utåt och tryck sedan vänster sidan inåt. Nu ska du kunna vippa på huset och lägga det med glaset uppåt.
Nu behöver du en lång mejsel. Det är fyra kontakter som ska lossas och de har alla en låsfunktion. Denna ska bändas rakt ut från kontakten med hjälp av mejseln.
Det är trångt och bökigt men långt ifrån omöjligt.
Börja med den gula kontakten längst till vänster.
Ta sedan den vita som sitter in mot mitten.
Efter detta tar du den blåa längst till höger.
Nu ska du kunna få ut huset lite till och vippa det uppåt så att glaset nu är in mot hålet i instrumentpanelen.

Lossa nu den svarta kontakten som sitter över den vita. Denna har inte likadan låsning som de andra utan denna har bara två pinnar man klämmer åt. Om du har airbag har du även kontakten till airbaglampan att lossa. Vrid bara lampan ett halvt varv så är den loss.
Nu ska du kunna ställa huset helt på högkant och föra det ut mot passagerarplatsen mellan ratten och instrumentbrädan. Var försiktig så du inte repar instrumentbrädan! "

Efter detta lilla simpla ingrepp kan du kolla ifall oljetryckslampan är hel cool

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

32 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
tackar var precis de jag behövde, ska se om de är lampan elr om det är något annat som är fel då!

Sök