2927
Sök

Helförsäkring vid frontalkrock

1 800 Inlägg
18 april 2009
#21
Bilen värderas efter hur marknadsvärdet ser ut, dvs vad bilen kostar att ersätta s a s.
Bilar repareras upp till dess värde, överstiger reparationen bilens värde löses dom in.

Bilen lär mest troligen inte ramsned med tanke på hur skadan tagit, men det springer ju ändå snabbt upp i pengar. Så min uppfattning är att bilen löses in eller om man så vill en kontantersättning om bolaget går med på detta (detta är inget man själv kan avgöra utan det är helt upp till bolaget).


3 059 Inlägg
19 april 2009
#22
Som sagt hur ska VI veta om den blir inlöst eller ej.. Fråga ditt bolag. !
Sen är frågan ändå värdelös utan en bild på skrotet.


DFFL
9 020 Inlägg
19 april 2009
#23
Hilmer skrev:
Bilen värderas efter hur marknadsvärdet ser ut, dvs vad bilen kostar att ersätta s a s.
Bilar repareras upp till dess värde, överstiger reparationen bilens värde löses dom in.

Bilen lär mest troligen inte ramsned med tanke på hur skadan tagit, men det springer ju ändå snabbt upp i pengar. Så min uppfattning är att bilen löses in eller om man så vill en kontantersättning om bolaget går med på detta (detta är inget man själv kan avgöra utan det är helt upp till bolaget).

När jag var inne på Din Bil i våras så sa dem att om skadan kostar mer än 75-80% av bilens värde att laga så löser försäkringsbolagen oftast in dem.

Vet dock inte om det gäller alla eller bara nyare bilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

60 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#24
Smajly skrev:
Som sagt hur ska VI veta om den blir inlöst eller ej.. Fråga ditt bolag. !
Sen är frågan ändå värdelös utan en bild på skrotet.

Därför att krocken nyss hände och jag kan inte ringa förräns på måndag och ville ha lite input från några med tidigare erfarenheter. Om du läser noga så kan du se bilder på bilen i galleriet.

Läs igenom och tänk lite innan du svarar!


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
19 april 2009
#25
Stämmer som Firetraxx säger.. Kostar det mer än 75% brukar det bli ersättning tillbaka ( men dock ingen bra oftast! ).. Så man ska alltid försöka pruta de högre.

Och lite synd med att folk klagar över att det står på dina föräldrar. Fast jag tror nog att många har sina bilar på sina föräldrar. Fast jag har mina bilar på mig själva alltid.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 800 Inlägg
21 april 2009
#26
Som sagt, man kan reparera upp till hela bilens värde.
När det gäller en ny bil (max 1år & x antal mil) gäller 50% regeln, dvs bilen löses om skadan överstiger halva bilens värde.
Var ni fått 75-80% ifrån vete tusan!!?
Varför skulle försäkringsbolaget lösa in en bil som de får betala 100% av bilens värde när det är billigare att reparera (dvs 75-80% av bilens värde)!??


Kombi-Nation
289 Inlägg
21 april 2009
#27
Hilmer skrev:
Som sagt, man kan reparera upp till hela bilens värde.
När det gäller en ny bil (max 1år & x antal mil) gäller 50% regeln, dvs bilen löses om skadan överstiger halva bilens värde.
Var ni fått 75-80% ifrån vete tusan!!?
Varför skulle försäkringsbolaget lösa in en bil som de får betala 100% av bilens värde när det är billigare att reparera (dvs 75-80% av bilens värde)!??

Har man nybilsgarantin kvar på bilen så gäller 50% regeln.
Har bilen inte nybilsgarantin kvar så gäller 70-80% regeln beroende på F-bolag.


1 800 Inlägg
21 april 2009
#28
Fetazde skrev:
Hilmer skrev:
Som sagt, man kan reparera upp till hela bilens värde.
När det gäller en ny bil (max 1år & x antal mil) gäller 50% regeln, dvs bilen löses om skadan överstiger halva bilens värde.
Var ni fått 75-80% ifrån vete tusan!!?
Varför skulle försäkringsbolaget lösa in en bil som de får betala 100% av bilens värde när det är billigare att reparera (dvs 75-80% av bilens värde)!??

Har man nybilsgarantin kvar på bilen så gäller 50% regeln.
Har bilen inte nybilsgarantin kvar så gäller 70-80% regeln beroende på F-bolag.

Var har ni fått 70-80% regeln ifrån!??? Vill gärna veta källan, för detta är inget som jag hört talas om tidigare överhuvudtaget och därför hävdar ju jag att det är fulla värdet som gäller.
Senast redigerat av Hilmer (21 april 2009)


Kombi-Nation
289 Inlägg
21 april 2009
#29
Hilmer skrev:
Fetazde skrev:
Hilmer skrev:
Som sagt, man kan reparera upp till hela bilens värde.
När det gäller en ny bil (max 1år & x antal mil) gäller 50% regeln, dvs bilen löses om skadan överstiger halva bilens värde.
Var ni fått 75-80% ifrån vete tusan!!?
Varför skulle försäkringsbolaget lösa in en bil som de får betala 100% av bilens värde när det är billigare att reparera (dvs 75-80% av bilens värde)!??

Har man nybilsgarantin kvar på bilen så gäller 50% regeln.
Har bilen inte nybilsgarantin kvar så gäller 70-80% regeln beroende på F-bolag.

Var har ni fått 70-80% regeln ifrån!??? Vill gärna veta källan.

Jobbar som bilskadereparatör "samma som du" så där är väl källan...

men vart ska du fått infon ifrån om att det inte gäller ? :S
ta o hör dig för lite på ditt jobb o se..


1 800 Inlägg
21 april 2009
#30
Fetazde skrev:
Hilmer skrev:
Fetazde skrev:

Har man nybilsgarantin kvar på bilen så gäller 50% regeln.
Har bilen inte nybilsgarantin kvar så gäller 70-80% regeln beroende på F-bolag.

Var har ni fått 70-80% regeln ifrån!??? Vill gärna veta källan.

Jobbar som bilskadereparatör "samma som du" så där är väl källan...

men vart ska du fått infon ifrån om att det inte gäller ? :S
ta o hör dig för lite på ditt jobb o se..

Det har alltid varit upp till bilens fulla värde som gällt tidigare, så därför undrar jag varifrån ni fått detta.
Och jag anser det vara väldigt olikt bolagen att lösa in bilar och betala fullt pris på bilar som hade varit billigare att reparera, det rimmar otroligt dåligt!??


Kombi-Nation
289 Inlägg
21 april 2009
#31
Hilmer skrev:
Fetazde skrev:
Hilmer skrev:

Var har ni fått 70-80% regeln ifrån!??? Vill gärna veta källan.

Jobbar som bilskadereparatör "samma som du" så där är väl källan...

men vart ska du fått infon ifrån om att det inte gäller ? :S
ta o hör dig för lite på ditt jobb o se..

Det har alltid varit upp till bilens fulla värde som gällt tidigare, så därför undrar jag varifrån ni fått detta.
Och jag anser det vara väldigt olikt bolagen att lösa in bilar och betala fullt pris på bilar som hade varit billigare att reparera, det rimmar otroligt dåligt!??

Har själv räknat på många bilar och hjälpt till inne på kontoret så jag vet,har även haft kontakt med F-bolag o de sa den infon till mig.
kan möjligtvis vara att för herrans många år sedan så laga dom bilar upp till 100% av bilens värde. men så är inte fallet idag.
som sagt hör dig för imorrn "om du jobbar imorrn" så får du se själv hur det ligger till.


1 800 Inlägg
21 april 2009
#32
Fetazde skrev:
Hilmer skrev:
Fetazde skrev:

Jobbar som bilskadereparatör "samma som du" så där är väl källan...

men vart ska du fått infon ifrån om att det inte gäller ? :S
ta o hör dig för lite på ditt jobb o se..

Det har alltid varit upp till bilens fulla värde som gällt tidigare, så därför undrar jag varifrån ni fått detta.
Och jag anser det vara väldigt olikt bolagen att lösa in bilar och betala fullt pris på bilar som hade varit billigare att reparera, det rimmar otroligt dåligt!??

Har själv räknat på många bilar och hjälpt till inne på kontoret så jag vet,har även haft kontakt med F-bolag o de sa den infon till mig.
kan möjligtvis vara att för herrans många år sedan så laga dom bilar upp till 100% av bilens värde. men så är inte fallet idag.
som sagt hör dig för imorrn "om du jobbar imorrn" så får du se själv hur det ligger till.

Du kan själv höra dig för om vart logiken i detta förfarande finns, för i mina ögon så finns det inget som förklarar det i detta skedet.
Jag kan absolut inte förstå varför bolaget skulle skänka bort pengar, för det är ju precis detta som ni hävdar även om ni använder andra ord. För att förtydliga det hela, en bil med värdet 100 000:- med en skadekalkyl på 80 000:- löses in, det kostar alltså 80k att reparera bilen och det kostar 100k att lösa ut kunden, var i finns logiken i att betala 20k extra för att betala kunden istället för att reparera!??


Kombi-Nation
289 Inlägg
21 april 2009
#33
Hilmer skrev:
Fetazde skrev:
Hilmer skrev:

Det har alltid varit upp till bilens fulla värde som gällt tidigare, så därför undrar jag varifrån ni fått detta.
Och jag anser det vara väldigt olikt bolagen att lösa in bilar och betala fullt pris på bilar som hade varit billigare att reparera, det rimmar otroligt dåligt!??

Har själv räknat på många bilar och hjälpt till inne på kontoret så jag vet,har även haft kontakt med F-bolag o de sa den infon till mig.
kan möjligtvis vara att för herrans många år sedan så laga dom bilar upp till 100% av bilens värde. men så är inte fallet idag.
som sagt hör dig för imorrn "om du jobbar imorrn" så får du se själv hur det ligger till.

Du kan själv höra dig för om vart logiken i detta förfarande finns, för i mina ögon så finns det inget som förklarar det i detta skedet.
Jag kan absolut inte förstå varför bolaget skulle skänka bort pengar, för det är ju precis detta som ni hävdar även om ni använder andra ord. För att förtydliga det hela, en bil med värdet 100 000:- med en skadekalkyl på 80 000:- löses in, det kostar alltså 80k att reparera bilen och det kostar 100k att lösa ut kunden, var i finns logiken i att betala 20k extra för att betala kunden istället för att reparera!??

Måste säga att jag inte alls bryr mig om logiken, jag bara sköter mitt jobb..
Vill de lösa in en bil så är det deras problem, inte mitt beslut som sagt.
Förstår helt klart vad du menar men med sådana frågor så får du ringa upp ett F-bolag o fråga ut de?
Sen kommer nästa fråga, hur går de tillväga när dom värderar bilen ?
Säger att dom värderar bilen till 100 000, jag tror inte att dom erbjuder kunden det priset i första hand utan ett lägre pris. Men det är bara vad jag tror.


528 Inlägg
21 april 2009
#34
Vill bara lägga till att kostnaden för reparation nog alltid är mycket dyrare än man föreställer sig.
Jag körde på ett rådjur för två år sedan varpå synligt intercoolern, fronten och huven var skadad.  Notan slutade på drygt 30 papp.   På min bil satt alla kylarpaketen så tight att alla skulle bytas, och bara där plockades riktigt mycket pengar trots att "bara" intercoolern såg skadad ut. Men som sagt spekulerandet har väl sin gräns. invänta bolaget bara.

1 800 Inlägg
23 april 2009
#35
Som sagt man kan alltså reparera upp till bilens fulla värde, precis som jag hela tiden hävdat.
Och det är med 80% regeln handlar om att ifall den första skadekalkylen som skickas in innebär repkostnader upp mot 75-80% så kommer denna att granskas noga och man kommer att begära noggrann undersök av bilen för att inte repkostnaden i slutänden kommer att överstiga bilens värde.
Man kan i regel kalkylera med en ökning på 10-20% på skadekalkylen på en lite större skada, saker som man i första skedet inte ser eller har möjlighet att se innan bilen är demonterad ordentligt.
När det gäller äldre och lite billiga bilar kan man i vissa fall t o m reparera för mer än bilens värde, lite beroende på hur kundens situation ser ut. Bruksvärdet är ju alltid högre än marknadsvärdet på en äldre/billigare bil och om man anser att kunden kommer att ha svårt för att hitta en likvärdig bil för erbjuden summa så kan man alltså lägga till lite extra för att reparera bilen. Man kan alltid diskutera med sitt försäkringsbolag, dom är inte rakt igenom ruttna som många verkar tro utan faktiskt i många fall mycket vettigt folk.


60 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#36
Vill bara uppdatera här...

Försäkringsbolaget löste in bilen för 28.000 kr och nu är allt frid och fröjd.


Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 maj 2009
#37
Pejjen skrev:
Vill bara uppdatera här...

Försäkringsbolaget löste in bilen för 28.000 kr och nu är allt frid och fröjd.

Härligt, då är det bara att jaga ett nytt objekt smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

60 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#38
Redan köpt wink en likadan fast 2,3t tongue
Senast redigerat av Pejjen (12 maj 2009)



Sök